تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,974 |
نقش آیندهپژوهی در قوانین دینی برای اداره جامعه براساس نظریه ادراکات اعتباری | ||
سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) | ||
دوره 8، شماره 28، تیر 1400، صفحه 94-75 اصل مقاله (6.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/sej.2021.1912652.1268 | ||
نویسندگان | ||
سید حاتم مهدوی نور* 1؛ حسین حاجی پور2؛ عیسی مولوی وردنجانی3 | ||
1استادیار، واحد یادگار امام(ره)، شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استادیار، واحد یادگار امام (ره)، شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دکتری مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل قانونگذاری دین و شریعت اسلامی برای اداره جامعه، براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبائی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که دین اسلام در بخش نیازهای متغیر انسان به جای وضع قانون ثابت، اصولی را مطرح کرده که اسلامشناسان میتوانند با آیندهپژوهی به آیندههای ممکن علم پیدا کرده، آینده مطلوب دینی را برای وصول انتخاب نمایند و در چارچوب آن اصول، متناسب با شرایط مکان و زمان برای ساخت آینده مطلوب، قوانین و ساختارهای مناسب، هدایتبخش و سعادتآفرین وضع کنند و این قوانین ممکن است از یک مکان به مکان دیگر و از زمانی به زمان دیگر تفاوت داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آیندهپژوهی؛ دین؛ علوم اعتباری؛ علامه طباطبائی | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
آقاجانی، نصرالله (1393). علامه طباطبائی و فلسفه علوم اجتماعی. معرفت فرهنگی اجتماعی، 18، ص۲۲-۴۱.
بازرگان، مهدی (1371). آخرت و خدا هدف بعثت انبیاء. تهران: رساء.
خمینی، سید روحالله (1369). صحیفۀ امام. تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ج1.
سروش، عبدالکریم (۱۳۷۴). معنا و مبنای سکولاریسم. کیان، ۲۶.
سروش، عبدالکریم (۱۳۷۵). تحلیل مفهوم حکومت دینی. کیان، ۳۲، ص۱-۱۳.
سروش، عبدالکریم (1377). دین اقلی و اکثری. کیان، 10.
طباطبائی، سید محمدحسین (1376). تفسیر المیزان. قم: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبائی، چاپ پنجم، ج3، 16.
طباطبائی، سید محمدحسین (بیتا). نهایة الحکمة. قم: مؤسسۀ النشر الاسلامی.
طباطبائی، سید محمدحسین (۱۳۸۷). اصول فلسفه رئالیسم. با مقدمه سید هادی خسروشاهی. قم: موسسه بوستان کتاب، چاپ دوم.
علی احمدی، علیرضا؛ سفیدگر، سرور (۱۳۹۷). روششناسی آیندهپژوهی تطبیقی. تهران: تولید دانش.
عیوضی، محمدرحیم؛ پدرام، عبدالرحیم (۱۳۹۳). امکانپذیری و چگونگی تحقق آیندهپژوهی اسلامی. مشرق موعود، ۲۹، ص۷۹-۱۱۲.
قانع، حمیدفاضل (۱۳۸۸). آیندهپژوهی و جامعه مطلوب اسلامی. معرفت فرهنگی اجتماعی(۱)، ص۴۵-۶۸.
کارگر، رحیم (۱۳۸۹). آیندهپژوهی قرآنی و جایگاه مهدویت در آن. انتظار موعود(۳۴)، ص۱۲۱-۱۴۸.
محمودپور، احسان (۱۳۹۲). تأملی بر مبانی نظری آیندهپژوهی و درآمدی بر آیندهپژوهی اسلامی. تهران: مؤسسه افق آینده.
مطهری، مرتضی (بیتا). مجموعۀ آثار. چاپ هفتم، ج 6، 21. در: لوح فشردۀ مجموعه آثار استاد شهید مطهری. قم: مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری علوم اسلامی.
مهدویزادگان، داوود (۱۳۷۹). از قبض معنا تا بسط دنیا. تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
مهدوی نور، سید حاتم (۱۳۹۳). آیین زندگی در عصر مدرن. علیآباد کتول: دانشگاه آزاد اسلامی.
نوبخت، محمدباقر (۱۳۹۲). روش تحقیق پیشرفته برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری. تهران: پژوهشکده تحقیقات راهبردی.
Eden, A.; Moor, J.; Soraker, J. & Steinhart, E. (2013). Singularity Hypotheses: A Scientific and Philosophical Assessment. Springer.
Moore, G. (1965). Cramming more components on to integrated circuits. Electronics, 38(8) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |