تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,343 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,956 |
رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها با کیفیت اطلاعات حسابداری و گزارش حسابرس The Relation between Corporate Social Responsibility (CSR), Accounting Information Quality and Auditor’s Report | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 13، شماره 51، آبان 1400، صفحه 41-64 اصل مقاله (716.73 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شهناز مشایخ* 1؛ منا پارسایی2؛ اکرم کرانی3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و افتصادی ، دانشگاه الزهرا (س)، ، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و افتصادی ، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جامعه به تدریج دریافته است که اقدامات شرکتها پیامدهایی برای آن دارد. شرکتها با افشای اطلاعاتی فراتر از اطلاعات مالی میتوانند بخشی از پاسخگویی خود را در برابر جامعه ایفا نمایند و زمینه تصمیمگیری بهتر را برای ذینفعان فراهم نمایند. هدف این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با کیفیت اطلاعات حسابداری و گزارش حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور، تعداد 130 شرکت طی سالهای 1392-1398 به روش نمونهگیری حذف سیستماتیک انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با افزایش افشای مسئولیت اجتماعی، کیفیت اطلاعات حسابداری بهبود مییابد و اظهارنظر حسابرس با احتمال بیشتری مقبول میگردد. نتایج این پژوهش از این حیث که تاکنون ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با گزارش حسابرس بررسی نشده و همچنین شاخص اقلام تعهدی به عنوان معیار کیفیت اطلاعات حسابداری مدنظر قرار نگرفته است، به غناپذیری دانش در پژوهشهای حوزه مسئولیت اجتماعی، کمک مینماید و سرمایهگذاران میتوانند عملکرد مناسب مسئولیت اجتماعی شرکتها را بر اساس تئوری علامتدهی، به عنوان علامتی از بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و مقبول بودن گزارش حسابرس تلقی نمایند. The Relation between Corporate Social Responsibility (CSR), Accounting Information Quality and Auditor’s Report ShahnazMashayekh Mona Parsaei AkramKorani Societyhas gradually realized that corporations’ activities have some implications for it. By disclosing information beyond financial information, companies can perform a part of their accountability to the community and provide a better decision-making environment for stakeholders. The purpose of our study is to analyze the relation between corporate social responsibility (CSR), accounting information quality and audit report in companies listed on Tehran Stock Exchange(TSE). For these purpose, 130 companies have been selected from 2011 to 2016. In order to measure CSR as the independent variable, we have used American Institution criteria known as KLD annually utilized to rate the organizations according to the social and environmental criteria. In addition, to measure accounting quality and audit report, we have used absolute accrual estimation error and unqualified/qualified report criteria. Our results show that corporate social responsibility increases the quality of accounting information and leads to better auditors’ reports | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مسئولیت اجتماعی شرکتی؛ کیفیت اطلاعات حسابداری؛ گزارش حسابرسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکتها با کیفیت اطلاعات حسابداری و گزارش حسابرس
شهناز مشایخ[1] منا پارسایی[2] اکرم کرانی[3]
چکیده جامعه به تدریج دریافته است که اقدامات شرکتها پیامدهایی برای آن دارد. شرکتها با افشای اطلاعاتی فراتر از اطلاعات مالی میتوانند بخشی از پاسخگویی خود را در برابر جامعه ایفا نمایند و زمینه تصمیمگیری بهتر را برای ذینفعان فراهم نمایند. هدف این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با کیفیت اطلاعات حسابداری و گزارش حسابرسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور، تعداد 130 شرکت طی سالهای 1392-1398 به روش نمونهگیری حذف سیستماتیک انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که با افزایش افشای مسئولیت اجتماعی، کیفیت اطلاعات حسابداری بهبود مییابد و اظهارنظر حسابرس با احتمال بیشتری مقبول میگردد. نتایج این پژوهش از این حیث که تاکنون ارتباط بین مسئولیت اجتماعی با گزارش حسابرس بررسی نشده و همچنین شاخص اقلام تعهدی به عنوان معیار کیفیت اطلاعات حسابداری مدنظر قرار نگرفته است، به غناپذیری دانش در پژوهشهای حوزه مسئولیت اجتماعی، کمک مینماید و سرمایهگذاران میتوانند عملکرد مناسب مسئولیت اجتماعی شرکتها را بر اساس تئوری علامتدهی، به عنوان علامتی از بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و مقبول بودن گزارش حسابرس تلقی نمایند. واژههای کلیدی: مسئولیت اجتماعی شرکتی، کیفیت اطلاعات حسابداری، گزارش حسابرسی. 1- مقدمه هدف اصلی سازمانهای تجاری از حداکثرسازی سود به سوی افزایش ثروت سهامدار و حفاظت از منافع سایر ذینفعان شامل جامعه و محیط تغییر یافته است (رضایی و همکاران،2016). توجه به اثرات شرکتها بر جامعه و پاسخگویی در برابر ذینفعان، منجر به پیدایش مفهوم نوظهوری در ادبیات کسبوکار به نام مسئولیت اجتماعی شرکتها گردیده است (نصر، 2010). بر اساس تئوری ذینفعان، مسئولیتپذیری اجتماعی یک ابزار سازمانی است که باعث استفاده اثر بخش از منابع سازمان شده و در نتیجه اثر مثبتی روی عملکرد مالی شرکت دارد (دونالدسون و پرستون[i]، 1995). اشتغال، نوآوری، ایجاد ثروت، بهبود فعالیت و موفقیت شرکتها در بلندمدت با توجه به رقابتی بودن محیط، متضمن ایفای مسئولیت اجتماعی است (ساندهو و کاپور، 2010). با عنایت به گسترش تأمین مالی شرکتها، جایگاه ارزشمند اطلاعات در توسعه اقتصادی و سرمایهگذاری بسیار اهمیت دارد (حیدری کرد زنگنه و عالی پور، 1386). مسئولیت اجتماعی شرکتها به افشای اطلاعاتی میپردازد که سازمانها در فضای کسبوکار خود به آن عمل میکنند و پاسخگوی انتظارات تجاری، اقتصادی، قانونی، اخلاقی، محیطی و اجتماعی جامعه هستند. چرا که سازمانها مسئولیتهای بزرگی در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، دولت، تأمینکنندگان، اعتباردهندگان و به طور کلی تمامی ذینفعان خود بر عهده دارند (فونت[ii] و همکاران، 2016). افشای مسئولیت اجتماعی شرکت، توان تجزیهوتحلیل و دقت پیشبینی را بهبود میبخشد (داهالی وال[iii] و همکاران، 2012). امروزه سهامداران خواهان سرمایهگذاری در شرکتهایی هستند که به گونهای مناسب مسئولیتهای اجتماعی را ایفا میکنند (جلیلی و قیصری،1393)، چرا که اطلاعات مالی آنها شفافتر و قابل اعتمادتر خواهد بود (علی خانی و مران جوری،1393). لذا فقدان پاسخگویی و عدم توجه به مسئولیت اجتماعی، میتواند کیفیت گزارشات مالی شرکتها را کاهش بخشد و موجب اتخاذ تصمیمات نادرست، کاهش بازده سرمایهگذاران و عدم تخصیص بهینه منابع سرمایهگذاری گردد. ارتباط بین عملکرد مالی شامل کیفیت اطلاعات حسابداری و عملکرد مسئولیت اجتماعی در ادبیات حسابداری و مالی مورد توجه قرار گرفته است (هانگ و واتسون،2015). برخی از تحقیقات نشان میدهند که شرکتهایی که به عملکرد مسئولیت اجتماعی توجه میکنند به احتمال کمتری به مدیریت سود میپردازند (کیم و همکاران، 2012)، عملکرد مالی بهتر و هزینه سرمایه کمتری خواهند داشت (قول و همکاران،2011؛ گوس و رابرتز،2011). مسئولیت اجتماعی با مأموریت و فرهنگ شرکت، راهبری شرکتی، مدلهای کسبوکار و تصمیمات و اقدامات و برنامهریزی مدیریت استراتژیک، در آمیخته است و لذا میبایست بر عملکرد مالی و کیفیت سود تأثیر بگذارد (رضایی وهمکاران، 2016). این ارتباط میتواند بر پایه تئوری علامتدهی توضیح داده شود. تئوری علامتدهی بیان میکند که مدیریت تمایل به گزارش معیارهای مسئولیت اجتماعی دارد، برای اینکه عملکرد خوب خود را در این زمینه از سایر شرکتهایی که به مسئولیت اجتماعی توجه نمیکنند، متمایز نماید. از این رو شرکت انگیزه دارد که عملکرد بهتر در زمینه مسئولیت اجتماعی را افشا نماید (لا و همکاران،2016). علاوه بر این افزایش شفافیت گزارشگری مالی شرکتها، به حسابرسان نیز مخابره شده و بر اظهارنظر آنها تأثیرگذار است (چن و همکاران، 2012). از این رو هدف این پژوهش پرداختن به رابطه مسئولیت اجتماعی شرکتی با کیفیت اطلاعات حسابداری و نوع گزارش حسابرسی است. نیاز به ارائه اطلاعات مرتبط با تأثیرات متقابل عملکرد واحدهای تجاری و جامعه برای تصمیمگیری هرچه بهتر استفادهکنندگان از صورتهای مالی بیش از پیش احساس میشود (سیکا، 2011). اهمیت ارائه اطلاعات با اهمیت اجتماعی و محیطی برای شرکتهای سهامی عام و ارتقاء کیفیت گزارشگری مالی، اجتناب ناپذیر تلقی میگردد و انتظار میرود مقامات ناظر و قانونگذار با تدوین الزامات اجباری برای ترویج گزارشگریهای نوین اقدام نمایند (حساس یگانه و برزگر، 1394). افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها از طریق افزایش ارزش اطلاعات و تأثیری که در کیفیت اطلاعات حسابداری و گزارش حسابرسی دارد، به اعتباردهندگان، تحلیل گران و سرمایهگذاران در تصمیمگیریها کمک خواهد کرد؛ زیرا بر اساس یافتههای این پژوهش، عملکرد مناسب مسئولیت اجتماعی شرکتها را میتوان بر اساس تئوری علامتدهی، به عنوان علامتی از بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری و مقبول بودن گزارش حسابرس تلقی نمود. نتایج این پژوهش با ارزش افزایی در زمینه بهبود کیفیت اطلاعات مالی شرکتها، میتواند اطلاعات سودمندی برای نهادهای تصمیمگیرنده و سیاستگذار از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان حسابرسی فراهم نماید.
2- مبانی نظری و پیشینه پژوهش اولین مبانی مفهومی مسئولیت اجتماعی در سال 1950 توسط بوئن مطرح شد. پس از آن، تعاریف و ابعاد این مفهوم توسعه یافت. در دهه 1990، مفاهیم مسئولیت اجتماعی شرکتها با تئوریهای جدید همانند تئوری ذینفعان، تئوری اخلاق کسبوکار و شهروند شرکتی توسعه بیشتری پیدا کرد و در نهایت در دوره جدید به عنوان یک عنصر مهم برای بقاء و موفقیت کسبوکارها شناخته میشود (حساس یگانه و برزگر، 1392). در حال حاضر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی به عنوان نشانهای از پایداری شرکتی ارزیابی میشود (بنی مهد و چناری، 1398). هدف حسابداری مسئولیت اجتماعی، اندازهگیری و گزارشگری اثرات اجتماعی (هزینهها و منافع اجتماعی) ناشی از فعالیتهای واحد تجاری است. هر واحد تجاری عضوی از جامعه است که در آن فعالیت میکند و با استناد به قراردادهای نانوشته اجتماعی بین اعضای جامعه که برای حفظ منافع تمامی اعضاء وضع شدهاند، ضرورت دارد که از تعهدات و مسئولیتهای خود آگاه باشد و آنها را محدود به حفاظت منافع سهامداران نداند، بلکه تعهدات و مسئولیتهای دیگری در قبال سایر گروههای اجتماع از قبیل اعتباردهندگان، کارکنان، مشتریان و تأمینکنندگان و محیطزیست پیرامون خود احساس کند؛ به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان بایستی در جهت حفظ و مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد (اسمعیلپور و راد کفترودی، 1397). درخصوص مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتها با مطالعه مبانی نظری سه رویکرد وجود دارد (لافتوس و همکاران، 2016؛ اسکات، 2015؛ به نقل از همایونیراد و همکاران، 1399). در رویکرد اول بر اساس تئوریهای اقتصاد کلاسیک، مسئولیت اصلی شرکت، مسئولیت اقتصادی یعنی حداکثرسازی سود میباشد و سایر مسئولیتهای بشردوستانه در زمره فعالیتهای شرکت نیستند. ضعف اصلی این نظریه در این است که حداکثر کردن سود برای سهامداران نشاندهنده منافع کوتاهمدت به جای منافع بلندمدت است. در دومین رویکرد با داشتن دیدگاه مسئولیتپذیری، اهداف اجتماعی در رابطه با به حداکثر رساندن سود مورد توجه میباشد؛ یک شرکت نه تنها باید نسبت به سهامداران خود بلکه باید به همان میزان نسبت به گروههایی که در موفقیت آن سهیم هستند همانند مشتریان، سازمانهای دولتی، اتحادیههای کارگری، کارکنان، اعتباردهندگان و غیره احساس مسئولیت داشته باشد. این دیدگاه، در جهت حداکثرسازی سود در بلندمدت است. در رویکرد سوم که با عنوان دیدگاه عمومی شناخته میشود، سود هدف پایانی شرکتها نمیباشد و شرکتها به عنوان شرکاء دولت و سایر نهادهای جامعه در جهت حل مسائل جامعه (فقر، بیکاری، آلودگی، تورم و ...) میبایست در کنار سایر مؤسسات عمومی فعالیت داشته باشد تا سطح مطلوبی از اهداف اجتماعی تأمین شود. با عنایت به اینکه مسئولیتپذیری اجتماعی به عنوان عاملی پیوسته با مفهوم پایداری نگریسته میشود، بررسی ابعاد پایداری شرکتی حائز اهمیت است. در این خصوص دستهبندیهای متفاوتی انجام شده است که در رایجترین دستهبندی، پایداری شرکتی، مشتمل بر چهار بعد اقتصادی، اجتماعی، محیطی و حاکمیتی است. سه بعد اول عمدتاً بر زمان حال و بعد آخر بر زمان آتی تمرکز دارد و اخیراً به سایر ابعاد پایداری افزوده شده است. در بعد اقتصادی بر مؤلفههایی چون کسب سود مناسب برای سهامداران، فروش ضایعات، کاهش هزینه مدیریت مواد زائد، بازاریابی زیستمحیطی، مالیات، کمیت و کیفیت تولید، ساختار متنوع درآمدی و کاهش مخاطرات مالی تأکید شده است. بعد اجتماعی پایداری بر عواملی چون فعالیتهای عامالمنفعه اجتماعی شرکتها، ایجاد و حفظ اشتغال، حقوق مردم و همسایگان محلی، بهبود سلامت و ایمنی کارکنان، مسئولیت اجتماعی محصولات شرکت و ممیزیهای اجتماعی همچون نرخ تأخیر، غیبت، بیماری و تعارضات کارکنان که میتوانند چالشی برای پایداری شرکتی باشند، تأکید میشود. موضوع کاهش میزان گازهای آلاینده، ضایعات و اثرات محیطی محصولات، کاهش مصرف انرژی، جایگزینی سوختهای سنتی، اقدامات ترمیمی محیطزیست و ممیزی محیطزیست از جمله دغدغههای مطرح شده در بعد زیستمحیطی است. نهایتاً در بعد حاکمیتی بر امکان گزارشگیری سیاستها، اقدامات و برنامههای آتی، تعامل رسمی و سازنده با ذینفعان، حلوفصل تعارضات میان ذینفعان، پاسخگویی به قوانین داخلی و بینالمللی تمرکز میشود (بنی مهد و چناری، 1398). رضایی (2016، 2017) برخی تئوریهای پایداری همانند تئوری نمایندگی/سهامدار، ذینفعان، علامتدهی و مشروعیت و مباشرت را معرفی میکند که میتواند تعهد شرکتها را به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی و انگیزههای آنها را برای افشای اطلاعات عملکردی مرتبط با آن توضیح دهد. تئوری سهامدار متضمن آن است که شرکتها در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی درگیر میشوند تا بتوانند بازدههای مالی مناسبی برای سهامداران ایجاد نمایند. تئوری ذینفعان بدین معنی است که هدف یک شرکت ایجاد ارزش پایدار برای تمامی افراد از سرمایهگذاران تا کارمندان، مشتریان، جامعه و محیط است. تئوری مشروعیت نشان میدهد که شرکتها با فشار اجتماعی و سیاسی روبرو هستند که موجب میشود آنها مشروعیت خود را از طریق تعهد و پایبندی به توافقات محیطی و اجتماعی حفظ نمایند. تئوری مباشرت مدیریت را به عنوان مباشر تمامی سرمایهها از سرمایه مالی تا تولیدی، فیزیکی، انسانی، اجتماعی و محیطی میداند. این تئوریها نشان میدهند که سازمانها میبایست تمرکز را از حداکثرسازی سود در کوتاهمدت فراتر بوده و در فعالیتهایی درگیر شوند که جامعه و محیط را منتفع میسازند (رضایی 2016، 2017). تئوری علامتدهی نشان میدهد که شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی را مورد توجه قرار میدهند، ممکن است تلاش کنند از طریق افشای عملکرد مسئولیت اجتماعی خوب، خود را از شرکتهایی که به این مسئولیت اهمیتی نمیدهند متمایز نمایند و بدین ترتیب از مشکل انتخاب غیر بهینه سرمایهگذاران اجتناب نمایند (هانگ و واتسون، 2015؛ هومل و چلیک، 2016). شرکتها ممکن است انگیزههای مختلفی برای افشای معیارهای مسئولیت اجتماعی داشته باشند که از جمله آنها میتوان به بهبود روابط با مشتریان، کارمندان، ایجاد اعتبار و حسن شهرت به خاطر ارائه محصولات و خدمات با کیفیت در راستای توجه به محیط و اجتماع که میتواند موجب بهبود کیفیت سود گردد و نهایتاً داشتن فرصتهای کمتر برای مدیریت سود اشاره نمود (رضایی و همکاران، 2019). کالن[iv] و همکاران (2013) کیفیت اطلاعات حسابداری را به عنوان دقت فراهمشده در انتقال اطلاعات صورتهای مالی به سرمایهگذاران در مورد جریانهای نقدی آتی تعریف نمودهاند. معیارهای متفاوتی برای ارزیابی کیفیت اطلاعات سود بر اساس اطلاعات حسابداری تعریف شده است که ازجمله آنها میتوان به کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود، قابلیت پیشبینی سود و هموارسازی سود اشاره نمود (فرانسیس و همکاران، 2004). دیچاو و دیچو (2002) کیفیت اطلاعات حسابداری را با تبدیل اقلام تعهدی حسابداری به وجه نقد اندازهگیری میکنند. هرچه مبالغ منعکس در صورت جریان وجه نقد با سود حسابداری منعکس در صورت سود و زیان نزدیکتر باشد، کیفیت سود بالاتری را نشان میدهد. کیفیت اطلاعات حسابداری از دو طریق با تمایلات سرمایهگذاران در ارتباط است؛ اول اینکه میتواند هزینههای گزینش نادرست را از طریق کاهش عدم اطمینان اطلاعاتی بین شرکت و سرمایهگذاران کاهش دهد (ثقفی، بولو و محمدیان، 1390) و دوم با کاهش مسائل نمایندگی، میتواند ریسک اطلاعاتی را کاهش دهد، کاهش ریسک اطلاعاتی، از هزینههای سرمایه کاسته و بر تمایل سرمایهگذاران برای خریدوفروش یا نگهداری سهام شرکت تأثیر میگذارد (ژو و نیو[v]، 2016؛ کورنل[vi] و همکاران، 2017). پژوهشهای متفاوتی در راستای رابطه بین مسئولیت اجتماعی با کیفیت اطلاعات حسابداری انجام شده است که نشان میدهد شرکتهایی که در فعالیتهای مسئولیت اجتماعی بیشتر درگیر میشوند، در مدیریت سود کمتر درگیر میشوند (چن و هانگ،2020؛ رضایی و همکاران،2019، گرس گیل و همکاران، 2016)، با احتمال کمتری تجدید ارائه مالی میشوند (چیپارکو و همکاران،2018) و کیفیت سود بالاتری دارند (چو و همکاران، 2013). به طور خاص، چن و هانگ (2020) با بررسی نمونهای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس تایوان نشان دادند که شرکتهایی که فعالیت مسئولیت اجتماعی بالاتری دارند، نه تنها شفافیت اطلاعاتی بیشتری در خصوص مسئولیت اجتماعی دارند و تعامل را با ذینفعان را تقویت میکنند، بلکه کمتر در مدیریت سود درگیر میشوند. علاوه بر این، عملکرد مسئولیت اجتماعی میتواند ارزش شرکت را بهبود بخشد؛ لیکن زمانی که شرکتها از فعالیتهای مسئولیت اجتماعی برای پوشش رفتارهای فرصتطلبانه مدیران و به قصد منحرف نمودن توجهات ذینفعان از تحریف سود توسط مدیران استفاده میکنند، ارزش شرکت کاهش مییابد. رضایی و همکاران (2019) با استفاده از چهار معیار به کار برده شده برای کیفیت سود در نمونهای از شرکتهای چینی نشان دادند که شرکتهایی که رتبه مسئولیت اجتماعی بالاتری دارند، نسبت به سایر شرکتها مدیریت سود کمتری داشته و سودهای گزارش شده آنان پایداری بیشتری داشته و تصویر دقیقتری از جریانات نقدی آتی شرکت را نشان میدهد. البته وجود مالکیت دولتی میتواند ارتباط موجود را تعدیل نماید. کاری و همکاران (2017)، رابطه مثبتی بین گزارشگری مالی داوطلبانه مسئولیت اجتماعی و هزینه حسابرسی در چین گزارش نمودند و نشان دادند که شرکتهای چینی از گزارش مسئولیت اجتماعی به عنوان ابزاری استراتژیک برای پوشاندن خلأهای حاصل از گزارشات استفاده میکنند، در نتیجه اطلاعات مالی لزوماً با کیفیت نیستند و حسابرسان در پاسخ به افزایش ریسک حسابرسی تلاش بیشتری را برای حسابرسی به کار میگیرند. در ایران نتایج پژوهش گروسی و همکاران (1399) نشان میدهد که شرکتهای با مسئولیت اجتماعی بالاتر ارزش بازار سرمایه بیشتر و هزینه سرمایه کمتری دارند. حساس یگانه و همکاران (1399) دریافتند ارتباط مثبتی بین ارزش شرکت و امتیاز گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتها وجود دارد. نتایج پژوهش حاجیها و شاکری (1398) در خصوص ارتباط میان معیارهای راهبری شرکتی و مسئولیت اجتماعی نشان میدهد که بین معیار تمرکز مالکیت و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری وجود دارد، ولی میان معیار درصد سهام در دست سهامداران عمده و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری وجود ندارد. خواجوی و همکاران (1398) نشان دادند شرکتهایی که بیشتر نسبت به افشای مسئولیتهای اجتماعی خود اقدام میکنند، تمایل دارند حسابرسان مستقلی را انتخاب نمایند که در بین شرکتهای صنعت از اعتبار بالاتری برخوردارند. اسماعیلپور و همکاران (1398) دریافتند که مطابق با نظریه ذینفعان با افزایش افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها، تعارضات میان ذینفعان کاهش و اثربخشی کنترلهای داخلی افزایش مییابد. نتایج پژوهش جبارزاده کنگرلوئی و همکاران (1395) نشان میدهد که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی رابطه معناداری وجود ندارد. سپاسی و حسنزاده (1395) نشان دادند که افزایش و پایداری سود میتواند با ایفای جنبه اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت تسهیل گردد. نتایج پژوهش عظیمی و همکاران (1395) نشان میدهد که بین مسئولیتپذیری اجتماعی و محافظهکاری و همچنین بین مسئولیت اجتماعی و کیفیت اقلام تعهدی رابطه معناداری وجود ندارد. حاجیها و سرافراز (1393) نشان دادند که مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه منفی با هزینه سرمایه دارد.
3- تدوین فرضیات پژوهش فرضیه یک: بین میزان افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و کیفیت اطلاعات حسابداری رابطه معناداری وجود دارد. فرضیه دو: بین میزان افشای مسئولیت اجتماعی شرکت و گزارش حسابرسی رابطه معناداری وجود دارد.
4- روششناسی پژوهش 4-1- جامعه و نمونه آماری جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 7 ساله از سال 1392 تا پایان سال 1398 میباشد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک استفاده شده است و نمونه پژوهش شامل شرکتهایی است که معیارهای زیر را احراز نمایند:
با توجه به شرایط ذکرشده، تعداد 130 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردید.
4-2- روش گردآوری دادهها و ابزار تحلیل دادهها دادههای مالی پژوهش، از صورتهای مالی منتشرشده توسط شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده در سامانه کدال استخراج شده است و برای جمعآوری اطلاعات در خصوص مسئولیت اجتماعی از گزارشهای سالیانه هیئتمدیره شرکتها استفاده شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار ایویوز نسخه 9 استفاده شده است.
4-3- معرفی مدل و تعریف عملیاتی متغیرها جهت آزمون فرضیهاول پژوهش، از روش OLS(مدل رگرسیونی اول) و برای بررسی فرضیه دوم از روش رگرسیون لجستیک (مدل رگرسیونی دوم) استفاده شده است. رابطه 1) رابطه 2)
4-3-1- متغیرهای وابسته الف- متغیر وابسته فرضیه اول: برای اندازهگیری کیفیت اطلاعات حسابداری، همانند پژوهش فرانسیس و همکاران (2005) و کورنل و همکاران (2017)، از معیار قدرمطلق خطای اندازهگیری اقلام تعهدی استفاده شده است. این معیار از قدرمطلق پسماندهای برآوردی مدل دچو و دیچو (2002) که توسط مک نیکولاس (2002) تعدیل شده، استخراج میشود. قدر مطلق خطای اندازهگیری اقلام تعهدی مبتنی بر این مدل، میزان انطباق اقلام تعهدی را با جریانهای نقدی گذشته، حال و آینده منعکس میکند و با مبنای حسابداری تعهدی سازگاری بیشتری دارد. مدل دچو و دیچو (2002) به شرح رابطه 3 است. رابطه 3)
که در این رابطه TACC معرف اقلام تعهدی جاری میباشد و برای محاسبه آن از رابطه 4 استفاده شده است. رابطه 4) = (∆CA - ∆Cash - ∆STI) -∆CL - ∆STD که در آن: : دارایی جاری در سال جاری منهای دارایی جاری در سال قبل،∆CA ∆Cash: وجه نقد سال جاری منهای وجه نقد سال قبل، ∆STI: سرمایهگذاریهای کوتاهمدت در سال جاری منهای سرمایهگذاری کوتاهمدت در سال قبل، :∆CL بدهی جاری در سال جاری منهای بدهی جاری در سال قبل، :∆STD بدهیهای جاری به غیر از حصه جاری تسهیلات دریافتی بلندمدت در سال جاری منهای بدهیهای جاری به غیر از حصه جاری تسهیلات دریافتی بلندمدت در سال قبل. CFO: نشاندهنده جریان نقدی عملیاتی؛ Sale ∆تغییرات فروش؛ PPE داراییهای ثابت مشهود و ɛ پسماندهای برآورد شده مدل است. همهی متغیرها با تقسیم بر کل داراییها بر سال t-1 همگن شدهاند. معیار به دست آمده از رابطه بالا، قدر مطلق پسماندهای برآورد شده مدل است که به عنوان معیار کیفیت اطلاعات حسابداری به شرح رابطهی 5 اندازهگیری میشود. رابطه 5)
با عنایت به اینکه بین مقادیر خطا و کیفیت اطلاعات حسابداری رابطه معکوس برقرار است، برای سادگی در تفسیر نتایج، عدد (1-) در مقادیر خطا ضرب میشود تا تفسیر نتایج بر اساس یک رابطه مستقیم بیان شود. ب- متغیر وابسته فرضیه دوم: با عنایت به مدل لجستیک استفاده شده، اگر اظهارنظر مقبول نسبت به صورتهای مالی صادر شده باشد مقدار یک و در غیر اینصورت، مقدار صفر میگیرد.
4-3-2- متغیر مستقل متغیر مستقل این پژوهش، مسئولیتپذیری اجتماعی میباشد که با توجه به معیارهایی که مؤسسه آمریکایی معروف به KLD که هر ساله سازمانها را بر اساس معیارهای اجتماعی و زیستمحیطی رتبهبندی میکند، اندازهگیری شده است. مسئولیت اجتماعی در این پژوهش دارای چهار بعد میباشد و هر بعد آن دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود میباشد. با تفاضل نقاط قوت از نقاط ضعف مربوطه نمره آن به دست میآید. در نهایت با جمع تمام ابعاد فوق یک نمره کلی برای مسئولیتپذیری اجتماعی بدست خواهد آمد. لازم به ذکر است که در صورت وجود هر نقطهضعف یا نقطه قوت مربوطه، عدد یک و در صورت نبود آنها عدد صفر در نظر گرفته خواهد شد. اطلاعات لازم برای این متغیرها در گزارش هیأت مدیره شرکتها افشاء میشود و در پژوهش حاضر برای معرفی هریک از ابعاد، باتوجه به ماهیت افشاگری در ایران، از شاخصهای مسئولیتپذیری اجتماعی در ایران و همچنین از گواهینامههای ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت، ISO 14001 مدیریت زیستمحیطی، OHSAS 18001 استاندارد ایمنی و بهداشت استفاده شده است؛ بنابراین در این تحقیق صرفاً از مدل KLD استفاده نشده است، بلکه معیارها مطابق با استاندارد ایران میباشد که همانطور که توضیح داده شد در گزارش هیأت مدیره افشاء میشود (حاجیها و سرافراز، 1393). مدل حاضر مدل عینی و کمی معروفیست که تاکنون از طریق نهادهای رسمی در بسیاری از کشورها برای اندازهگیری مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی استفاده شده است. مدل 6 به شرح زیر میباشد: رابطه 6) CSR-S = CSR-COM-S + CSR-EMP-S + CSR-ENV-S + CSR-PRO-S CSR-S= نمره مسئولیتپذیری اجتماعی، CSR-COM-S= نمره افشای مشارکت اجتماعی که از تفاضل نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود به صورت رابطه 7 محاسبه میشود. رابطه 7) CSR-COM-S = Ʃ Strengths – Ʃ Concerns
همینطور نمره ابعاد دیگر مسئولیتپذیری اجتماعی، همچون:CSR-EMP-S نمره افشاء روابط کارکنان،: CSR-ENV-S نمره افشاء محیطزیست؛ CSR-PRO-S: نمره افشاء ویژگی محصولات از طریق ذکر شده محاسبه میشود. برخی از نقاط قوت و ضعف ابعاد مسئولیت اجتماعی که در چهار بخش مورد تجزیهوتحلیل قرار داده میشود به شرح زیر است (میشرا و همکاران، 2011):
4-3-3- متغیرهای کنترلی بر اساس پژوهشهای انجام شده همانند کاری و همکاران (2017)، جیانگ و همکاران (2010)، پرایور و همکاران (2007)، گرس-گیل و همکاران (2016)، متغیرهای کنترلی در این پژوهش به شرح زیر تعریف میشوند: سن شرکت (Age): لگاریتم طبیعی تعداد سالهای فعالیت شرکت در بورس اوراق بهادار تهران، اندازه شرکت (Size): لگاریتم طبیعی کل داراییها، اهرم مالی (Leverage): نسبت کل بدهیها به کل داراییها، بازده دارایی (ROA): نسبت سود خالص به کل داراییها، رشد فروش شرکت (SG): تغییرات فروش هرسال نسبت به سال قبل، نسبت حسابهای دریافتنی (ARR): نسبت حسابهای دریافتنی به کل داراییها، نسبت موجودی (IR): نسبت موجودی کالای کل شرکت به کل داراییها، زیاندهی (LOSS): برابر با یک اگر شرکت زیان داشته باشد، در غیر اینصورت صفر، سهامداران نهادی (IS): سرمایهگذاران نهادی شامل درصد سهام در اختیار نهادها شامل بیمه، بانکها، صندوقهای بازنشستگی، صندوقهای مشترک سرمایهگذاری و شرکتهای سرمایهگذاری هستند. به عنوان متغیر مجازی، اگر شرکتی دارای سهامدار نهادی باشد برابر با یک و غیر اینصورت برابر صفر، مالکیت دولتی (IO): متغیر مجازی است که اگر شرکت غیردولتی باشد عدد یک در غیر اینصورت عدد صفر. استقلال اعضای هیئت مدیره (IBM): تعداد اعضای غیر موظف به تعداد کل اعضای هیئت مدیره.
5- یافتههای پژوهش 5-1- آمار توصیفی متغیرها در جدول 1، برخی از آمارههای توصیفی متغیرها، شامل میانگین، میانه، حداقل و حداکثر مشاهدات و انحراف معیار ارائه شده است. میانگین رتبه اتخاذ شده شرکتها برای معیار مسئولیت اجتماعی شرکتی 30 میباشد که با عنایت به مقدار متوسط رتبه مسئولیتپذیری اجتماعی 14 در پژوهش حاجیها و سرافراز (1393) در نمونه 325 تایی از شرکتهای بورسی با استفاده از روش KLD، مبین آن است که احتمالاً در سالهای اخیر اقدامات مرتبط با مسئولیت اجتماعی رشد چندانی داشته است به نحوی که شرکتهای ایرانی با انگیزه و فشار بیشتری برای درگیر شدن در برنامههای مسئولیت اجتماعی و افشای آنها روبرو شدهاند. به طور متوسط حدود 60 درصد منابع مالی شرکتها از طریق استقراض تأمین مالی شده است و حدود 12 درصد شرکتهای نمونه زیانده بودهاند که این مقادیر با متوسط درصد استقراض شرکتها و شرکتهای زیانده در پژوهش رضایی و همکاران (2019) در چین به ترتیب به میزان 46/0 و 16 درصد تفاوت فاحشی ندارد. میانگین رشد فروش شرکت 20/0 میباشد که نشان میدهد شرکتهای مورد بررسی به طور متوسط از رشد 20 درصد برخوردارند با توجه به حداقل رشد فروش شرکت که برابر منفی 100 درصد است، نشان میدهد کاهش رشد 100 درصدی نیز در بین شرکتها وجود دارد. به طور متوسط 46 درصد شرکتهای مورد بررسی دارای سهامداران نهادی هستند و 52 درصد از شرکتهای مورد بررسی از مالکیت دولتی برخوردارند. میانگین استقلال اعضای هیئت مدیره نشان میدهد که 59 درصد از نمونه پژوهش از استقلال اعضای هیئت مدیره برخوردارند. جدول (1): آمار توصیفی
منبع: یافتههای پژوهشگر
ادامه جدول (1): آمار توصیفی
منبع: یافتههای پژوهشگر
5-2- نتایج آزمون فرضیات پژوهش در خصوص برقراری مفروضات رگرسیون، نتایج آزمون تورم واریانس در جداول 2 و 3 نشان میدهد که مقدار شاخص عامل تورم واریانس (VIF) برای تمامی متغیرها کمتر از 10 میباشد و بنابراین هم خطی مشکل نگرانکننده در مدلهای رگرسیونی این پژوهش نیست. آماره دوربین واتسون نیز نشان از عدم همبستگی بین اجزا اخلال در مدلها میباشد. با عنایت به اینکه دوره زمانی پژوهش 7 سال میباشد، موضوع مانایی متغیرها مشکلی برای اعتبار نتایج ایجاد نمیکند (والدریج،2010). نهایتاً آنکه تمام دادههای متغیرهای پژوهش در سطح 1% و 99% وینسورایز شدهاند. نتایج آزمون F لیمر برای تشخیص الگو میان ساختار تابلویی یا تلفیقی و آزمون هاسمن برای تعیین استفاده از روش تخمین با اثرات ثابت یا اثرات تصادفی و نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره در جدول 2 نشان داده شده است. مقادیر آماره آزمون F لیمر و آزمون هاسمن نشان میدهد که استفاده از ساختار دادههای تابلویی و روش اثرات ثابت برای برآورد مدل مناسب خواهد بود. با توجه به مقدار آماره F، در سطح اطمینان 95 درصد مدل رگرسیون برازش شده به طور کلی معنادار است و مسئولیت اجتماعی به همراه سایر متغیرهای کنترلی تأثیر معناداری بر کیفیت اطلاعات حسابداری دارد. در بررسی معناداری ضرایب نتایج نشان میدهد که مطابق با فرضیه اول پژوهش، بین افشای مسئولیت اجتماعی و کیفیت اطلاعات حسابداری رابطه معناداری وجود دارد (سطح معناداری: 038/0). مثبت بودن ضریب حاصله، نشان میدهد که شرکتهایی که در افشای مسئولیت اجتماعی بهتر عمل نمودهاند، نسبت به سایرین، با احتمال کمتری اقلام تعهدی را دستکاریشدهاند و در نتیجه از کیفیت اقلام تعهدی و اطلاعات حسابداری بالاتری برخوردار هستند. چنین یافتهای در راستای شواهد تجربی پژوهش رضایی و همکاران (2019) در چین، شولتن و کانگ (2013) در کشورهای آسیایی است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که در شرایط محیطی بازار ایران، شرکتها مطابق با "تئوری علامتدهی" در راستای افشای مسئولیت اجتماعی خود، کیفیت اطلاعاتی بالاتری را مخابره میکنند. همچنین از میان متغیرهای کنترلی مدل، متغیرهای اندازه شرکت و سهامداران نهادی دارای ارتباط منفی و معنادار با کیفیت اطلاعات حسابداری هستند. بدین معنا که با افزایش اندازه شرکت و در وجود سهامداران نهادی، خطای اقلام تعهدی بیشتر و در نتیجه کیفیت اطلاعات حسابداری کاهش مییابد. مثبت بودن ضریب و سطح معناداری متغیر نسبت موجودی و متغیر مجازی مالکیت دولتی نشان میدهد که با افزایش نسبت موجودی کالای شرکت کیفیت اطلاعات حسابداری بهبود مییابد و در شرکتهای غیردولتی مدیریت سود کمتر و کیفیت اطلاعات حسابداری بیشتر است. نتایج تخمین الگوی رگرسیون لجستیکی فرضیه دوم پژوهش به روش دادههای ترکیبی در جدول 3 ارائه شده است. با عنایت به مقدار آماره LR در آزمون نسبت درستنمایی مدل، معناداری کلی مدل رگرسیون لجستیک تأیید میشود (879/88). همچنین سطح معناداری آماره کایدو در آزمون هاسمر-لمشو بیشتر از 5 درصد است که نشاندهنده نیکویی برازش مدل میباشد. همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود، مطابق با فرضیه دوم پژوهش، بین مسئولیت اجتماعی و گزارش حسابرس ارتباط معناداری وجود دارد بدین شکل که با افزایش افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها، اظهارنظر حسابرس با احتمال بیشتری مقبول خواهد بود. این یافته به طور ضمنی شواهد پژوهش نرونها (2018) را تأیید میکند و نشان میدهد که افزایش شفافیت گزارشگری مالی شرکتها، به حسابرسان مخابره شده و بر اظهارنظر آنها تأثیرگذار است (چن و همکاران، 2012). توجه به ضرایب و سطح معناداری متغیرهای کنترلی نشان میدهد که متغیرهای سن شرکت، اهرم مالی، بازده داراییها، مالکیت دولتی و استقلال اعضای هیات مدیره دارای ارتباط مثبت و معناداری با معیار گزارش حسابرسی هستند. بدین معنا که با افزایش سن شرکت، نسبت بدهیها، بازده داراییها و افزایش درصد اعضای غیر موظف هیات مدیره در شرکتها که نشاندهنده استقلال بیشتر هیات مدیره است، احتمال صدور گزارش مقبول حسابرسی افزایش مییابد. علاوه بر این، با افزایش نسبت حسابهای دریافتنی، احتمال صدور گزارش مقبول کاهش مییابد.
جدول (2) نتایج آزمون F لیمر،H هاسمن و رگرسیون چند متغیره فرضیه اول
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول (3) نتایج آزمون فرضیه دوم
منبع: یافتههای پژوهشگر
6- بحث و نتیجهگیری طی دهههای اخیر نحوه تعامل واحدهای تجاری با جامعه با تغییرات زیادی همراه بوده و شرکتها را بر آن داشته تا نسبت به کلیه ذینفعان پاسخگو باشند. در صورتی که شرکتها برای حفظ اجتماعی که خود در ایجاد آن نقش با اهمیتی داشتهاند، همکاری کنند و در مقابل جامعه نیز با فراهم کردن شرایط لازم جهت کسب بازدهی مناسب برای سرمایهگذاران و اطمینان از نبود فعالیتهای غیر عادلانه برای ذینفعان، بستر رشد واحد تجاری را فراهم آورد؛ میتوانند ایجاد ثروت، اشتغال و نوآوری کنند، فعالیتهایشان را تقویت نموده و رقابت را بهبود بخشند (ساندهو و کاپور، 2010). مسئولیت اجتماعی شرکتی متضمن این است که سازمانهای تجاری اقداماتی را برای توسعه محصول یا خدمات خوب اجتماعی، ماورای منافع شخصی خود انجام دهند (رضایی، 2016). لذا پایایی بلندمدت یک شرکت، میبایست از طریق پایداری اقتصادی آن که در سود آن گزارش میشود و از طریق رفتارهای اخلاقی، مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکتی سنجیده شود. مسئولیت اجتماعی شرکتی اخیراً توجه شایانی را از سوی سیاستگذاران، نهادهای نظارتی و جامعه سرمایهگذاران جلب نموده و به نظر میرسد که در چندین دهه پیشرو از موضوعات کلیدی باقی بماند. در ایران اقدامات مرتبط با مسئولیت اجتماعی در دهه اخیر رشد چندانی داشته و بسیاری از سازمانها به نحو فزایندهای از ارزش مستقیم اقتصادی مسئولیت اجتماعی آگاهی یافته و اقدام به ادغام آن با راهبرد اصلی کسبوکار و فعالیتهای مدیریتی خود، نمودهاند تا بتوانند تأثیر مثبتی بر جامعه و محیط خود داشته باشند و در ضمن، شهرت و اعتبار خود را نیز تقویت کنند (گروه کارشناسان ایران، 1386). هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان مسئولیت اجتماعی شرکتی با کیفیت اطلاعات حسابداری و نوع گزارش حسابرس است. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد در شرکتهایی که افشای مسئولیت اجتماعی بیشتر است، کیفیت اطلاعات حسابداری بالاتر است. این بدین معناست که بر اساس تئوری علامتدهی، شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی خوب، تمایل دارند گزارشگری مسئولیت اجتماعی را توسعه دهند که این اقدام آنها در راستای بهبود اعتبار و کیفیت خدمات و محصولات، با بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری همراه میشود. همچنین این شرکتها به احتمال بیشتری موفق به اخذ اظهارنظر مقبول در گزارش حسابرسی میشوند. یافتههای پژوهش در راستای شواهد تجربی پژوهش رضایی و همکاران (2019)، شولتن و کانگ (2013) و نرونها (2018) است. نتایج این پژوهش اطلاعات سودمندی برای سیاستگذاران، نهادهای نظارتی و شرکتها در اختیار میگذارد. توسعه و بهبود امتیاز مسئولیت اجتماعی شرکتی برای موفقیت در اصلاحات آتی مورد نیاز جهت بهبود کارایی بازار، حفاظت سرمایهگذار، استفاده کارا از منابع و فعالیتهای اجتماعی در بازار ایران، نقش کلیدی ایفا میکند. نتایج نشان میدهد که سرمایهگذاران میتوانند عملکرد اثربخش و مناسب مسئولیت اجتماعی شرکتها را به عنوان علامتی از بهبود کیفیت اطلاعات حسابداری تلقی نمایند و در نتیجه این پژوهش در غناپذیری جریان تحقیقاتی مربوط به کیفیت اطلاعات حسابداری، قضاوت و تصمیمگیری مدیریتی و پایداری مسئولیت اجتماعی تأثیرگذار است. مدیران شرکتها میبایست برنامههای مناسب مسئولیت اجتماعی را به شکلی توسعه دهند که چارچوبی برای یکپارچه نمودن اقدامات و فعالیتهای مسئولیت اجتماعی با کیفیت اطلاعات حسابداری فراهم گردد. همچنین با عنایت به محتوای اطلاعاتی مسئولیت اجتماعی برای بازار سرمایه، به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد میشود، مانند رتبه شفافیت و سطح افشاء، با استفاده از مدلهای شناخته شده معیاری جهت رتبهبندی سطح افشای مسئولیت اجتماعی برای شرکتهای فعال در بازار سرمایه ارائه نماید. با عنایت به پیوسته بودن مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی با پایداری شرکتی، انجام پژوهش در خصوص رابطه ابعاد پایداری شرکت با کیفیت اطلاعات حسابداری و همچنین اظهارنظر حسابرسان بهمنظور پژوهشهای آتی توصیه میشود. همچنین بررسی ارتباط مسئولیتپذیری اجتماعی با تلاش حسابرسی و کیفیت حسابرسی میتواند بر غنای ادبیات پژوهشی حاضر بیفزاید. نتایج این پژوهش به دلیل محدودیتهای بالقوه، میبایست با رعایت ملاحظات و احتیاط تفسیر شود. عوامل زیادی که میتوانند بر تصمیمات مدیریت در خصوص عملکرد مسئولیت اجتماعی تأثیرگذار باشند همانند اذهان عمومی، تعهد اخلاقی و حفظ شهرت مستقیماً در این مطالعه مورد بررسی قرار نگرفته است. لذا به نظر میرسد تحقیقات آتی در حوزه ارتباط با مسئولیت اجتماعی و کیفیت اطلاعات حسابداری میبایست تأثیر گسترش ارزشهای اخلاقی، استانداردهای اجتماعی و تغییرات در نظرات جامعه در خصوص نقش واحدهای تجاری را نیز مورد توجه قرار دهند.
[1]- گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. نویسنده مسئول. sh.mashayekh@alzahra.ac.ir [2]- گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و افتصادی ، دانشگاه الزهرا (س)، ، تهران، ایران. m.parsaei@alzahra.ac.ir [3]- گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و افتصادی ، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. a.korani70@gmail.com
[i] Donaldson [ii] Font [iii] Dhaliwal [iv] Callen [v] Zhu & Niu [vi] Cornell | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یادداشتها
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,515 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,041 |