تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,018 |
طراحی مدل برنامه درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 17، شماره 69، اسفند 1400 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یوسف رضائی* 1؛ علی معقول2؛ احمد اکبری3؛ مسلم چرابین4 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. yosefrezaei1345@gmail.com | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. (نویسنده مسئول) Ali.maghool@yahoo.com | ||
3. استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران. Akbari.180@gmail.com | ||
4. استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران. moslemch2015@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده یکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخصهای فوق مدلی برای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین و طراحی شده است. رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی است و در زمره تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود و از روش ترکیبی (کمّی-کیفی) بهره گرفته است. همه اساتید مشغول به تدریس در رشته مذکور به عنوان جامعه آماری، طور تمام شمار انتخاب شده و با آنها مصاحبه انجام گرفت و در ادامه به پرسشنامه پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه مذکور توسط 8 تن از اساتید متخصص تأیید شد و ضریب پایایی آن برابر با 987/0 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آزمون T یک نمونهای مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل برنامة درسی و مدل تحلیل میانجی از طریق نرم افزار آموس طراحی شد. یافتههای این تحقیق عبارتند از: تدوین و استانداردسازی 12 عامل، 33 ملاک و 211 نشانگر، طراحی مدل دوازده عاملی برنامه درسی، مشخص نمودن متغییرهای میانجی و نهایتا طراحی مدل تحلیل میانجی. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل برنامة درسی؛ رشته علوم تربیتی؛ دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی؛ مدل تحلیل میانجی؛ مدل اِکِر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |