تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
بررسی شگردها و تحلیل آموزه های تعلیمی در هدایت نامة عبدالرحیم شیروانی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 50، شهریور 1400، صفحه 89-110 اصل مقاله (477.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.685353 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه درستی1؛ مجتبی صفرعلیزاده* 2؛ شهریار حسن زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران (نویسنده مسؤول) | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
چکیده | ||
اشعار تعلیمی بخش رایج و گستردة ادب فارسی است که به شأن اثر و اندیشة دارندة آن در جنبههای تعلیمی بهصورت نظری و عملی، از دیدگاه ادبی، اهمیت داده است. هدایتنامة میرزا عبدالرحیم شیروانی متخلّص به حزین، از سخنسرایان قرن دوازدهم هجری قمری سرشار از آموزههای تعلیمی دورة قاجار است. این منظومة خطّی که در شمار آثار ارزشمند اخلاقی ـ حکمی است، تاکنون شناخته نشده است. هدایتنامه برای هدایت طالبان معرفت، اثری تعلیمی است که مضامین و معانی تعلیمی آن برپایة معارف دینی و فرهنگ اجتماعی و آموزههای اخلاقی قرار گرفته است و شاعر بهاقتضای گفتمان رایج آموزشی به ایفای مسئولیت فکری و هنری پرداخته است. نگارندگان در این پژوهش بر آناند تا ضمن معرفی اجمالی منظومة هدایتنامه، جایگاه و تأثیر آموزههای دینی و اخلاقیِ بهکاررفته در این اثر را بررسی کنند. نتایج بهدستآمده در این پژوهش بیانگر این است که شاعر فردی پرمایه بوده و بهاقتضای موقعیّت، در حکایات خود معیارهای تعلیمی را بیان کرده است. در این اثر آموزههای اخلاقیِ مثبتِ نیکی به والدین، دعا، شکرگزاری، تقوا، امید، وفای به عهد و... فراوانی بسیاری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزه های تعلیمی؛ عبدالرحیم شیروانی؛ منظومة هدایت نامه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |