تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی در معلمان | ||
فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی | ||
دوره 2، سال دوم شماره اول بهار 1400، خرداد 1400، صفحه 42-54 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیه اصلی کوچانلو* 1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد,, ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر تببین رابطه گرانباری نقش و فرسودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی بود. روش شناسی: پژوهش از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل معلمان ابتدایی شهرستان شیروان به تعداد 306نفر بوده که طبق جدول کرج سی – مورگان 184نفر به عنوان نمونه به روش نمونه برداری ت صادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پر س شنامة فر سودگی شغلی م سلچ ( ،)1985گرانباری نقش گل پرور و همکاران ( )1389و سرمایه روان شناختی از پرس شنامه مک گی و همکارانش( )2011بود. ابزار پژوهش بر اساس نظر 10نفر از اساتید دارای روایی صوری و محتوایی می باشد. پایایی به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/92 ،0/81و 0/89بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Lisrel 8.8و Spss20استفاده شد. یافته ها: نشان داد بین گرانباری نقش و سرمایه روان شناختی رابطه معناداری( ضریب 0/45و معناداری )-4/60وجود دارد. بین سرمایه روان شناختی و فر سودگی شغلی رابطه معناداری ( ضریب -0/49و معناداری )-4/77وجود دارد. بین گرانباری نقش و فرسودگی شغلی نیز رابطه معناداری( 0/57و معناداری )2/15بدست آمد. همچنین برای فرضیه اصلی رابطه کلی 0/12 بدست آمد، نتیجه گیری: بین گرانباری نقش و فر سودگی شغلی با نقش میانجی سرمایه روان شناختی رابطه وجود دارد فذا برای کاهش فرسودگی شغلی و گرانباری نقش می توان به آموزش و توسعه سرمایه روانشناختی پرداخت | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه: گرانباری نقش؛ فرسودگی شغلی؛ سرمایه روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |