تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,968 |
شناسایی ابعاد و مولفههای ارتقاء پایداری ملی موثر بر مدیریت علم دانشگاه، طراحی مدلی براساس پژوهش پدیدارنگارانه | ||
مطالعات رفتاری در مدیریت | ||
دوره 12، شماره 25، خرداد 1400، صفحه 1-19 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حیدر احمدی1؛ محمدرضا کرامتی* 2؛ غلامعلی احمدی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این تحقیق از نظر هدف کاربردی؛ از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی و از نظر ماهیت دادهها «آمیخته» از نوع اکتشافی انجام شده است. رویکرد پژوهش در بعد کیفی با بهرهگیری از راهبرد پدیدارنگاری تنظیم شده است. مشارکت کنندگان در بخش کیفی پژوش 17 نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. در بخش کیفی تحقیق، دادهها با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته جمعآوری شده و برای بررسی صحت یافتهها از روش بررسی توسط اعضاء استفاده شد. دادههای حاصل از بخش کیفی با کاربست کدگذاری تحلیل محتوا در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. همچنین در مرحله کمّی پژوهش، براساس معیارهای استخراج شده از مرحله کیفی به طراحی پرسشنامه پرداخته شده و با استفاده از فرمول کوکران از تعداد 514 نفر از اساتید و اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با روش نمونه گیری «خوشهای» مطالعه به عمل آمده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Smart PLS و در قالب روش مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که مأموریت گرایی پژوهش، حاکمیت نورآوری علمی، مسئولیت اجتماعی، تقویت توان تابآوری و اثر بخشی پژوهشها، جزء ابعاد و مولفههای تبیین کننده ارتقای پایداری ملی موثر بر مدیریت علم دانشگاه میباشند و مدل اندازهگیری ارائه شده برای شناسایی مولفههای مذکور از کیفیت لازم برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتقاء پایداری ملی؛ مدیریت علم؛ دانشگاه؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 139 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161 |