تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,390 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,988 |
بررسی عوامل زمینهای در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای کار دانش استان گیلان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 51-76 اصل مقاله (769.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل زمینهای در انتقال باورهای کارآفرینی به دانشآموزان هنرستانهای کار دانش استان گیلان است. روش اجرای این پروژه آمیخته اکتشافی است که بصورت کیفی و کمی به بررسی مولفه های مورد نظر پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی 34 نفر از کارشناسان اداره آموزش و پرورش که 20 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند و داده های مربوط به مصاحبه نیمه ساختار یافته از آنان جمع آوری شد؛ سپس در بخش کمی از 251 نفر از مدیران و هنرآموزان به کمک جدول مورگان 148 نفر به روش تصادفی ساده در دسترس برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش در بخش کیفی بصورت کدگذاری از نرم افزار (MaxQDA) و در بخش کمی به صورت معادلات ساختاری از نرم افزار (Smart PLS 2.0) استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان داد که عوامل زمینهای (همچون: خانواده، حمایت دولت و...) در سطح معناداری (05/0>P) بر انتقال الگوی باورهای کارآفرینی تاثیر گذار است. در نتیجه می توان گفت کارآفرینی با ایجاد اشتغال، توزیع متناسب در آمدها، کاهش اضطراب های اجتماعی، بهره برداری از منافع و فعال شدن آنها، بهبود کیفیت زندگی، کشف نیازهای ابداع و توسعه کالاها و خدمات جدید، نقش موثری در رشد و توسعه کشور دارد. بنابراین با توجه به یافته های این پژوهش آموزش کارآفرین در کتب درسی در مدارس ابتدایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است. چراکه کتاب درسی، مهم ترین رسانه آموزشی است که همه روزه معلمان و دانش آموزان میتوانند از آن استفاده کنند. تاریخ دریافت 8/7/1400 تاریخ انتشار 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژگان: انتقال باور؛ کارآفرین؛ الگوی کارآفرینی؛ دانش کارآفرینی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 157 |