تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
بررسی عناصر گنوسی در نظام عرفانی عینالقضاه همدانی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 4، دوره 17، شماره 65، دی 1400، صفحه 99-127 اصل مقاله (970.91 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2021.686114 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رنجبر* 1؛ بابک سوداگر2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتر زبان و ادبیات فارسی دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
گنوسیسم بر مجموعة اندیشهها و روشهایی دلالت دارد که در اعتقاد هواداران آنها، برای رسیدن به یقینیترین و عالیترین نوع معرفت و دانش و کسب سعادت حقیقی، در تزکیه و تصفیۀ روح باید غایت جهد را به کار بست تا از راه شهود و اشراق به مقصد رسید. ایـن باور از عهد باستان نیز در میان اقوام متعدد، طرفدارانی داشت و در طی قرون بر عرفان اسلامی ـ ایرانی نیز تأثیر گذاشت. عرفان عینالقضاة همدانی متأثر از این نشانها است. این مقاله با روش تحلیلی ـ تطبیقی به شناسایی و طرح مشخصههای گنوسی و تطابق آن با آرای عینالقضاة پرداخته و هدف آن تبیین و تصویر وجوه مشترک باورهای گنوسی با مبانی عرفانی عینالقضاة است. نتیجۀ تحقیق بیانگر آن است که ثنویت نور و ظلمت، اعتماد به معرفت شهودی و مستقیم به جای دانش اکتسابی، رازآلود دیدن هستی، باطنگرایی، تأکید بر خودشناسی برای حصول معرفت راستین، اعتقاد به اصالت روح در تقابل با جهان جسمانی و باور به اصل «انسان ایزدی» (انسان کامل) از جملۀ شباهتهایی هستند که در تعالیم گنوسی و آرای عینالقضاه مشترک است. | ||
کلیدواژهها | ||
گنوسیسم؛ عرفان؛ عینالقضاة؛ انسان ایزدی؛ شهود و اشراق | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
اردستانی، حمیدرضا. 1392. «بررسی افکار و باورهای گنوسی ابوالعلای معری و صادق هدایت». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 9. ش 31. صص 1-21.
اسماعیلپور، ابوالقاسم. 1381. اسطورة آفرینش در آیین مانی. چاپ 2. تهران: کاروان. اسماعیلپور، ابوالقاسم. 1388. ادبیات گنوسی. چاپ 2. تهران: اسطوره. اسماعیلپور، ابوالقاسم. 1396. اسطورة آفرینش در کیش مانی. چاپ 3. تهران: چشمه. اقبال، عباس. 1333. «شرح قصیده عینیّة ابن سینا». مجله دانشکده ادبیات دانشگاه تهران. س 1. ش 4. صص 14-29. الیاده، میرچا. 1373. آیین گنوسی و مانوی. ترجمة ابوالقاسم اسماعیلپور. چاپ 1. تهران: فکر روز. امداد، توران. 1389. «اصول اساسی هستیشناسی در عرفان ابنعربی». پژوهشهای فلسفی و کلامی. س 11. ش 3و4. صص 175-194. انترمن، اَلن. 1393. باورها و آیینهای یهودی. ترجمة رضا فرزین. چاپ 3. قم: نشر دانشگاه ادیان و مذاهب. ایلخانی، محمد. 1374. «مذهب گنوسی». معارف. س 12. ش 34و35. صص16-31. بهزادی، ایرج و حامدی، زهرا. 1396. «گنوسیان در گذرگاه تاریخی و تاثیرات آنها بر حوزة عرفان اسلامی». پنجمین کنفرانس بینالمللی رویکردهای پژوهشی در علوم انسانی و مدیریت. پورنامداریان، تقی. 1392. در سایة آفتاب. چاپ 7. تهران: سخن. پورنامداریان، تقی. 1383. رمز و داستانهای رمزی در ادب فارسی. تهران: چاپ 4. علمی و فرهنگی. پیگلز، الین. 1395. انجیلهای گنوسی. ترجمة ماشاء الله کوچکی میبدی. چاپ 2. تهران: علمی و فرهنگی. تقیزاده، حسن. 1383. مانی شناسی: پژوهشها و ترجمهها. به کوشش ایرج افشار. چاپ 1. تهران: توس. جعفری کمانگر، فاطمه. 1395. «بررسی اندیشههای گنوستیک در دیوان حافظ». کنگره بین المللی زبان و ادبیات (دانشگاه تربت حیدریه). جعفری کمانگر، فاطمه. 1397. «وجوه شباهت تفکر گنوسیستی و اشراقی عطار در اسرارنامه با اندیشههای عینالقضاۀ همدانی». نخستین همایش بین المللی زبان فارسی و اندیشة ایرانی ـ اسلامی دربارة فریدالدین عطار نیشابوری. صص 475- 495. چند، تارا. 1372. گزیدة سرودهای ریگودا. ترجمه محمدرضا جلالی نائینی. چاپ 3. تهران: قطره.
حمزئیان، عظیم و سمیه خادمی. 1395. «بررسی تطبیقی کاربرد آینه در آثار عینالقضاه همدانی و مولوی». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 12. ش 43. صص 43-84. دوشنگیمن، ژاک. 1384. اورمزد و اهریمن ماجرای دوگانه باوری در عهد باستان. ترجمة عباس باقری. چاپ دوم. تهران: نشر فرزانروز. زرّینکوب، عبدالحسین. 1369. در قلمرو وجدان. چاپ 1. تهران: علمی. زرّینکوب، عبدالحسین. 1394. ارزش میراث صوفیه. چاپ 18. تهران: امیرکبیر. شاکد، شائول. 1386. تحول ثنویت (تنوع آرای دینی در عصر ساسانی). ترجمه احمدرضا قایممقامی. چاپ 2. تهران: ماهی. شاهنگیان، نوریسادات. 1384. «بحثی در نجاتشناسی گنوسی». فصلنامة اندیشة دینی دانشگاه شیراز. س 7. ش 16. صص 47-60 . شجاری، مرتضی. 1385. «انسان کامل از دیدگاه ابن عربی و پیشینه آن». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 2. ش 2. صص 40-55. شجاری، مرتضی. 1389. «معرفت از دیدگاه عینالقضاۀ». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 6. ش 20. صص 87-112 . شریفیان، مهدی و همکاران. 1394. «جنبههای مشترک تفکر عرفانی مانی و عینالقضاۀ». دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی. دانشگاه محقق اردبیلی. صص 154-172. شفیعی کدکنی، محمد رضا. 1387. قلندریّه در تاریخ. چاپ 3. تهران: سخن. عابدی، محمد رضا و آراسته، عقیله. 1396. «بررسی تطبیقی دیدگاههای شیطان پرستی و اندیشة عینالقضاۀ درباره ابلیس». دو فصلنامه الهیات تطبیقی. س 8. ش 18. صص 67- 84. عالیخانی، بابک. 1372. بررسی لطایف عرفانی در نصوص عتیق اوستایی. چاپ 2. تهران: هرمس. عطار، محمد. 1388. منطقالطیر. تصحیح و شرح رضا انزابینژاد و سعید قرهبگلو. چاپ 3. تبریز: آیدین. عینالقضاۀ ، عبدالله. 1379. زبده الحقایق. ترجمه مهدی تدین. چاپ 1. تهران: نشر دانشگاهی. عینالقضاۀ ، عبدالله. 1392. تمهیدات. به اهتمام عفیف عسیران. چاپ 9. تهران: اساطیر. عینالقضاۀ، عبدالله. 1395. نامههای عینالقضاۀ . به اهتمام علینقی منزوی و عفیف عسیران. چاپ 3. تهران: اساطیر. غزالی، محمد. 1396. رساله الطیر. ترجمه ناصر طباطبایی. چاپ 2. تهران: مولی. فدوی، صبا و همکاران. 1398. «مبانی عرفانی هستی شناسی عینالقضاۀ ». پژوهشهای ادب عرفانی (گوهر گویا). س 13. ش 2. صص 23-42. فرامرزی، جواد. 1397. «ریشههای تاریخی نگرش عینالقضاۀ به حدیث اطلبوا العلم و لو بالصّین». مطالعات تاریخی قرآن و حدیث. س 24. ش 64. صص 137-156. فرمنش، رحیم. 1393. احوال و آثار عینالقضاۀ. چاپ 1. تهران: نشر اساطیر. کریستنسن، آرتور. 1390. ایران در زمان ساسانیان. ترجمة غلامرضا رشیدیاسمی. چاپ 5. تهران: صدای معاصر. مدرسی، فاطمه و همکاران. 1390. «شطحیات عینالقضاۀ همدانی». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. س 7. ش 25. صص 106-123. معین، محمد. 1364. فرهنگ فارسی. چاپ 7. تهران: امیرکبیر. منزوی، علینقی.1350. «قضا و قدر در ادبیات فارسی». نشریة کاوه (مونیخ آلمان). بدون شماره سال. ش 41و42. صص 233-246. منزوی، علینقی. 1395. نامههای عینالقضاۀ. تصحیح و تعلیق مقدمه علینقی منزوی. ج 3. چاپ 3. تهران: اساطیر. نیکلسون، رینولدالین. 1392. تصوّف اسلامی و رابطة انسان و خدا. ترجمة محمدرضا شفیعیکدکنی. چاپ5. تهران: سخن. هادینا، محبوبه. 1388. «مکاتب گنوسی: خاستگاه و اعتقادات». نیمسالنامه تخصصی پژوهشنامة ادیان. س 3. ش 5. هالروید، استوارت. 1387. ادبیات گنوسی. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. چاپ 1. تهران: اسطوره. English sources Jonas, Hans. 1991. The Gnostic Religion: The Message of the Alien God and the Beginnings of Christianity, Third edition, Boston, Beacon PressKnigt, Gareth (1965). A practical guide to Qabalistic symbolism, Helios book Serice (publications) Ltd. Usa. Robinson, James M. 1988. The Nag Hammadi Library in English, USA, New York, HarperCollins publishers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |