| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,551,891 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,020 |
مبانی معرفتی و مختصات تاریخی پارادایم نوگرایی دینی در ایران | ||
| مجله پژوهش های سیاسی و بین المللی | ||
| مقاله 3، دوره 12، شماره 47، شهریور 1400، صفحه 47-71 اصل مقاله (482.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید محمد ابراهیمی حسینی1؛ علی اصغر داودی* 2؛ سعید گازرانی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مسائل ایران،گروه علوم سیاسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم سیاسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران: نویسنده مسئول | ||
| 3استادیار گروه علوم سیاسی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| نوگرایی دینی در ایران پس از ظهور اندیشه های فلسفی جدید در غرب و متأثر از ورود بارقه های مدرنیته به کشور پدید آمد. هرچند پیشرفتهای فناورانه و مظاهر تمدن غرب نگاهها را به خود متمایل کرده بود، اما برای عدهای روح و مبانی فلسفی و ایدئولوژیک اندیشه های نوآورانه آن دیار جذابیت افزونتری یافته بود. نهضت مشروطه نیز افق این چشم انداز و دورنگاهی را وسیعتر و امیدوارانه تر کرد و زمینه را برای ظهور طیف متنوعی از نوگرایان دینی فراهم آورد؛ گروهی که در پی پالایش دین از زواید و خرافات بودند، تا اشخاص و جماعتهایی که در مبانی و اصول دین و مذهب تشکیک کردند و به زعم خود در پی پاک دینی بودند. هدف این مقاله، تبیین مبانی معرفتی و چگونگی شکل گیری پارادایم نوگرایی دینی در ایران است؛ با این فرض که نوگرایی دینی در ایران به عنوان سنتز چالش سنت و تجدد از میان گفتمانهای فعال پس از مشروطه سر برآورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نوگرایی دینی؛ سنت؛ مدرنیته؛ احیاگری دینی؛ اصلاحگری دینی؛ روشنفکری دینی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 262 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |
||