تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,979 |
شرایط علی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشتههای غیرپزشکی (تئوری داده بنیاد) | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
دوره 1، شماره 1، خرداد 1400 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2021.683877 | ||
نویسندگان | ||
بهنام طالبی* 1؛ حکیمه انصاری2؛ اسدالله خدیوی3 | ||
1هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران. | ||
3رئیس دانشگاه فرهنگیان تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی انجام پذیرفت. روش تحقیق پژوهش بصورت کیفی(تئوری داده بنیاد)- کمّی(پیمایشی) میباشد. تعداد 17 نفر از خبرگان شامل نماینده مجلس، مدیران و اساتید دانشگاهی جهت مصاحبه حضوری با روش غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. پرسشنامهها از روی مصاحبه های کدگذاری و تایید شده، با روش سه سو سازی طراحی شد. در بخش کمّی از بین اساتید و مدیران آموزشی رشته های غیر پزشکی استان آذربایجان شرقی، تعداد 200 نفر بر اساس استاندارد تعیین حجم نمونه در تحلیلعاملی (رعایت حداقل 200 نمونه) انتخاب شد. به منظور تحلیل داده های بدست آمده از مصاحبه ها، فرایند سه مرحله ای کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. ابعاد و مولفه ها تعیین شد و مدل مورد بررسی قرار گرفت. جهت توصیف داده ها از نرم افزارهای آماریspss و Lisrel استفاده شد. نتایج تحلیلعاملی تاییدی مرتبه اول و دوم نشان داد شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیر پزشکی شامل نیاز کشور به نیروی آموزش دیده، نبود برنامه ریزی آموزشی قوی، نبود آموزشهای مهارتی در سطح آموزشعالی، نیاز به هماهنگی سیاستهای آموزشعالی با بازارکار می باشد. نتیجه نهایی اینکه شرایط علّی ارزیابی سیاستهای آموزشعالی رشته های غیرپزشکی نیازمند سیاستگذاری ها و برنامهریزیهای دقیق در حوزه مهارتی و تطابق با بازارکار منطقهای می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاست؛ شرایط علّی؛ ارزیابی؛ آموزش غیرپزشکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |