تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,454,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,491 |
اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نشاط ذهنی بر دلبستگی به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مرداد 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1879547.2103 | ||
نویسندگان | ||
ارسلان عباسی1؛ هوشنگ جدیدی* 2؛ یحیی یار احمدی2؛ محمود گودرزی3 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ایران. | ||
2استادیار گروه روان شناسی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ایران. | ||
3استادیار گروه مشاوره خانواده، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش مبتنی بر نشاط ذهنی بر دلبستگی به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل انجام شد.جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان پسرسال سوم دوره متوسطه دور دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی1397بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند(30آزمایش و 30کنترل از دو مدرسه).برای گردآوری دادهها از پرسشنامهاستاندارد دلبستگی به مدرسه (SAQ) و عملکرد تحصیلی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با از آزمون تحلیل واریانس و آزمون کوواریانس، آزمون لوین، کولموگروف – اسمیرنف به کمک بسته نرم افزار آماری در علوم اجتماعی نسخه19 SPSS انجام گرفت.یافتهها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار یافت شد(p=0.001). اثر گروه(154/7) و اثر تعامل زمان و گروه(214/17) در دلبستگی به مدرسه و اثر گروه (843/5) و اثر تعامل زمان و گروه(463/56) در عملکرد تحصیلی، معنی دار شد (001/0 ).همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاسهای روابط کلی،تعلق و دلبستگیهای خاصتفاوت معنی دار یافت شد(p <0/05). برنامه آموزشی مبتنی بر نشاط ذهنی به خوبی توانسته است دلبستگی به مدرسه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان را ارتقاء دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی به مدرسه؛ عملکرد تحصیلی؛ نشاط ذهنی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 617 |