تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,244 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,913 |
آموزه های تعلیمی ـ اخلاقی در غزلیات حکیم نزاری قُهستانی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 50، شهریور 1400، صفحه 1-30 اصل مقاله (783.64 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.686087 | ||
نویسنده | ||
پروین رضائی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران | ||
چکیده | ||
تعلیم و تربیت از دیرباز اهمیت بسیاری داشته است و شاعران و نویسندگان در ضمن آثار خود همواره به این مهم توجه کردهاند. نزاری قهستانی ازجمله شاعرانی است که به اهمیت آموزههای تعلیمی توجه کرده است؛ بهطوریکه غزلیات خود را بسیار به نوع تعلیمی آمیخته است؛ درنتیجه اشعارش سرشار از مضامین و معانی تعلیمی و حکمی است. نگارنده در این پژوهش بر آن است تا به روش توصیفی ـ تحلیلی و با ابزار کتابخانه به بررسی و تحلیل محتوایی ـ آماری آموزههای تعلیمی در غزلیات حکیم نزاری بپردازد. حاصل مطالعه و بررسی این پژوهش نشان میدهد که نزاری در غزلیاتش خوانندگان را به فضایل مهم اخلاقی و انسانساز مانند صبر، توبه، مهربانی، عفو، خُلق نیک، قناعت و وفای به عهد دعوت میکند و از رذایلی مانند کینه، حرص، مکر و حیله، غرور و عُجب، آزار دیگران، ظلم، حب دنیا و ریا و... برحذر میدارد. واژههای کلیدی تحلیل محتوایی، مضامین تعلیمی، نزاری قهستانی، غزل | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوایی؛ مضامین تعلیمی؛ نزاری قهستانی؛ غزل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 143 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |