تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
ارائه الگوی مطلوب برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان با توجه به رویکردهای آموزشی پداگوژی، آندراگوژی و هیوتاگوژی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 1-30 اصل مقاله (1007.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی مطلوب برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان با توجه به رویکردهای آموزشی پداگوژی، آندراگوژی و هیوتاگوژی است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها کیفی است. روش پژوهش کیفی به روش دلفی انجام شده است. شاخصهای هدف، محتوا، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی سه رویکرد مورد نظر استخراج و الگوی ارائه شده اعتبار یابی شده است. جامعه آماری این پژوهش را استادان دورههای ضمن خدمت معلمان، متخصصان در حوزه برنامه درسی، روانشناسی یادگیری استان خوزستان تشکیل میدهند. روش نمونه گیری هدفمند بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت است و تعداد 10 نفر به عنوان نمونه در این پژوهش مشارکت داشتند. دادههای این پژوهش به وسیله تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان داد که عناصر و مؤلفههای الگوی پیشنهادی شامل اهداف (شناختی، نگرشی و مهارتی)، محتوا، روشهای یاددهی – یادگیری و ارزشیابی است. برای اعتبار یابی الگو از روش دلفی استفاده شد و اعتبار مدل مناسب بهدست آمده است. دورههای آموزش ضمن خدمت یکی از دورههای آموزشی مهم و تأثیر گذار در رشد حرفهای و صلاحیتهای حرفه ای معلمان است. بهگونهای که این دورهها اگر منطبق با نیازهای اساسی یادگیری معلمان باشند میتوانند بر فرآیند کاری معلمان بسیار تاثیرگذار باشند. تاریخ دریافت 15/1/1400 تاریخ پذیرش 17/4/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: برنامه درسی؛ آموزش ضمن خدمت؛ پداگوژی؛ آندراگوژی؛ هیوتاگوژی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 339 |