تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
ارزیابی و مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان عادی با دانش آموزان نیازهای ویژه با تاکید بر آموزش تلفیقی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 10، شماره 2، مهر 1399، صفحه 127-144 اصل مقاله (659.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف این پژوهش، ارزیابی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان عادی و مقایسه آن با دانش آموزان استثنایی، با تاکید بر آموزش تلفیقی است. روش اجرای این تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه آماری، تمام دانش آموزان مدارس عادی و استثنایی دوره ابتدایی استان قم که در پایه تحصیلی دوره دوم ابتدایی بودند را شامل میشود. نمونه تحقیق بر اساس جدول مورگان، تعداد 495 نفر به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، تست مهارتهای اجتماعی وایلند بود که روایی آن به وسیله متخصصان و پایایی آن معادل 83/. براساس آلفای کرانباخ مورد تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآمار توصیفی(جداول فراوانی درصد، نمودارها، محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و در بخش آمار استنباطی، به برای تحلیل دادهها از آزمون(T) تک نمونهای وآزمون لون بهره گرفته شد. یافتههای این پژوهش نشان داد: میانگین متغیر «خودیاری عمومی» به ترتیب در دانشآموزان استثنایی(73/99درصد) و در عادی(99/99 درصد)، «خودیاری در خوردن» (54/75 درصد) و(49/96درصد)، «خودیاری در پوشیدن» (20/70 درصد) و (86/96 درصد)، «خودرهبری» (93/6 درصد) و (72/64 درصد)، «مسایل شغلی» (10/69 درصد) و(49/96 درصد)، «جابجایی، حرکت و جنبش»(32/67 درصد) و(07/94 درصد)، «ارتباط کلامی» (87/52 درصد) و(56/76درصد)، «اجتماعی بودن»(68/64 درصد) در مقابل (83/99 درصد) به دست آمده است. تاریخ دریافت 3/6/1400 تاریخ انتشار 4/8/1400 | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی : ارزیابی؛ مهارتهای اجتماعی؛ کودکان استثنایی؛ دانش آموزان عادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |