تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,256 |
بررسی و تحلیل کارکرد تقابل ها در بازنمایی مفاهیم اخلاقی و تعلیمی در باب هفتم از بوستان سعدی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 50، شهریور 1400، صفحه 111-132 اصل مقاله (406.7 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.685315 | ||
نویسندگان | ||
غلامحسین گیاهی1؛ حمید رضا سلیمانیان* 2؛ حسن دلبری3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
چکیده | ||
یکی از شگردهای سعدی برای بازنمایی آموزههای تعلیمی و اخلاقی در باب هفتم بوستان، استفاده از تقابلسازیهای دوگانه در سطح واژگان و معانی است. او میکوشد با ذکر موضوعات اندرزی و اخلاقیِ مطلوب، مجموعهای از کنشهای رفتاری و گفتاری نیک را به مخاطب خود انتقال دهد و در ادامه، متضاد آن مسائل را بازنمایی کند تا بر قدرت ممیزۀ اخلاقی مخاطبانش بیفزاید. در این پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی، کیفیت بازتاب تقابلها در باب هفتم بوستان با رویکرد به نظریۀ تقابلهای دوگانه کاویده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد کلیّت این باب، بازنمایندۀ تقابل میان خیر و شر در سطح کلان است. سعدی در گام بعدی، ذیل هر مؤلفه به مصداقهایی اشاره میکند تا گسترۀ بینش و شناخت مخاطب تقویت شود. همچنین، شخصیتهایی که این تقابلها را منعکس میکنند، در دو دستۀ حقیقی و مجازی جای میگیرند. درمجموع، سعدی قصد دارد با فراهم کردن بسترهای اخلاقی لازم برای تزکیۀ درونی افراد، شهرِ جسم و جان آنها را به مدینۀ فاضلهای بدل کند که براساس بایدهای اخلاقی بنا شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سعدی؛ بوستان؛ تضاد؛ تقابل های دوگانه؛ مفاهیم اخلاقی و تعلیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 173 |