تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,845 |
آموزههای تعلیمی بر مبنای حضور نسلهای متفاوت در شاهنامه | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 50، شهریور 1400، صفحه 157-178 اصل مقاله (415.84 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.685352 | ||
نویسندگان | ||
معصومه هاشم پور1؛ یوسف نیک روز* 2؛ اطهر تجلی اردکانی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج (نویسنده مسؤول) | ||
3استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج | ||
چکیده | ||
شاهنامه شاهکاری ادبی از فردوسی است. او در این اثر ارزشمند، با آگاهی از تفاوتهای طبیعی کودک و جوان و پیر به بررسی ابعاد مختلف ادبیات تعلیمی میپردازد تا بتواند مفاهیم و مقاصد منظور خود را که سرشار از نکات تعلیمی ناب است، به بهترین شکل ممکن برای خوانندگان بیان کند. شناخت ویژگیهای نسلهای مختلف میتواند نقش مهم و کاربردی ادبیات تعلیمی را نشان دهد. درواقع تفاوت مضامین تعلیمی، برخاسته از تفاوت در دورههای زندگی، فکری، قدرت بدنی و آگاهیهای ناشی از تجربهآموزی آنان در جامعه است. در این جستار، پژوهشگر میکوشد جلوة ادبیات تعلیمی و شاخصههای آن را ازنظر تفاوت نسلها در شاهنامه واکاود. با بررسی موضوعاتی مانند نامخواهی، نیکنامی، نیکوکاری، شجاعت، آیندهنگری، فضیلت علم و دانش، پند و اندرز و... مشخص شد که فردوسی مضامین تعلیمی را در رابطه با هر نسل چگونه به کار برده است. فردوسی باتکیهبر آموزههای تعلیمی کودکان را به هنرآموزی، جوانان را به آگاهیآموزی و نصیحتپذیری و پیران را به کیاست، تدبیر، نصیحتگری و راهنمایی دعوت میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ ادبیات تعلیمی؛ کودک؛ جوان؛ پیر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |