تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
شیوه های ترغیب در غزلیات عطار باتکیه بر نظریۀ «فرایند ارتباط کلامی» رومن یاکوبسن | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 50، شهریور 1400، صفحه 31-58 اصل مقاله (521.12 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.685251 | ||
نویسنده | ||
شهین قاسمی* | ||
استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی ،اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
رومن یاکوبسن از برجستهترین نظریهپردازان فرمالیسم روسی در نظریۀ الگوی ارتباط کلامی خویش اعلام کرد هرگونۀ ارتباط کلامی بین راوی و روایتشنو (مخاطب) بر وجود شش عاملِ فرستنده، گیرنده، مجرای ارتباطی، تماس، رمز و موضوع استوار است. یکی از نقشهای ارتباطی در الگوی اخیر، «نقش ترغیبی» است. جهتگیری پیام در نقش ترغیبی بهسوی مخاطب است و گوینده میکوشد تا با کاربرد جملههای امر و نهی و منادا، با مخاطب ارتباط برقرار کند. در غزلیات عطار، در جایگاه گونهای متنِ دارای ارتباط کلامی، باتکیهبر الگوی یاکوبسن سه نقش ترغیبی در محورهای «پیام، درونمایه و مخاطب» دیده میشود؛ بهگونهایکه در ورای هریک از محورهای نامبرده، شاعر با استفاده از ابزارهای زبانی به ترغیب پیامی در مخاطب میپردازد. این مقاله بهشیوۀ توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای به بررسی شیوههای اخلاق ترغیبی و محورهای آن در غزلیات عطار براساس نظریۀ ارتباط کلامی رومن یاکوبسن میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ترغیب در غزلیات عطار جایگاه ویژهای دارد و درونمایههای نقش ترغیبی بیشتر در سه محورِ دینی و حکمی، اجتماعی و فرهنگی نمود یافته است؛ شاعر در پس این نقشها به ترغیب موضوعاتی مانند ترک دنیا، دوری از ریا و شادمانی و... میپردازد. علاوهبر رعایت امتیازات و آرایههای کلامی، که ارزش ادبی فراوانی برای این اثر آفریده است، کاربست مناسب و پربسامد ترغیب، در جایگاه یک شیوة آموزشی، بر غنای تعلیمی غزلیات عطار افزوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق ترغیبی؛ عطار؛ مخاطب؛ ارتباط کلامی؛ رومن یاکوبسن | ||
مراجع | ||
. احمدی، بابک (۱۳۷۰)، ساختار و تأویل متن، تهران: مرکز.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |