تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,960 |
تأثیر اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه و صفات پنجگانه شخصیتی بر رفتار به اشتراکگذاری دانش ضمنی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 45، خرداد 1400، صفحه 15-31 اصل مقاله (339.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزاد زارعی1؛ مرضیه حیدری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه و صفات پنجگانه شخصیتی بر رفتار به اشتراک گذاری دانش ضمنی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل مدیران و معلمان مدارس اقلید است. جهت انتخاب حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران با جامعه ای متشکل از 900 نفر، 270 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای متناسب یا حجم انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسش نامه های صفات پنج گانه شخصیتی ماتزلر و همکاران(2008)؛ ته و همکاران(2011)؛ اعتماد کوک و وال (1980)؛ خودکارآمدی چن و همکاران(2001)؛ انگیزه اخوان و همکاران(2013)؛ رفتار اشتراک گذاری دانش ضمنی کامینگز(2004) استفاده گردید. روایی محتوایی ابزار توسط خبرگان و پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین اعتماد، خودکارآمدی، انگیزه، برونگرایی، روان جوری و ثبات، وظیفه شناسی و وجدان کاری، سازگاری، گشودگی و استقبال از تجربه با رفتار به اشتراک گذاری دانش ضمنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد؛ خودکارآمدی؛ انگیزه؛ صفات پنجگانه شخصیتی؛ دانش ضمنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |