تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,052 |
مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس و مدیریت خود به مادران بر کاهش تعللورزی تحصیلی دانشآموزان دختر | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 41، خرداد 1401، صفحه 35-57 اصل مقاله (843.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عاطفه کامرانی1؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی* 2؛ سیامک طهماسبی3؛ کیانوش هاشمیان2 | ||
1دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
3استادیار گروه رشد و پرورش کودکان پیشدبستانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت استرس و مدیریت خود به مادران بر کاهش تعللورزی تحصیلی فرزندان آنها بود. روش: این پژوهش نیمهتجربی، با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه منطقه 5 شهر تهران و مادران آنها در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. نمونه آماری این پژوهش تعداد 48 نفر از دانشآموزان به همراه مادران آنها بودند که بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. سپس مادران آنها در چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه گواه) به صورت تصادفی جایگزین شدند. برنامه آموزشی مدیریت استرس و مدیریت خود و آموزش تلفیقی (مدیریت استرس و مدیریت خود) در 8 جلسه 60 دقیقهای، دو بار در هفته میباشد.. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تعللورزی تحصیلی (سواری، 1390)، میباشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرمافزار spss نسخه 23 تحلیل شد. یافتهها: آموزش تلفیقی در مقایسه با سه روش دیگر در کاهش نمرات تعللورزی روش موثرتری بوده است. نتایج نشان می-دهد که بر خلاف دو مؤلفه تعللورزی عمدی و تعللورزی ناشی از خستگی، تفاوت میانگینهای تعدیل شده مؤلفه تعللورزی ناشی از بیبرنامگی و نمره کل تعللورزی در دو گروه مدیریت خود و گروه کنترل (001/0=p) معنادار است و این موضوع بیانگر اثر بخشی معنادار روش آموزش مدیریت خود در کاهش تعللورزی ناشی از بیبرنامگی و نمره کل تعللورزی است. همچنین اثر هر سه روش آموزشی به مادران، در مرحله پیگیری، تعللورزی تحصیلی فرزندان دختر آنان را کاهش داد و تفاوت معناداری در اثر بخشی این سه روش در کاهش تعلل ورزی تحصیلی وجود ندارد. نتیجهگیری: آموزش تلفیقی مدیریت استرس و مدیریت خود به مادران به صورت پایدار تعللورزی تحصیلی فرزندان را کاهش میدهد. اجرای برنامه آموزش تلفیقی مدیریت استرس و مدیریت خود به مادران، تعللورزی تحصیلی فرزندان آنان را در مقایسه با گروه گواه کاهش داده است. بر این اساس چنین نتیجه گیری میشود که آموزش تلفیقی مدیریت استرس و مدیریت خود به مادران، به صورت پایدار ابعاد تعللورزی فرزندان را کاهش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مدیریت استرس؛ آموزش مدیریت خود؛ تعللورزی تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |