تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,466 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,697,874 |
رابطه دعا و مقام رضا در عرفان اسلامی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 18، شماره 69، مهر 1400، صفحه 209-232 اصل مقاله (573.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن مهرانی1؛ منیرالساذات پورطولمی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری رشته عرفان اسلامی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسسفه وعرفان اسلامی، واحد کرج،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران.نویسنده مسئول: poortolami@kiau.ac.ir | ||
چکیده | ||
دعاکردن و راز و نیاز با معبود از جمله آموزههای مؤکد دینی و عرفانی است. از طرف دیگر یکی از مراتب و مقامات عرفانی مقام رضا است، یعنی سالک باید رضایت کامل به قضا و قدر الهی داشته و همواره راضی به رضای حق باشد.. پرسش اینجاست که آیا منافاتی بین دعاکردن و مقام رضا وجود ندارد ؟آیا دعاکردن، اعتراض به قضا و قدر الهی محسوب نمی شود؟ در این تحقیق مطالبی دالّ بر ضرورت دعا و نیایش از قرآن کریم و احادیث معصومین(ع(و سخنان اولیاء الله ذکر شدهاست و بیان شده که دعا، مغز عبادت است ،دعا سلاحِ مؤمن است و اینکه ترک دعا، معصیت است و عاجزترین مردم کسانی هستند که توفیق دعاکردن ندارند. همچنین از عرفای بزرگ اسلامی مطالبی در بابِ رضا بیان شده که سالک باید بر آنچه از دستش رفت غمناک نبوده و بر آنچه که بدست میآورد، خوشحال نشود و باید راضی به قضای حق باشد و یقین داشتهباشد که خداوند بهترین مقّدرات را برای او در نظر گرفتهاست و همۀ امور براساس حکمتِ الهی است، لذا بر حکم و قضای الهی اعتراضی نکند و شاکر باشد. از تحلیل این دو امر بهظاهر متقابل بر مبنای قرآن و عرفان این نتیجه حاصل شده که سالک می تواند در همان حالیکه باید به قضای الهی راضی است، دست به دعا بردارد . اودعاکردن را امر الهی ،وسیله سخن گفتن با خداوند و وظیفه خود میداند و از طرفی به هرچه در قضا و قدر برای انسان در نظر گرفته شده رضایت کامل دارد و میپسندد هرآنچه را خداوند برای او پسندیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دعا؛ مقام رضا؛ قضای الهی؛ عرفان اسلامی؛ توحید؛ توکل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 435 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |