تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,609,258 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,763,845 |
بررسی عوامل موثر بر افزایش کیفیت خدمات آموزشی درسیستم آموزش مجازی مدارس ابتدایی شهرستان چالوس از دیدگاه اولیای دانش آموزان (با تاکید برآموزش دوره بیماری کووید19) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 77-94 اصل مقاله (593.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر برافزایش کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی مدارس ابتدایی شهر چالوس است. جامعه آماری این پژوهش شامل تعداد 7910 نفر از اولیاء و خانواده دانش آموزان بوده که براساس جدول مورگان 1 وکرجسی، به تعداد 367 نفر انتخاب شده است. روش نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای استفاده شده است. برای سنجش عوامل موثر برافزایش کیفیت خدمات آموزشی از پرسشنامه استاندارد کیفیت خدمات آموزشی و جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز، از پرسش نامه استاندارد سرکوآل به عنوان یک روش برتر برای اندازهگیری انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات استفاده شده است. این پرسشنامه شامل پنج مقیاس (فیزیکی، قابلیت اطمینان، ضمانت، مسئولیت پذیری و همدلی) است. برای تحلیل نتایج تحقیق از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از آزمون کولموگروف اسمیرنف (K.S) برای نرمال بودن دادهها استفاده شده است. دادهها یی که نرمال بوده است از آزمونهای پارامتریک و دادههایی که غیرنرمال بوده از آزمونهای غیر پارامتریک استفاده شده است. همچنین برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون معادلات ساختاری با نرم افزار LISREL بهرهگیری شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، متغیرهای عوامل محسوس (با بار عاملی 68%)، قابلیت اطمینان (با بار عاملی59%)، پاسخگوئی (با بار عاملی79%)، اطمینان خاطر (با بار عاملی86%)، همدلی (با بار عاملی90%)، تاثیر معنیداری روی کیفیت خدمات آموزشی در سیستم آموزش مجازی داشتند. همچنین، همدلی با میانگین رتبه 48/15، اطمینان خاطر با میانگین رتبه 87/14، پاسخگوئی با میانگین رتبه50/13، عوامل محسوس با میانگین رتبه17/11 و قابلیت اطمینان با میانگین رتبه 89/9 به ترتیب، مهمترین عوامل موثر بر کیفیت خدمات آموزش در سیستم آموزش مجازی بودند. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان گفت که از دیدگاه اولیاء و خانواده دانش آموزان، متغیر «همدلی» بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت خدمات آموزشی فضای مجازی دارد داشته که باید بیش از سایر متغیرها به آن توجه نمود. تاریخ دریافت 9/3/1400 تاریخ پذیرش 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی: سیستم آموزش؛ کیفیت خدمات آموزشی؛ فضای مجازی؛ آموزش ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |