| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,637,628 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,306,383 |
بررسی اثربخشی دورههای آموزشی منابع انسانی و کاوش راهکارهای بهبود: کاربست مدل تبیین تعقیبی | ||
| تعالی منابع انسانی | ||
| مقاله 1، دوره 1، شماره 1، آذر 1399، صفحه 1-22 اصل مقاله (1.03 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی هادوی نژاد* 1؛ فریبا حیدری2 | ||
| 1دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر (عج) ، رفسنجان، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| برخی سازمانها با هدف ارتقای عملکرد و افزایش بهرهوری، هزینههای زیادی را به آموزش کارکنان خود اختصاص میدهند که گاه چندان اثربخش نیستند؛ لذا بررسی اثربخشی دورههای آموزشی و شناسایی راهکارهای بهبود آنها ضروری مینماید. پژوهش حاضر با همین هدف، با استفاده از مدل تبیین تعقیبی روش آمیخته و در قلمرو شرکتهای شهرک صنعتی رفسنجان انجام شده است. برای انجام پژوهش، ابتدا پرسشنامة کرکپاتریک که از روایی محتوا و پایایی آن اطمینان حاصل شده بود، در بین نمونه 156 نفری از فراگیران توزیع شد. برای بررسی وضعیت اثربخشی دورهها، از آزمون t یک نمونهای و برای تحلیلهای متعاقب آن، از تحلیل واریانس یک سویه در نرمافزار SPSS استفاده شد. سپس، ضمن انجام مصاحبههای عمیق و باز با نمونة 68 نفری از فراگیران تا مرحلة اشباع نظری و تحلیل آنها در نرمافزار MAXQDA، راهکارهای بهبود دورهها کاوش شد. نتایج پژوهش نشان داد در سطح اطمینان 95 درصد، اثربخشی دورهها و نیز ابعاد آن (واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج) در حد متوسط تا زیاد و به تناسب هر یک از ابعاد، بر اساس برخی متغیرهای زندگینامهای متغیر بوده است. همچنین، بر اساس یافتههای پژوهش، راهکارهایی دربارة مکان، زمان، موضوع، مدرس و سازمان مجری دوره ارائه شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ اثربخشی؛ شهرک صنعتی؛ روش آمیخته؛ مدل تبیین تعقیبی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |
||