تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,454,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,460 |
رابطه بین پیوند با مدرسه و انگیزه تحصیلی با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 45، خرداد 1400، صفحه 46-58 اصل مقاله (241.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهار غزایی1؛ رفیق حسنی* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد سقز، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف ازانجام این تحقیق تعیین رابطه بین پیوند با مدرسه با انگیزه تحصیلی براساس نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان است. روش تحقیق از نوع همبستگی وبا استفاده از مدل معادله ساختاری انجام شد. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه سوم شهر سنندج به تعداد 3190 نفر بود که ازاین تعداد 310 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد انگیزه تحصیلی هارتر، پرسشنامه پیوند با مدرسه مادوکس و پرینز و پرسشنامه خودکار آمدی تحصیلی جینک ومورگان استفاده شد. برای سنجش روایی و پایایی ابزار گردآوری دادهها، از روش مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. پایایی مرکب متغیر مکنون انگیزه تحصیلی 88/. و همچنین آلفای کرونباخ آن 90/. است همچنین پایایی مرکب متغیر مکنون خودکارآمدی 92/. و آلفای کرونباخ آن 87/. است و بلاخره پایایی مرکب متغیر مکنون پیوند با مدرسه 89/. و همچنین آلفای کرونباخ آن 85/. است. نتایج تحقیق نشان داد که بین پیوند با مدرسه با خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی و بین خودکارآمدی و انگیزه تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و خودکارآمدی بین رابطه پیوند با مدرسه و انگیزه تحصیلی نقش میانجی داشت. همچنین 34 درصد تغییرات انگیزه تحصیلی توسط پیوند با مدرسه وخودکارآمدی قابل پیش بینی است و بر اساس نتایج تحقیق توجه به متغییرهای پیوند با مدرسه وخودکارآمدی جهت افزایش انگیزه تحصیلی توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
پیوند با مدرسه؛ انگیزه تحصیلی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ انگیزه درونی و انگیزه بیرونی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |