تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,305 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,926 |
شناسایی و رتبهبندی چالشهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب | ||
مدیریت و رفتار سازمانی در ورزش | ||
دوره 9، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 19-32 اصل مقاله (977.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایوب عامری1؛ سید راضیه دستغیب2؛ سمیه نادری* 3؛ شهاب بهرامی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، مدیریت راهبردی سازمان ها و رویدادهای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران | ||
2دانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
4استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه وارائه الگوی مطلوب می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه ورزش مدارس و همچنین معلمان ورزش نخبه کشوری بودند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند(13 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). ودر بخش دوم (کمی)بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه(22 گویه و در قالب سه مقوله راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی) در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع دادهها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازهگیری و مدل ساختاری از نرمافزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. با توجه به مقادیر T-Value (بیشتر از 58/2)، مشخص گردید که در سطح 99/0 ، هر یک از راهکارهای فردی، آموزشی و سازمانی از راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشد. همچنین مشخص گردید که به ترتیب راهکارهای آموزشی، فردی و سازمانی از راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ راهکار اثربخشی؛ مدارس کرمانشاه؛ ورزش | ||
مراجع | ||
امیدی قنبری، رضا، درخشان، ناهید. (1396). تحلیل عوامل تاثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی مدارس متوسطه از دیدگاه معلمان ورزش. سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران بنار، نوشین، رمضانینژاد، رحیم، همتینژاد، مهرعلی. (1382). بررسی هدف دانشآمزوان از فعالیت در کلاسهای تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان رشت. نشریه حرکت، 11: 112-107. پورشکوری شارمی، فاطمه و موحدی، احمدرضا (1390). تأثیر بازیهای کودکانه و مدرن بر رشد دانشآموزان دختر اول ابتدایی". نشریه رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، ش 7 ،ص 164-147. جوادیپور، . (1385). طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی دوره ابتدایی ایران، پژوهش در علوم ورزشی ایران، پژوهشکده تربیت بدنی، 12: 86-71. جهانیان، رمضان، فخاری، سیدعلی. (1391). عوامل مؤثر در افزایش اثربخشی ساعات درس تربیتبدنی مدارس ابتدایی، فصلنامه علوم ورزش، 4(10): 130-119. رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، فیروزآبادی، علیرضا. (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(19): 80-69. رمضانینژاد، رحیم، پناهی، مهریه، میریوسفی، سیدجلیل، نیازی، سیدمحمد. (1391). مقایسه نیازهای جسمانی، مهارتی، شناختی و عاطفی دانشآموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 2(3): 98-79. زندی، بهمن، فراهانی، ابوالفضل. (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 6(12): 109-97. قورچیان، نادرقلی، مالکی، فائزه سادات. (1395). برنامه درسی در نظام آموزش با تأکید بر روشهای میان رشتهای. ناشر: مشکوه دانش. کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیمزاده، مرتضی، کشتیدار، محمد. (1394). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورة اول ابتدایی با استفاده از ماتریسSWOT، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 3(11): 56-47. گائینی، عباسعلی و حمایت طلب، رسول. (1382). مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس دارای معلم تربیت بدنی با مدارس فاقد معلم تربیت بدنی". نشریه حرکت، ش 15 ،ص 100-89. مظفری، سید امیر احمد، معینفرد، محمدرضا، پورسلطانی، حسین، مشرف جوادی، بتول، اسماعیلی، محمدرضا. (1388). توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدایی کشور از نظر معلمین و مدیران. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 7(14): 139-119. مقرباللهی، زهرا. (1391). روش های نوین تدریس. موج، 4(5): 77-48. مهدیپور، عبدالرحمن، شفیعنیا، پروانه، پرهام، غلامعلی، خانمحمدی، رحمتالله. (1388). توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از شناسایی و دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه شهر اهواز. پژوهش در علوم ورزشی، 23: 110-99. نسترن بروجنی، الهام، نسترن بروجنی، ایمان، هنری ،حبیب. (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسه دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14): 94-83. وزارت آموزش و پرورش (1398). گزارش عملکرد معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورشwww.medu.ir یعقوبی، یاسمن، قلیپور مقدم، فرخ. (1391). بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی و پیراپزشکی لنگرود. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 4(2): 40-34.
Cai J, Wang T. Conceptions of effective mathematics teaching within a cultural context: perspectives of teachers from China and the United States. J Math Teacher Educ. 2010; 13:265–287 Chen, J. (2007). Teachers’ conceptions of excellent teaching in middle schools in the north of China. Asia Pacific Education Review, 8(2), 288e297. Doi: 10.1007 / BF03029263 Chen, J. (2016). Exploring middle school students’ and parents’ conceptions of excellent teaching. Asia Pacific Journal of Education, 36(4), 570–582.doi:10.1080/02188791.2015.1005052 Chen, J., Wu, D., Cheng, J., Fu, B., Zhang, L., Lu, A. (2017). Application of MOOC Teaching in Sports Course Teaching Practice. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(12), 8089-8097. https://doi.org/10.12973/ejmste/80770 Chen, S., Xiao, R. (2017). Influence Factors and Strategies of Teacher-Student Interactive Behaviors in Sports Class Teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 7025-7036. https://doi.org/10.12973/ejmste/78717 Corbin, J., Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Darling-Hammond, L. & Youngs, P. (2002).Defining “highly qualified teachers:” what does “scientifically-based research” actually tell us? Educational Researcher, 31(13). Dilekli, Yalçın, Tezci, Erdoğan. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, (21), 144-151. Fauee, O., Jamalis, M., Yusef, A, Zarina, M., and Omar, Dev. (2009). College student's perception on physical education classes during school days, European Journal of Social Sciences, 7(4):69-76 Fullan L (1999). The management of sport (Its foundation and application). Temple University Glaser, B. G., Strauss, A. L. (2008). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (3rd Ed.). New Brunswick, NJ: Aldine Transaction. Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2011). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414–433. Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of 800 meta-analyses on achievement. London: Routledge Husain, M. Z., Hasan, A., Wahab, N. B. A., & Jantan, J. (2015). Determining Teaching Effectiveness for Physical Education Teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 733–740.doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.426 Jarvis, C. B., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, P. M. (2003). A Critical Review of Construct Indicators and Measurement Model Misspecification in Marketing and Consumer Research. Journal of Consumer Research, 30(2), 199–218. Doi: 10.1086/376806 Kaiser G, Vollstedt M. Teachers’ views on effective mathematics teaching: commentaries from a European perspective. ZDM Math Educ. 2007; 39:341–348 Meng L, Muñoz MA, Wu D. Teachers’ perceptions of effective teaching: a theory-based exploratory study of teachers from China. Educ Psychol. 2016; 36:461–480 Niu, J. (2017). The Present Situation and the Development Research of Sports Teaching in China's Colleges and Universities. 2017 International Conference on Advanced Education, Psychology and Sports Science. Quennerstedt, Mikael. Ohman, Marie. Eriksson, Charli. Physical education in Sweden a national evaluation. School of Health and Medical science, Orebro University, educati online. 2008; 1-17. Raiola, G., Di Tore, P. A. (2017). MOTOR LEARNING IN SPORTS SCIENCE: DIFFERENT THEORETICAL FRAMEWORKS FOR DIFFERENT TEACHING METHODS. Sport Science 10 (2017) Suppl 1: 50-56. Selda Yıldırım & Hüseyin Hüsnü Yıldırım (2019): Conceptions of Turkish mathematics teachers about the effectiveness of classroom teaching, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, DOI: 10.1080/0020739X.2019.1579929 Shang, H. (2018). Research on Innovation Teaching of Physical Education in College. Proceedings of the 2018 2nd International Conference on Management, Education and Social Science (ICMESS 2018). https://dx.doi.org/10.2991/icmess-18.2018.335. Smith, Mark A, St. Pierre, Peter, (2009). Secondary students' perceptions of enjoyment in physical education: an American and English perspective, Physical Educator, 66(4):81-89. Song, H. (2019). Application of the Concept of "Constructivism" in the Teaching of Physical Education Theory Taking the Theoretical Course of Leisure Sports Major as an Example. Proceedings of the 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019). https://dx.doi.org/10.2991/iccese-19.2019.211. Watkins, D. A. & Zhang, Q. (2006). The good teacher: a cross-cultural perspective. In D. McInerney, M. Dowson, & S. van Etten (Eds.), Effective schools (pp. 185-204). Greenwich: Connecticut Information Age Publishing. Witcher, A. E. Onwuegbuzie, A. J. & Minor, L. C. (2001).Characteristics of effective teachers: perceptions of preservice teachers. Research in the Schools, 8(2), 5-45
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 517 |