| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,012 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,799 |
سیر تاریخی حضور شمن و باورهای شمنی در جوامع انسانی | ||
| پژوهش نامه تاریخ | ||
| دوره 16، شماره 61، اسفند 1399 اصل مقاله (436.19 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا پریدختان* 1؛ محمد قادری مقدم2؛ محمد علی شریفیان3؛ حسین اصغری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری ، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، خراسان شمالی، ایران. | ||
| 2استادیار گروه ادبیات فارسی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، خراسان شمالی، ایران. | ||
| 3استادیار گروه ادبیات فارسی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، خراسان شمالی، ایران... | ||
| 4استادیار گروه ادبیات فارسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، خراسان شمالی، ایران. | ||
| چکیده | ||
| شمنیسم بَدَوی را که ریشههای آن به دهها هزار سال پیش میرسد، میتوان نوعی سحر و جادوی ابتدایی و توانایی خاصّ که به کمک ارواح و موجودات غیر ارگانیک در شفای بیماران و در حوادث و ناگواریها مؤثر دانست. شمن دارای قدرتی بود که از جسم خود درآید و به کمک روحی که حافظ اوست به قلمرو ارواح قدم بگذارد و در آنجا ارواحی را که موجب بیماری و گرفتاری شخصی شدهاند از میان بردارد. در این مقاله با هدف اینکه، شمنها چه کسانی هستند و چه ویژگیهایی دارند و از چه زمانی و در چه سرزمینهایی ظهور کرده و در چه جوامعی نمود بیشتری داشته و یا دارند، به سیر تاریخی حضور شمن و آیین شمنی در اقلیمها و مکانهای مختلف، به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و کتابخانهای با غور ومطالعۀ کتابهای تاریخی، دینی و عرفانی و آثار منظوم از گذشته تا معاصر پرداخته شده است. نتایج حاصله نشان میدهد، « شامان» یا «شمن» پدیدهای جادویی-مذهبی است که در جوامع ابتدایی ازجمله: اسکیموها و دوران زرتشت ظهور کرده و بقایای آن در قسمت بزرگی از آسیای مرکزی، شمالی، سیبری، اورال و آلتایی را فرا گرفته بود. شمن حتی، دین ابتدایی کلیه اقوام و گروههای نژادی مغول و تاتار و بوده است. این فرهنگ و اعتقادات هنوز هم در میان اقوام و جوامع گوناگون از جمله: سرخپوستان آمریکای شمالی و بومیهای استرالیا و مالزی و حتی ایران، دیده میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاریخ؛ شامان؛ ساحر؛ مغول؛ آیین شمنیسم | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |
||