تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,981 |
نگرش اشراقی بر«حُسن» و تجلی آن در نگارههای ایرانی سده هشتم تا دهم هـ.ق ( با گزینش شش اثر مشهور از مکتبهای این دوران) | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 18، شماره 69، مهر 1400، صفحه 127-150 اصل مقاله (1007.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق علی اسمعیلی1؛ عبدالرضا مظاهری* 2؛ محمدرضا شریف زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه هنر، دانشکده هنرومعماری، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. | ||
2استاد گروه عرفان اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. نویسنده مسئول: Mazaheri711@yahoo.com | ||
3دانشیار دانشکده هنرومعماری، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شهابالدین سهروردی(شیخ اشراق) رسالهای بهنام «فی حقیقةالعشق» دارد که در فصول مختلف آن به مقوله «حُسن» میپردازد. باتوجهبه تأثیر دیدگاه اشراقی سهروردی بر ادبیات عرفانی و هنر ایرانی دوران بعد، به نظر میرسد هنرمندان نگارگر قرن هشتم تا دهم نیز در بیان زیبایی آثار خود، نگرشی اشراقی را بهکارگرفتهاند. سؤال این است که چگونه نگارگر ایرانی برای آفرینش فضاهای تصویر، با محوریت «حُسن»، از اندیشه اشراقی سهروردی مایهگرفتهاست و وجه تمایز کمال و جمال آثار نگارگری در چیست؟ پژوهش نگاهی تاریخی و هدفی بنیادین داشته و به روش توصیفی ـ تحلیلی عملکردهاست. نتایج حاکی از آن است که نگارگران در بیان زیبایی به هر دو وجه کمالی و جمالی حُسن توجهداشتهاند. تا آنجاییکه به ساختار بیرونی آثار مربوط میشد از وجه کمالی و در بیان جمال آثار که به ساختار درونی اثر مربوط میشدند از طریق شهود و تخیل در جهان مثالی عمل مینمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
سهروردی؛ هنر اشراقی؛ تجلی؛ حُسن؛ جمال و کمال؛ نگارگری مکتب هرات و تبریز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 134 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |