تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
بررسی ارتباط بین نگرش نسبت به مفاهیم آموزش برای توسعه پایدار با فرهنگ شهروندی در دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی منطقه 4 تهران | ||
مطالعات رفتاری در مدیریت | ||
دوره 9، شماره 18، اسفند 1397، صفحه 21-35 اصل مقاله (898.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهاره ساریخانی قلعه باباخانی1؛ نازنین بنی اسدی* 2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی ارتباط بین نگرش دانشآموزان پایه ششم ابتدایی منطقه4 شهر تهران نسبت به مفاهیم آموزش برای توسعه پایدار درشش مقوله اصلی (انواع انرژی، صرفهجویی در مصرف و بازیافت، تنوع زیستی و اجتماعی، وابستگی متقابل، عدم خشونت، مشارکت اجتماعی در حفاظت از محیطزیست و تغذیه پایدار) با فرهنگ شهروندی در سه زمینه مسئولیتپذیری، مشارکت پذیری و قانونمداری آنان در سال تحصیلی 98-99 به منظور پاسخگویی به نارساییها و نیازهای آموزشی کشورمان در این زمینه، صورت پذیرفت. تحقیق مورد نظر با انجام پیمایش با نمونهگیری در دسترس از جامعه آماری، شامل دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی مدارس دولتی منطقه 4 شهر تهران (حجم نمونه= 375 نفر) و سنجش نگرش زیستی و اجتماعی آنها با میانگینهای 4.35 و 3.54 از 5 انجام شد. ابزار اندازهگیری، شامل دو پرسشنامه استاندارد، برای سنجش نگرش پایداری و فرهنگ شهروندی است. به منظور آزمون فرضیهها از نرم افزار spss25 و smart-pls3استفاده گردید. نتایج نشان داد بین نگرش (زیستی و اجتماعی) نسبت به مفاهیم توسعه پایدار و فرهنگ شهروندی و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بیشتر از 85 درصد تغییرات فرهنگ شهروندی در ارتباط با نگرش زیستی و نگرش اجتماعی نسبت به مفاهیم توسعه پایدار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش برای توسعه پایدار؛ فرهنگ شهروندی. نگرش زیستی و اجتماعی؛ مقطع ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 115 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |