| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,576,700 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,275,193 |
آمیزش خودارزیابی آموزشی و آنتروپی شانون در نیازسنجی آموزشی مدیران | ||
| تعالی منابع انسانی | ||
| دوره 1، شماره 2، اسفند 1399، صفحه 1-21 اصل مقاله (1.06 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی هادوی نژاد* 1؛ زهره ادهمی2 | ||
| 1دانشیار مدیریت رفتاری، گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج) | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولی عصر (ع) | ||
| چکیده | ||
| مدیران سازمانها برای رویارویی موفق با تغییرات بنیادی محیط سازمانهای خود بایستی از آگاهیها و مهارتهای کافی برخوردار باشند و برای این کار آموزش یکی از مهمترین پشتوانهها محسوب میشود. سازمانهای موفق نه تنها به آموزش به دیدة هزینة زائد نمینگرند، بلکه برای ارتقای قابلیتهای منابع انسانی و کسب مزیت رقابتی بر آن تمرکز دارند. آموزش اثربخش در گرو نیازسنجی آموزشی مناسب است. روشهای گوناگونی برای نیازسنجی آموزشی در سازمانها معرفی و ارائه شده است. منشأ اصلی این تنوع، نخست روشهای گوناگون در گردآوری و تحلیل دادهها و دوم، مرجع تشخیص نیازهای آموزشی است. در هر حال، اجماع بر این است که یک روش نیازسنجی مطلوب، در عین رعایت دقت نظر و سنجش، عاری از پیچیدگی غیرکارکردی است. بر این اساس، پژوهش حاضر به معرفی روشی ترکیبی از خودارزیابی آموزشی و آنتروپی شانون در نیازسنجی آموزشی مدیران پرداخته که در قالب مطالعهای موردی در 17 شرکت شهرک صنعتی رفسنجان برای 172 نفر از مدیران ارشد و میانی این سازمانها اجرا شده است. از خودارزیابی آموزشی برای گردآوری نیازهای آموزشی و از آنتروپی شانون برای تحلیل آنها به منظور تعیین ضرایب اهمیت و در نتیجه اولویتبندی نیازهای آموزشی استفاده شد. نتایج پژوهش به شناسایی خزانهای از نیازهای آموزشی مدیران انجامید که پس از تعیین ضرایب اهمیت، به ترتیب اولویت چینش شدند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نیازسنجی؛ نیازسنجی آموزشی؛ خودارزیابی آموزشی؛ آنتروپی شانون؛ شهرک صنعتی رفسنجان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |
||