| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,531 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,456 |
بررسی نمودهای مبتنی بر وحدت در مثنوی | ||
| زیباییشناسی ادبی | ||
| مقاله 4، دوره 12، شماره 48، شهریور 1400، صفحه 107-126 اصل مقاله (484.68 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| صدیقه هاشمی* 1؛ محمدرضا قاری* 2؛ محسن ایزدیار* 3 | ||
| 1دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد شهر اراک | ||
| 2دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه ازاداسلامی اراک،واحد اراک،ایران | ||
| 3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،دانشگان آزاد اسلامی ،واحد اراک،ایران | ||
| چکیده | ||
| ادبیات عرفانی گسترده ترین حوزه ادبی در ایران می باشد که نقش مهمی در پروراندن اخلاق و فرهنگ را ایفا می نماید. شعر عرفانی شعری است که ارباب معانی در بیان اصول و حقایق معنوی سرودهاند و شاعران عارف این معارف را به زبان رمز و نماد انتقال دادهاند. پژوهنده ابتدا اشارهای به تعریف نماد نموده است و سپس با معرفی مولوی و جایگاه او در ادبیات عرفانی به دیدگاه وی در مورد وحدت پرداخته است. آنچه در مورد شعر و اندیشه مولوی قابل تامل است، بسط اندیشه های عرفانی و اخلاقی در آثار این شاعر گرانقدر می باشد. در این پژوهش که به صورت توصیفی_ تحلیلی(کتابخانه ای) صورت پذیرفته است با مطالعه مثنوی معنوی چند داستان مورد بررسی قرار گرفتند که در آن ها با استفاده از نماد های گوناگون، اهمیت وحدت و عشق به معبود و بازگشت به جایگاه اصلی به زیبایی نمایان شده است. واژه های کلیدی: شعر عرفانی، نماد، نماد در مثنوی، وحدت | ||
| کلیدواژهها | ||
| شعر عرفانی؛ نماد؛ نماد در مثنوی؛ وحدت | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |
||