تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
رویکرد تمثیلی مهرورزی و خشم در افسانه سیاه گالش | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
دوره 13، شماره 49، مهر 1400، صفحه 68-90 اصل مقاله (273.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حبیب اله غلام دوست1؛ علی محمد موذنی* 2؛ جهاندوست سبزعلی پور3؛ ثورالله نوروزی4 | ||
1دانشجوی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
4استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور خلخال، خلخال، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از پر رمز و رازترین باورها در بین مردم دامدار گیلان، اعتقاد به افسانهای به نام سیاه گالش است که در گذر زمان با واقعیت و خیال درهم آمیخته وجایگاه خاصی در شکل گیریِ هویتِ فرهنگی آنان پیدا نموده است. قهرمان این افسانه در پندار مردم به سبب نامیرایی و قدرت برکت بخشی آن همسان اولیاءِ دین بوده، روایات متفاوتی از کنشهای وی در امر نظم بخشیدن به قوانین شکار وتولید مواد لبنی و حفظ محیط زیست نقل میکنند. برهمین اساس پس از گفتاری کوتاه در تبیین هویت اصلی این افسانة زنده و فعال با بیان وجوه افتراق واشتراکات روایتیِ آن در مناطق مختلف گیلان و نیز به جهت دریافت پاسخهای کاربردی نقش تمثیل در روایتهای گوناکون آن و این که آیا اصولاً تمثیل میتواند در باز پروری افکار شنوند گان نقش مفیدی داشته باشد و یا درنظم بخشیدن به اجرای قوانین اجتماعی در جامعة دامداری مؤثر عمل نماید؟، درصورت وجود پاسخ مثبت میزان این اثر بخشی چقدر میتواند باشد و نیز با بیان مطالبی کوتاه و مختصر در باره شناخت و چیستیِ تمثیل در علم بلاغت، به بررسی رویکرد تمثیلی مهر و خشم که از جمله عناصر تشکیل دهندةِ اصلیِ شخصیتِ سیاه گالش محسوب شده و نیز از اهداف این پژوهش که تا کنون هیچگونه تحقیقی درباره آن صورت نپذیرفته و کاملاً بکر و منحصر بفرد میباشد، با روش توصیفی تحلیلی پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بلاغت؛ تمثیل؛ جامعه شبانی؛ سیاه گالش؛ افسانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |