تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,691,128 |
بررسی عددی اثرات سوئیپ و تیزی لبه حمله روی رفتار آیرودینامیکی بال مثلثی | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
دوره 11، شماره 4 - شماره پیاپی 41، اسفند 1399، صفحه 49-58 اصل مقاله (763.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
رضا آقایی طوق* 1؛ علیرضا سخاوت بنیس2؛ مصطفی هادی دولابی3 | ||
1استادیار- دانشکده فنی و مهندسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
چکیده | ||
بال مثلثی در زوایای حمله مختلف، رژیمهای صوتی متفاوت، زوایای عقبگرد گوناگون و لبه حمله تیز و خمیده، ، مورد تحلیل و بررسی عددی قرارگرفته شدهاست. الگوی جریان روی سطح بالایی بال برای کلیه موارد مذکور حل شده و روند جریان به صورتهای مختلف به تصویر درآمدهاست. الگوی جریان روی بال مثلثی مورد مطالعه در این تحقیق با الگوهای شناختهشده در مطالعات پیشین مقایسه شده و تغییرات این الگوها با تغییر عدد ماخ جریان آزاد و تغییر زاویه حمله و تغییر زوایای عقبگرد و تغییر لبه حمله مورد بحث قرار گرفتهاست. تصاویر بدست آمده از آشکارسازیها نشان میدهد که روی سطح بالایی بال مثلثی، گردابهای پدید میآید که با افزایش عدد ماخ، به سطح بال، نزدیکتر شده و تدریجاً کشیدهتر میشود. هم چنین، علاوه بر گردابه اولیه، در قسمت بین این گردابه و سطح روی بال، گردابه ثانویه نیز پدید میآید. در اعداد ماخ بیش از 2/1، لبه حمله بال مثلثی مافوقصوت شده و موج انبساطی منتشرشده از لبه حمله، به جریان شتاب میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
بال مثلثی؛ الگوی جریان؛ گردابه لبه حمله؛ انفجار گردابه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |