| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,978 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,089 |
تاثیر آموزش هنرهای تجسمی بر هوش ادراکی و هوش فضایی دانشآموزان دختر پایه پنجم | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 10، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 35-50 اصل مقاله (567.73 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش هنرهای تجسمی بر هوش ادراکی و هوش فضایی دانشآموزان دختر پایه پنجم است. روش مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دو گروه آزمایش و کنترل است. هدف این مطالعه شامل دانشآموزان دختر پایه پنجم مدارس منطقه 7 تهران که در سال تحصیلی 99-1398 میشود. نمونههای انتخاب شده به تعداد 40 نفر از دانش آموزان به صورت تصادفی از پایه پنجم انتخاب و در دو گروه کنترل (20) نفر آزمایش (20) نفر دسته بندی شدند. مدت زمان اجرای این پژوهش، به مدت سه هفته و هفتهای سه جلسه آموزشی به طول انجامید. ابزار پژوهش برای آموزش هنرهای تجسمی در مورد نقاشی کودکان، نرمافزار شهر نقاشی و برای هوش ادراکی و هوش فضایی از پرسشنامه استاندارد، مورد استفاده قرار گرفت. اعتبار این آزمون از طریق آلفای کرونباخ 734/0 بود و روایی آن با توجه به دیدگاه متخصصان مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در این پژوهش، با استفاده از نرمافزار spss و با بهرهگیری از روشهای آمار توصیفی نظیر شاخصهای میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی، از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که: بین میانگین نمرات پسآزمون دو گروه گواه و آزمایش، در متغیر وابسته هوش ادراکی و هوش فضایی تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین اثر متغیر مستقل بر متغیر وابسته هوش ادراکی و هوش فضایی دانش آموزان مؤثر بوده است و تفاوت معناداری بین گروه گواه و آزمایش وجود دارد. تاریخ دریافت 26/5/1399 تاریخ پذیرش 4/8/1400 | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: آموزش هنرهای تجسمی؛ هوش ادراکی؛ هوش فضایی؛ دانشآموزان دختر پایه پنجم | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |
||