تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,658 |
وجوه اشتراک دیدگاه عطار با نظریات روانشناسان دربارة روش های تربیتی | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 51، آذر 1400، صفحه 85-117 اصل مقاله (650.25 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2021.686128 | ||
نویسندگان | ||
هاجر جمالی* 1؛ مهین پناهی2؛ احمد سوری3 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم انتظامی امین(نویسنده مسؤول) | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
چکیده | ||
در این پژوهش هدف این است که وجوه اشتراک نظریات روانشناسان تربیتی با دیدگاه عطار دربارة شیوههای تربیتی و آموزشی، جستوجو و بیان شود؛ زیرا هم روانشناسان تربیتی و هم اندیشمندان و عارفان مسلمان ازجمله عطار نیشابوری به موضوع رشد و تربیت انسان و چگونگی آن توجه داشتهاند. عطار از بزرگترین عارفان قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری است. موفقیت او در تربیت انسانهای مبتدی (مریدان)، ضرورت توجه به شیوة تربیتی و آموزشی وی را آشکار میکند. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی ـ تحلیلی است. شیوة جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و اسنادی است. بدین منظور، برای دستیابی و تحلیل نتایج، از رویکرد کیفی و راهبرد تحلیل محتوا، استفاده شده است. جامعة آماری پژوهش شامل متن کامل کتابهای منطقالطیر، الهینامه و مصیبتنامة عطار نیشابوری است. پرسش اصلی پژوهش این است که کدام یک از روشهای تربیتی مطرح در روانشناسی تربیتی، در این آثار به کار برده شده و هرکدام از روشهای بهکاررفته، به دیدگاه کدام یک از روانشناسان تربیتی نزدیک است. یافتهها نشان داد که عطار چندین قرن پیش، روشهایی برای تربیت و آموزش متربیان به کار گرفته است که امروزه در قالب نظریات جدید روانشناسی ارائه میشود. مشترکات نظریهای بسیاری میان شیوههای تربیتی عطار و دیدگاههای امروز روانشناسان تربیتی وجود دارد. این مشترکات بین عطار و روانشناسانی مانند راجرز، مازلو، ویلیام جیمز، جان دیویی، پیاژه، برونر، بندورا، لوریا، ویگوتسکی، اریکسون، جان لاک، اسکینر، ثورندایک، گانیه و روانشناسان گشتالتی بیش از دیگران است. | ||
کلیدواژهها | ||
فریدالدین عطار؛ منطق الطیر؛ الهی نامه؛ مصیبت نامه؛ روش های تربیتی؛ روان شناسی تربیتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |