تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,256 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,455,833 |
شناسایی و اولویتبندی زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از FAHP | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 16، شماره 68، آذر 1400، صفحه 39-60 اصل مقاله (754.7 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2021.685429 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رجبی وندچالی* 1؛ علی محمد صفانیا2؛ حسین نظری3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت تربیت بدنی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) | ||
2استاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران | ||
3استادیار برنامهریزی درسی، دانشگاه فرهنگیان ، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
تربیت بدنی یکی از بنیانهای اساسی برای رشد کودکان و نوجوانان است ، زیرا مشارکت مادام العمر در فعالیتهای بدنی جهت دستیابی به سلامت جسمانی و روانی را فراهم میکند لذا هدف از این تحقیق شناسایی و اولویت بندی زیرساختهای درس تربیتبدنی در نظام آموزش و پرورش ایران با استفاده از FAHP میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و به لحاظ روش ترکیبی(کمی و کیفی) میباشد. جامعه آماری شامل اساتید و صاحبنظران حوزه تربیتبدنی بود نمونهگیری به صورت هدفمند بود. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیم ساختاریافته و پرسشنامه مقایسات زوجی 9 گزینهای بود و با استفاده از FAHP اقدام به رتبهبندی زیرساختهای شناسایی شده گردید. نتایج نشان داده که زیرساختهای درس تربیتبدنی به ترتیب شامل زیرساخت فضایی، امکاناتی و تجهیزاتی، زیر ساخت مالی پایدار، زیرساخت انسانی، زیرساخت اداری-مدیریتی، طراحی اهداف درسی مناسب، زیرساخت محتوایی، زیر ساخت روش تدریس، زیر ساخت فرهنگی-اجتماعی، نظام ارزشیابی استاندارد، زیرساخت قانونی و حقوقی و زیرساخت انگیزشی می باشد. نتایج این مطالعه می تواند به برنامه ریزان آموزشی کمک کند تا گام های مؤثری برای توسعه تربیتبدنی در مدارس بردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
درس تربیت بدنی؛ اماکن ورزشی؛ زیرساخت ورزشی؛ FAHP | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 376 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 204 |