تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,608,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,842 |
مبانی معرفت شناختی تربیت عقلانی در حکمت متعالیه و برنامه فلسفه برای کودکان | ||
اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
دوره 1، شماره 1، مرداد 1400، صفحه 97-123 اصل مقاله (930.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه حاجیلویی* 1؛ علیرضا آل بویه2 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
2عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | ||
چکیده | ||
تربیت عقلانی بدون شک از مهمترین اهداف نظام های تربیتی است و در تعلیم و تربیت اسلامی نیز نقش مهمی دارد و مورد تأکید آیات و متون دینی است . البته تربیت عقلانی با تربیت ارزشی ، دینی و حتی عرفانی در تضاد نیست همچنان که ادغام برهان، قران و عرفان را می توان در حکمت متعالیه به نظاره نشست. برنامه فلسفه برای کودکان نیز از برنامههای آموزشی جدید در جهت بهبود روند فلسفهورزی و تفکر در کودکان است و مدعی رویکردی جدید در تربیت عقلانی با نام «حلقه کندوکاو» است .این برنامه باوجود ظرفیتهای خوب برای ایجاد فضای تفکر دارای مبانیای ناهمخوان با مبانی فلسفی تربیت اسلامی است. به این منظور ضروری است جهت استفاده از ظرفیتهای مثبت این برنامه، مبانی فلسفی آن مورد توجه قرار گیرد. البته در این مجال به علت اهمیت و ارتباط مستقیم مبانی معرفتشناختی با تربیت عقلانی این مبنا مورد بررسی قرار می گیرد. به این منظور بعد از بررسی وتحلیل این برنامه، مبانی معرفت شناختی آن استخراج و با مبانی مستخرج از حکمت متعالیه مقایسه می شود. نتایج حاصل نشان میدهد حکمت متعالیه میتواند با داشتن مبانی معرفت شناختی همچون امکان دسترسی به یقین ،مطلق گرایی ، تنوع ابزار و منابع معرفت و امکان معرفت دینی و فلسفه الهی فضای تربیتی متفاوتی از برنامه فلسفه برای کودکان عرضه کند که علاوه بر استفاده از ظرفیتهای مثبت برنامه فلسفه برای کودکان، نواقص آن را در تربیت یک انسان جامع خداجوی اندیشهورز برطرف سازد | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه برای کودکان؛ تربیت عقلانی؛ حکمت متعالیه؛ مبانی معرفت شناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |