تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,825 |
بررسی وجوه مشترک ویژگی های پیر و شیخ در اسرارالتوحید محمد بن منور و رمان برادران کارامازوف از فئودور داستایفسکی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 3، دوره 17، شماره 65، دی 1400، صفحه 69-97 اصل مقاله (859.18 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2021.1933021.2805 | ||
نویسندگان | ||
آزاده حسینی1؛ ارسطو میرانی* 2؛ محمدعلی میر2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
2استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی گرایش ادیان و عرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. | ||
چکیده | ||
عرفان به عنوان پدیدهای انسانی، مربوط به محدودۀ جغرافیایی یا ایدئولوژی خاصی نیست و نمودهای آن تقریباً در همۀ فرهنگ ها دیده میشود. با عنایت به مراودات بینافرهنگی در گذشته و امروز، تأثیر و تأثر در ارتباط با مسائل معرفت شناسی امری بدیهی است. در میان نویسندگان اهل روسیه، فئودور داستایفسکی در بخشی از رمان برادران کارامازوف به فرهنگ عرفانی شکل گرفته در روسیه اشاره کرده است. وی، چنان که صراحتاً در رمان مذکور بیان می کند در بازنمایی این مقوله تحت تأثیر فرهنگ عرفان شرقی بوده است. در تحقیق حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی، وجوه مشترک ویژگی های «پیر و شیخ» به عنوان یکی از مصداقهای عرفانی برجسته در اسرارالتوحید (بازنمایندۀ عرفان شرقی) از محمدبن منور میهنی با رمان برادران کارامازوف (بازنمایندۀ عرفان غربی) از داستایفسکی بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که نویسندگان مذکور با اشاره به سیرۀ عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر وپدر زوسیما (به عنوان پیران واصل) به تبیین مقولاتی چون: انقیاد محض سالک در برابر پیر، گرایش عوام به نهاد خانقاه و دیر و محبوبیت عمومی پیر، نقش هدایتگری پیر برای حل مشکلات عوام و خواص، مشاهدۀ کرامات از پیر؛ فراست پیر، ارتباط روح پیر با عالم ناسوت پس از مرگ و مقدّس انگاری پیر پرداختهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیر و شیخ؛ ابوسعید ابوالخیر؛ اسرارالتوحید؛ پدر زوسیما؛ برادران کارامازوف | ||
مراجع | ||
آندره، تور. 1394. باغ همیشه سبز؛ بررسی خاستگاه و مراحل اولیۀ شکلگیری تصوف. با مقدمۀ آنه ماری شیمل. ترجمۀ فاطمه هشترودی. تهران: علمی و فرهنگی.
ابن عربی، محیالدین. 1387. فتوحات مکیه (باب 188تا162). ترجمۀ محمد خواجوی. چ 2. تهران: مولی.
اشرفی، ثمره و فرخزاد، ملکمحمد. 1398. «نعل وارونه در گفتار و رفتار شیخ ابوسعید ابوالخیر». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. سال 15. شمارۀ 54. صص 37-13.
جلیلی، رضا. 1397. «تحلیل و مقایسۀ کیفیت کرامات ابوسعید ابوالخیر در اسرارالتوحید با کرامات شیخ احمد جام در مقامات ژندهپیل». مجلۀ جستارنامۀ ادبیات تطبیقی. سال 2. شمارۀ 5. صص 134-119.
داستایفسکی، فئودور. 1387. برادران کارامازوف. ترجمۀ صالح حسینی. 2ج. چ8. تهران: ناهید.
دامادی، محمد. 1374. ابوسعیدنامه. چ 2. تهران: دانشگاه تهران.
سهروردی، عبدالقاهر بن عبدالله. 1966م. عوارفالمعارف. بیروت: دارالکتاب العربی.
شیری، قهرمان. 1390. «اشراف بر ضمیر در زندگی ابوسعید ابوالخیر». مجلۀ زبان و ادبیات فارسی. شمارۀ 31. صص 114-101.
غزالی، محمد. 1361. کیمیایسعادت. تصحیح احمد آرام. تهران: علمی و فرهنگی.
فاطمی، حسین. 1378. «شخصیت ابوسعید ابوالخیر در اسرارالتوحید». مجموعهمقالات کنگرۀ ابوسعید ابوالخیر. تهران: الهدی. صص 50-35.
قشیری، زینالاسلام ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن. 1374. ترجمۀ رسالۀ قشیریه. تصحیحات و استدراکات از بدیعالزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.
کار، ادوارد هلت. 1387. داستایفسکی؛ جدال شک و ایمان. ترجمۀ خشایار دیهیمی. چ 3. تهران: طرح نو.
کاشانی، عزالدین محمود. 1367. مصباحالهدایه و مفتاحالکفایه. به تصحیح جلالالدین همایی. چ 3. تهران: هما.
گروسمان، لئونید. 1370. داستایفسکی؛ زندگی و آثار. ترجمۀ سیروس سهامی. تهران: نیکا.
مایر، فریتس. 1378. ابوسعید ابوالخیر؛ حقیقت و افسانه. ترجمۀ مهرآفاق بایبوردی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
محمد بن منور میهنی. 1371. اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابیالسعید. به تصحیح و تعلیق و مقدمۀ محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: آگاه.
مصلح، علیاصغر. 1393. تجربۀ واحد؛ مطالعهای تطبیقی در مبانی عرفانهای جهانی. تهران: علمی.
نصر، حسین. 1389. آموزههای صوفیان از دیروز تا امروز. ترجمۀ حسین حیدری و محمدهادی امینی. چ 5. تهران: قصیدهسرا.
هجویری غزنوی، علی بن عثمان. 1375. کشفالمحجوب. به تصحیح استاد و محقق ژوکوفسکی. با مقدمۀ دکتر قاسم انصاری. چ 2. تهران: کتابخانۀ طهوری.
همایی، جلالالدین. 1362. تصوف در اسلام؛ نگاهی به عرفان شیخ ابوسعید ابوالخیر. تهران: پیکان.
یحییپور، مرضیه. 1385. «بررسی مضامین اسلامی در برخی آثار فئودور داستایفسکی و علل گرایش نویسنده به آن». مجلۀ پژوهشهای زبانهای خارجی. شمارۀ 30. صص 159-145.
Eglish Source Burckhard, Titus. 1983. An Introduction to Sufis Dotorine. Translated by D.M. Matheson. Pakistan: Evergreen Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |