تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,100 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,646,387 |
اثربخشی نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 14، شماره 55، دی 1400، صفحه 185-205 اصل مقاله (792.09 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2021.1939897.2559 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سمیه اولیایی1؛ کیومرث تقی پور* 2؛ فیروز محمودی3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
این پژوهش با هدف سنجش اثربخشی نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند در سال تحصیلی 99-98 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی یک مدرسه بهعنوان نمونه جهت اجرای پژوهش انتخاب شد و دانشآموزان آن بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدهاند. جهت سنجش نگرش کودکان از پرسشنامه تریهیرن (2003) و جهت سنجش متغیر یادگیری از آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. روایی ابزارها توسط متخصصان تأیید شد و پایایی ابزار نگرش با استفاده از آلفای کرونباخ 0.88 و پایایی ابزار یادگیری با استفاده از روش کودر-ریچاردسون 0.89 بدست آمد. قبل از اجرای پژوهش، از هر دو گروه پیشآزمون یادگیری بهعمل آمد، گروه آزمایش آموزش مهارت زبانآموزی را از طریق نرمافزار کودک نابغه دریافت کردند و گروه کنترل این مهارت را بهصورت متداول آموزش دیدند. بعد از اجرای دورهها، پسآزمون یادگیری و همچنین پسآزمون نگرش اخذ شد. آموزش مهارت زبانآموزی در 16 جلسه انجام شد. دادهها با استفاده از روش تی مستقل و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نرمافزار چندرسانهای کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی تأثیر مثبت دارد (P=0.001≤0.05)، همچنین استفاده از این نرمافزار یادگیری کودکان در مهارت زبانآموزی را ارتقاء میدهد (P=0.001≤0.05). براین اساس، توصیه میشود مدارس پیشدبستانی از نرمافزار کودک نابغه برای ارتقای مهارت زبانآموزی کودکان استفاده کنند. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مهارت زبانآموزی؛ نگرش؛ یادگیری؛ نرمافزار چندرسانهای کودک نابغه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقدمه کودکان نقش به سزایی در تجدید حیات هر نسل دارند و بدون توجه به رشد کودک و آموزش او پیشرفت جامعه بشری ممکن نیست. در این فرایند، آموزش پیشدبستانی یکی از متغیرهای محیطی است که نقش مهمی در رشد و پرورش همه جانبه کودکان دارد (مفیدی و سبزه،1388). در اهدافی که برای آموزش پیش از دبستان از سوی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش ذکر شده است، رشد زبانی کودکان از اهداف مهم آموزش پیش از دبستان است که میتواند نقش مهمی در تقویت مهارتهای شنیداری و گفتاری داشته باشد (صفایی،1394). زبانآموزی یکی از مهمترین زمینههای یادگیری در آموزش کودکان است. زبانآموزی به معنای یادگیری علایم و نشانههای صوتی یا تصویری- خطی، و زبان کلامی همراه با معانی آنها به صورت ساختن جمله و به منظور ایجاد ارتباط است که در سه مرحله و با ظهور سه نوع توانایی در کودک مشاهده میشود: 1-توانایی ادراک و فهمیدن سخن دیگران یعنی کودک بتواند کلمات یا رمزهای زبان را شناسایی کند، 2-توانایی بیان افکار و مقاصد و نیازهای خود با ساختن جمله یعنی کودک علاوه بر شناسایی رمزهای زبانی (الفاظ) آنها را نیز به کار میبرد، و 3-توانایی ذخیرهسازی و نگهداری مجموعهای الفاظ (رمزها) به همراه معانی و قواعد حاکم بر آنها (کاظمزاده،1389). با توجه به تعریف مذکور، مهارتهای زبانآموزی شامل انواع؛ مهارتهای خواندن کلمات، حافظه دیداری، حافظه شنیداری، تقویت دقت و تمرکز میباشند (اسلیگت، اسکالت و لامه[1]،2009). مهارتهای گفتار و زبان بیشک پایه و اساس یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن و به طور کلی یادگیری هستند تا آنجا که لیبرمن پیشنهاد کرده است خواندن پارازیت روی زبان است که این واقعیت را ثابت میکند که زبان شفاهی زیربنای زبان نوشتاری را فراهم میکند (مارگریت[2]و همکاران،2012). معلمان در آموزش این مهارتها بهطور متداول با استفاده از روشهایی مانند ارائه مستقیم دانشآموزان را ترغیب به حفظ و تکرار مفاهیم زبانآموزی میکنند (مفیدی و سبزه،1388)، طبق پژوهشهای انجام شده کلاسهای آموزش زبانآموزی بهصورت متداول دارای اثربخشی چندانی نیستند، زیرا نمیتوانند بافت واقعی و مناسب را برای یادگیری فراهم آورند (مک کریک و لی[3]، 2007؛ توکی و پانج[4]، 2010؛ بلیاس[5] و همکاران،2013؛ آگودو، ریکو، و سانچز[6]، 2015؛ شارما[7]، 2018؛ جورجیو و نیکولوا[8]، 2020). در این ارتباط، باکس[9] (2003) اعتقاد دارد که یادگیری مهارتهای زبانآموزی با کمک رایانه میتواند جایگزین زبانآموزی از طریق آموزش متداول شود، چرا که یادگیرندگان در این محیط مهارت زبانآموزی را از طریق انجام تکالیف و فعالیتهایی از قبیل تمرینات، بازی و شبیه سازی، و ارتباط برقرار کردن یاد میگیرند و همچنین بازخورد معلم با تاکید بر توسعۀ مهارتهای زبانی و بیشتر به صورت تفسیر، ارزیابی، ارائه نظر و انگیزش تفکر زبانآموزان است. مطابق شواهد پژوهشی مرتبط، استفاده از فناوری رایانه یا نرمافزارهای آموزشی میتواند توانایی زبانی کودکان را توسعه دهد (مک کریک و لی،2007؛ پنول و همکاران[10]،2009؛ توکی و پانج،2010؛ نیکولوپولو[11]،2014؛ وانگ و نومان[12]،2016؛ صفر، ال جعفر، ال یوسف[13]،2016؛ لیو، لیو و تو[14]،2020؛ سون و یین[15]،2020). نیکولوپولو (2014) در پژوهشی با عنوان تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلاسهای پیشدبستانی به این نتیجه دست یافت که استفاده از کامپیوتر در کلاسهای پیشدبستانی به توسعه یا یاددهی زبان و مهارتهای حرکتی میانجامد. طبق یافته پژوهش آگودو، ریکو، و سانچز (2015) در صورت طراحی مناسب بازیهای چندرسانهای، مهارت زبان کودکان پیشدبستانی ارتقاء پیدا میکند. لیو، لیو و تو (2020) در پژوهشی با عنوان فناوری چندرسانهای و استقلال یادگیرنده به این نتیجه رسیدهاند که استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای بر توانایی خواندن و مهارتهای یادگیری کودکان تأثیر مثبت دارد. سون و یین (2020) در پژوهشی با عنوان چندرسانهای و زبانآموزی کودکان دوزبانه نیز به این نتیجه رسیدهاند که تنوع استفاده از نرمافزارهای چندرسانهای اهمیتی زیادی در کودکان دوزبانه دارد و موجب تقویت مهارتهای زبانآموزی آنها میشود. نتیجه پژوهش رگواسکای[16] و همکاران (2017) نیز نشان داد که استفاده از آموزش به کمک کامپیوتر دستیابی کودکان پیشدبستانی به مهارتهای سوادآموزی (مانند؛ شناسایی حروف-کلمه، و ...) را تسهیل میسازد. نرمافزارهای چندرسانهای آموزشی علاوه بر کمک به یادگیرندگان در یادگیری مهارت زبانآموزی بیشتر به عنوان ابزار انگیزشی برای یادگیری کودکان نیز کاربرد دارد و نگرش آنان به یادگیری مهارت زبانی را بهتر میسازد (نیکولوپولو،2014). مطابق یافتههای لی[17](2018)، و شاه و خان[18](2015) استفاده از تدریس مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای نگرش کودکان به یادگیری را بهبود میبخشد. اثربخشی نرمافزارهای پیشدبستانی در هر موضوع آموزشی به طراحی آنها براساس اصول و ویژگیهای رشدی این دوره سنی بستگی دارد (رادیچ[19]،2013؛ مکمانیس و پارکس،2011؛ پارت تی و همکاران[20]،2010؛ پارتی و بلوم[21]،2013؛ لی،2018). بر طبق دیدگاه نظریه پردازان یادگیری شناختی از جمله پیاژه و برونر کودکان پیش دبستانی توانایی یادگیری مطالب انتزاعی را ندارند و از طریق تعامل با دنیای واقعی و اکتشاف دست اول سریعتر یاد میگیرند و مهارتهای شناختی، زبانی، و عاطفی خود را توسعه میدهند (رادیچ2013؛ مک مانیس و پارکس،2011). براین اساس، ایجاد محیط یادگیری غنی، تدارک بازنمایی تجربه های بصری، و امکان تجربة مستقیم و دست اول، آمادگی یادگیری آنان را افزایش میدهد (دکورتیس و فرر[22]،2011؛ هیرش- پاسک[23] و همکاران،2015). انجمن ملی آموزش و پرورش کودکان پیشدبستانی و مرکز فرد راجرز[24] (2012) اصولی از قبیل توجه به ارزش تربیتی؛ نظارت بر پیشرفت کودکان؛ تدارک تجربههای یادگیری لذتبخش و معنیدار؛ تدارک تکیهگاه انطباقی برای انجام آسان تکلیفها و استفاده نکردن از محتوای سوگیرانه (نژادی، جنسیتی و ...) را برای طراحی مؤثر نرمافزارهای پیشدبستانی و یا شناسایی مناسبترین آنها مورد تاکید قرار دادهاند (به نقل از مکمانیس و گونیویگ[25]،2012). همچنین، استفاده از مجموعهای از اصول، مانند ارائه تصویرهای ساده و پویا، تدارک بازخورد، پشتیبانی فردی، امکان کنترل ساده، ساخت مفاهیم در روش عینی و معنیدار، بازخورد اثربخش، و تشویق به اکتشاف، یادگیری را تسهیل میسازد (مکمانیس و پارکس،2011). تقی پور و محمودی (1397) با تحلیل همه فعالیتهای متخصصان این حوزه چهارچوب کاملی را در شش بعد- ارزش تربیتی، تناسب با سن کودکان، کودک-پسندانه، لذتبخش/ درگیر کننده، سنجش/ نظارت بر پیشرفت، قابلیت شخصیسازی- جهت طراحی یا انتخاب نرمافزاز آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی کودکان پیش دبستانی ارائه کردهاند. علاوه بر توجه به ویژگیهای رشدی در انتخاب یا طراحی نرمافزارهای آموزشی دوره پیشدبستان برای تحقق رشد مهارت زبانآموزی (یو و ناگای[26]،2020)، چگونگی اجرای آموزش مبتنی بر نرمافزارهای آموزشی توسط معلم نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است (مکمانیس و پارکس،2011). با توجه به اینکه بخشی از یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان به تعامل اجتماعی کودکان نیز بستگی دارد، بایستی کودکان در هنگام استفاده از نرمافزارهای آموزشی در قالب گروههای همسالان کار کنند و از تکیهگاهسازیهای[27] شناختی، عاطفی، و فنی توسط معلم بهرهمند شوند (مکمانیس و پارکس،2011). با توجه به اهمیت مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی و تأثیر روشهای آموزشی نوین بر تقویت این مهارت، تولید چندرسانهایهای آموزشی در ایران برای زبانآموزی کودکان پیشدبستانی از رشد بیشتری برخوردار است، از آنجا که بهطور روزافزون بر تعداد این چندرسانهایها افزوده میشود، سنجش اثربخشی نرمافزارهای آموزشی پیشدبستانی متناسب با ویژگیهای رشدی این دورة سنی بیش از پیش ضرورت پیدا میکند. نرمافزار چندرسانهای"کودک نابغه" از جمله این نرمافزارهای چندرسانهای آموزشی در زمینه ارتقای مهارت زبان آموزی کودکان پیشدبستانی (3 تا 6 ساله) و اول ابتدایی- مهارت خواندن کلمات، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، و تقویت دقت و تمرکز- است. این نرمافزار طبق پژوهش ارزشیابانه تقیپور و محمودی (1397) در همه ابعاد شش گانه چهارچوب ارزشیابی از کیفیت مطلوب برخوردار بوده و بهعبارتی مناسبترین نرمافزار آموزشی در زمینه ارتقای مهارتهای زبانی کودکان است که سنجش اثربخشی آن بر بهبود مهارت زبانآموزی کودکان میتواند اطلاعات واقعبینانهای را جهت استفاده از آن توسط مربیان و والدین کودکان پیشدبستانی فراهم سازد. به دلیل وجود خلاء پژوهش در خصوص اثربخشی نرمافزار کودک نابغه، پژوهش حاضر تلاش دارد از طریق آزمودن فرضیههای ذیل به سنجش اثربخشی این نرمافزار بر مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی بپردازد: 1- نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی تأثیر دارد. 2- نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر یادگیری مهارت زبانآموزی توسط کودکان پیشدبستانی تأثیر دارد.
روش پژوهش پژوهش حاضر از حیث هدف پژوهش جزو پژوهشهای کاربردی میباشد. از منظر گردآوری دادهها، پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه کودکان پیشدبستانی شهرستان مرند در سالتحصیلی 99-98 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین 12 مدرسه یک مدرسه بهعنوان نمونه جهت اجرای پژوهش انتخاب شد و دانشآموزان آن به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدهاند. در این پژوهش، کودکانی که در سن پنج سالگی بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند، علاوه بر این، تمایل کودک، موافقت والدین، داشتن تبلت، لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی نیز از معیارهای ورود بهعنوان مشارکت کننده پژوهش بود. همچنین، هر موقع کودکان یا والدین آنها مایل نبودند میتوانستند از مشارکت خارج شوند. جهت سنجش نگرش کودکان پیش دبستانی به آموزش مهارت زبانآموزی از پرسشنامه سنجش نگرش تریهیرن[28] (2003) استفاده شد که این مقیاس شامل 10 سؤال میباشد و کودکان بعد از خواندن هر سؤال توسط معلم یکی از چهار حالات چهرهای (خیلی خوشحال، خوشحال، خنثی، غمگین) مقابل هر سؤال را با رنگ دلخواه خود رنگآمیزی میکنند و از این طریق نگرش خود را نشان میدهند. روایی محتوایی و صوری این پرسشنامه با استفاده از دیدگاه متخصصان آموزشی تأیید شد. پایایی این ابزار در پژوهشهای مختلف از جمله؛ تیزر و ازکان[29] (2012)، و تیزر و کاراسل[30] (2010) با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 0.92، و 0.87 محاسبه شده است. در این پژوهش نیز پایایی این ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ 0.88 بدست آمد.
جهت سنجش متغیر یادگیری از ابزار آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. این آزمون شامل 27 سؤال چندگزینهای بود که هر یادگیرنده بعد از خواندن هر سؤال توسط معلم گزینه موردنظر را انتخاب میکرد. روایی ابزار با استفاده دیدگاه معلمان و مربیان آموزش پیشدبستانی تعیین شد و پایایی ابزار یادگیری با استفاده از روش کودر-ریچاردسون 0.89 بدست آمد.
جدول 1: جلسات آموزش و محتوای آن Table 1 The Content of Instructional Package by Sessions
اجرای پژوهش در سه مرحله؛ طراحی، اجرا، و سنجش اثربخشی مورد توجه قرار گرفت: طراحی: در طراحی آموزش مهارت زبانآموزی به کودکان پیشدبستانی در گروه آزمایش، نرمافزار چندرسانهای کودک نابغه به دلیل انطباق بیشتر آن با اصول آموزشی مرتبط با ویژگیهای رشدی کودکان پیشدبستانی تهیه شد، که توصیف محتوای نرمافزار و اصول آموزشی آن قابلیتهای آموزشی این نرمافزار را برجسته میکند: صفحه اصلی نرمافزار شامل گزینههای حالت سؤالی، آموزشی و حالت دسته بندی شده، گزینه انتخاب زبان، بخش چی یاد گرفتی، سخنی با والدین، و درباره برنامه و گزینه خروج میباشد. در بخش آموزشی نرمافزار با کلیک بر روی هر ستاره صفحه آموزش باز میشود، با کلیک بر روی تصویر، تلفظ مربوط به تصویر و کلمه مربوط شنیده میشود. قابلیت تکرار و تمرین هر کلمه در این صفحه وجود دارد. بخش سؤالی نرمافزار شامل سه مرحله است (آسان، متوسط، دشوار). در مرحله آسان ابتدا تصاویر همراه با کلمههای مربوط ظاهر میشوند، بعد از خوانده شدن کلمه توسط نرمافزار، کلمهها به صورت نامرتب در پایین تصویر قرار میگیرند. در این مرحله کودکان روی هرکدام از کلمهها کلیک کند، آن کلمه توسط نرمافزار بهصورت رسا خوانده میشود و میتواند به راحتی گزینه صحیح را انتخاب نماید. در مرحله دوم نیز سؤال مرحله اول تکرار میشود با این تفاوت که کودک در این مرحله باید از بین 6 کلمه 4 کلمه صحیح را پیدا کند و همچنین در این مرحله کلمهها خوانده نمیشود. در مرحله سوم بهجای تصویر، صدای کلمهها به کودکان ارائه میشود و با شنیدن هر کلمه باید گزینه مناسب را از بین کلمات ارائه شده پیدا کنند. علاوه بر این در پایان موفقیتآمیز هر مرحله، کودک با صدای تشویق و پرتاب گل توسط نرمافزار مورد تشویق قرار میگیرد، در پایان مرحله سوم بهعنوان جایزه یک کارتون کوتاه پخش میشود. در بخش چی یاد گرفتی، از آنچه که کودک در طول نرمافزار آموخته است ارزیابی به عمل میآید. در این بخش نیز، کودک با آزمایش و خطاهای متعدد شانس موفقیت در آزمون را کسب میکند و پاداش مناسب را دریافت میکند. برای تعیین روایی نرمافزار کودک نابغه از نظر یک متخصص تکنولوژی آموزشی، یک متخصص برنامهریزی درسی و دو مربی پیش دبستانی با 5 سال سابقه تدریس استفاده شد، و مطابق نتیجه پژوهش تقی پور و محمودی (1397) کیفیت آموزشی و محتوایی این نرمافزار از لحاظ معیارهای ششگانه (ارزش تربیتی، تناسب با سن کودکان، کودک پسندانه بودن، لذت بخش/ درگیرکننده، سنجش و نظارت بر پیشرفت، قابلیت شخصیسازی) تأیید شده است و این نرمافزار در بین نرمافزارهای پیشدبستانی موجود در ایران جزو نرمافزارهای باکیفیت آموزشی و محتوایی میباشد. برای آموزش گروه کنترل، از کتاب دستساز نمدی و فلش کارت استفاده شد. محتوای کتاب و فلش کارتهای تهیه شده برابر با محتوای آموزشی گروه آزمایش طراحی شد. اجرا: در گروه آزمایش، کودکان در کلاس درس گروهبندی شدند و یک لپتاپ یا تبلت در اختیار هر گروه (2 الی 3 نفره) قرار داده شد که نرمافزار آموزشی بر روی این سیستمها نصب شده بود. در هر جلسه آموزشی، کودکان ابتدا در بخش آموزش نرمافزار در قالب گروه کلمات جدید را یاد گرفتند و سپس از بخش سؤالی نرمافزار به سؤالات طراحی شده نرمافزار پاسخ دادند. در گروه کنترل، آموزش به وسیله کتاب نمدی و فلش کارت ارائه شد. ابتدا هر کدام از شکلها همراه با کلمه مربوط به کودکان نشان داده شد و چندین بار همراه کودکان تکرار شد تا بتوانند کلمه را یاد بگیرند و بدون آشنایی با حروف الفبا کلمات را بخوانند. سنجش اثربخشی: برای سنجش اثربخشی نرمافزار بر یادگیری مهارت زبانآموزی از هر دو گروه پیشآزمون و پسآزمون زبانآموزی اخذ شد. و همچنین در پایان اجرا، پرسشنامه سنجش نگرش نیز اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، برای آزمون فرضیه اول از آزمون T مستقل و برای آزمون فرضیه دوم پژوهش از تحلیل کوواریانس یک راهه استفاده شد.
جدول2: آمارههای توصیفی نمرات یادگیری و نگرش به تفکیک گروه آزمایش و کنترل Table 2: Descriptive statistics of attitude and learning scores by experiment and control groups
در جدول 2 آمار توصیفی مربوط به میانگین و انحراف معیار نمرات متغیر یادگیری و نگرش به تفکیک برای افراد گروههای آزمایش و کنترل نشان داده شده است. همانطور که ملاحظه میگردد در هر دو گروه میانگین نمرات یادگیری در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش یافته است اما گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شاهد افزایش بیشتر نمرات در پسآزمون نسبت به پیشآزمون میباشد. همچنین، میانگین نمرات پسآزمون نگرش کودکان گروه آزمایش نسبت به کودکان گروه کنترل بالاتر است. فرضیه اول- نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی تأثیر مثبت دارد. به منظور بررسی تأثیر نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی از آزمون t مستقل استفاده شد.
جدول 3: نتایج آزمون t مستقل جهت مقایسه نگرش کودکان گروههای کنترل و آزمایش Table 4 The results of the independent t-test for the participants’ attitude in Experiment and control groups
در جدول 3 نتیجه آزمون لوین و نتایج آزمون T مستقل جهت مقایسه نگرش کودکان در دو گروه کنترل و آزمایش نشان داده شده است. طبق جدول 4، نتایج آزمون لوین معنیدار نمیباشد، از این رو فرض صفر مبنی بر همگنی واریانس متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد. در نتیجه، مفروضه همگنی واریانسها، برقرار میباشد. با توجه به نتیجه آزمون T مستقل در جدول 3، مقدار آماره t بدست آمده برابر با 8.544 بوده و در سطح آلفای 0.01 معنیدار است (0.01>P). از این رو فرضیه صفر رد و فرضیه پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. با مقایسه میانگین نمرات دو گروه مشاهده میشود که میانگین نمرات نگرش کودکان گروه آزمایش بیشتر از کودکان گروه کنترل است. بر این اساس نتیجه گرفته میشود نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش کودکان نسبت به آموزش مهارت زبانآموزی تأثیر مثبت داشته است.
فرضیه دوم- نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر یادگیری مهارت زبانآموزی توسط کودکان پیشدبستانی تأثیر مثبت دارد. به منظور بررسی اثربخشی نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر یادگیری مهارت زبانآموزی توسط کودکان پیشدبستانی، از آزمون تحلیل کواریانس یک راهه استفاده شد. نتایج مربوط به اجرای این آزمون و بررسی پیشفرضهای آن در ادامه ارائه شده است. جدول 4: نتایج تحلیل یکسان بودن شیب خط رگرسیونی بهعنوان پیشفرض تحلیل کواریانس یک راهه Table 5 The result of homogeneity of regression slopes as assumption of one-way ANCOVA
در جدول 4 نتایج تحلیل یکسان بودن شیب خط رگرسیونی آورده شده است. براساس نتایج مندرج، سطح معنیداری سطر اثر متقابل گروه و پیشآزمون (p=0.387) بزرگتر از 0.05 میباشد. بنابراین فرضیه همگنی رگرسیونی پذیرفته میشود.
شکل 1: نمودار پراکنش نمرات پیشآزمون و پسآزمون یادگیری به تفکیک گروه Figure 1 Graph of pre-test and post-test for Learning score distribution by groups
برای بررسی مفروضه همگنی ضرایب رگرسیون از نمودار پراکنش (شکل 1) نیز که نشان دهنده همبستگی بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون به تفکیک دو گروه میباشد، استفاده شده است. با توجه به اینکه خطوط همبستگی یکدیگر را قطع ننموده اند، اینگونه نتیجه گرفته میشود که مفروضه همگنی ضرایب رگرسیون برقرار است.
جدول 5: نتیجه آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانسها Table 6 Levene's Test of Equality of Error Variances
همانطور که در جدول 5 نشان داده شده است، نتایج آزمون لوین معنیدار نمیباشد. از این رو فرض صفر مبنی بر همگنی واریانس متغیرها مورد تأیید قرار میگیرد. بدین ترتیب نتیجه میشود که مفروضه همگنی واریانسها، برقرار میباشد.
جدول 6: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه جهت مقایسه یادگیری در گروه آزمایش و گروه کنترل Table 7 One-way ANCOVA Results of the Experimental and Control Groups
در جدول 6 نتایج آزمون تحلیل کواریانس برای مقایسه نمرات یادگیری در گروههای آزمایش و کنترل، در مرحله پسآزمون، نشان داده شده است. مقدار F بدست آمده برابر با 64.472است و در سطح آلفای 0.01 معنیداری میباشد (0.01>P). از این رو فرض صفر رد و فرض پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. براین اساس و با توجه به بالاتر بودن میانگین نمرات کودکان گروه آزمایش در پسآزمون، میتوان نتیجه گرفت که نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه مؤثر بوده و موجب بهبود یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی شده است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی نرمافزار چندرسانهای آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی بود. بدین منظور در فرضیه اول پژوهش، اثربخشی نرمافزار کودک نابغه بر نگرش کودکان به مهارت زبانآموزی بررسی شد و نتایج نشان داد که بین دو گروه پژوهش (کنترل و آزمایش) تفاوت معنیداری وجود دارد و نگرش کودکان به مهارت زبانآموزی در گروه آزمایش در پس از آموزش بهبود یافته است. این نتیجه با یافته پژوهشهای نیکولوپولو (2014)، لی (2018)، شاه و خان (2015) و کولادو، وازگویز، و پاترون[31](2017) همسو است. براساس این شواهد پژوهشی، استفاده از نرمافزارهای آموزشی مناسب به کودکان انگیزه میدهد و یادگیری را برای آنان آسانتر، جذابتر و حتی سرگرم کنندهتر میکند، در نتیجه نگرش آنان به یادگیری بهتر میشود. در تبیین یافته مربوط به فرضیه اول میتوان گفت که نرمافزار چندرسانهای کودک نابغه به دلیل برخوداری مناسب از معیارهای تناسب با سن کودکان، لذتبخش/ درگیرکننده، و کودکپسندانه بودن توانسته است نگرش کودکان نسبت به یادگیری را بهبود بخشد. نرمافزار کودک نابغه با رعایت اصولی از قبیل مناسب بودن موضوع آموزش/ مهارت شناختی برای سن کودکان، ارائة آموزش در زمینة جذاب و جالب مانند مدرسه، پارک، مزرعه، و توجه به نشانههای اجتماعی مثبت و فارغ از سوگیری اخلاقی، و جنسیت در ارائة محتوا، نظیر استفاده از تصویر افراد دارای قومیتها و فرهنگهای مختلف، و تصویر هر دو جنسیت دختر و پسر در ارائة محتوای آموزش، ارائة گزینه یا انتخابهای روشن/ ساده (مانند استفاده از آیکونهای دارای اندازة بزرگ و رنگهای متفاوت،) تدارک پشتیبانی کلامی یا تصویری برای استفادة آسان از نرمافزار، تدارک فرصتهای مثبت و چندگانه برای موفقیت در یادگیری، توانایی کار مستقلانه با نرمافزار توسط کودک بعد از پشتیبانی اولیة معلم، و امکان حرکت کودکان به فعالیت دیگر در صورت دشوار بودن انجام فعالیت فعلی بدون یاری معلم یک محیط کودک یک محیط یادگیری کاملاً متناسب با سن کودکان و کودک پسندانه را فراهم ساخته است، و از این طریق انگیزه و نگرش کودکان را تحت تأثیر قرار داده است. طبق دیدگاه مک مانیس و مک مانیس (2016) چنانچه نرمافزار متناسب با سن کودکان طراحی شود و زمینه یادگیری بازنمای محیطهای مورد علاقة کودکان باشد، کودکان با اشتیاق بیشتری در آن به یادگیری میپردازند. در نرمافزار کودک نابغه کــودکان به فرصتهای چندگانه برای موفقیت دسترسی داشتند و امکان پاسخ مجدد به سؤال را در صورت ارائة پاسخ اولیة اشتباه داشتند. طبق یافته مکمانیس و پارکس (2011) کسب تجربههای موفق یادگیری به تقویت انگیزش آنان کمک میکند. افزودن تکیه گاه سازی به سؤالهای دشوار توسط نرمافزار، کاهش دادن گزینههای پاسخ در هر بار پاسخ اشتباه، و درخواست نرمافزار از معلم برای ارائة آموزش اضافی، از جمله مواردی است که در این نرمافزار عملکرد کودک را هنگام پاسخ به سؤالها ارتقا میبخشد. همچنین، نرمافزار کودک نابغه با تدارک فعالیتهای متنوع به تعداد کافی در طول ارائه درس، استفادة مناسب از پاداشهای بیرونی و درونی (ارائه بازخورد انگیزشی برای پاسخ درست به شیوههایی از قبیل؛ جمعآوری ستاره، یا صدای ضربة محکم برای پاسخ درست، و ستاره یا سکه باران کردن صفحة تمرین، و تدارک بازخورد کلامی مانند آفرین، کارتان عالی است)، استفاده از تصویرهای واقعی و جذاب که بازنمای جهان واقعی از دیدگاه کودکان باشند، گفتار رسا، استفاده از متن نوشتاری به مقدار کم، حفظ فراخنای/ ظرفیت توجه کودکان و ارائه آموزش در مدت 15 دقیقه برای هر موضوع آموزش، و زمینة بازی محور یک محیط یادگیری لذتبخش و درگیر کننده برای کودکان فراهم ساخته است. چنانچه فعالیتهای یادگیری کافی برای تحقق یادگیری مورد نظر در نرمافزار وجود داشته باشد و این فعالیتهای یادگیری در زمینه بازیمحور ارائه شود، و کودکان برای عملکرد خودشان پاداشهای مناسب دریافت کنند، با احساسات درونی مثبت در فعالیتها درگیر میشوند (مک مانیس و پارکس، 2011؛ چیانگ، ری، تاکوچی، و اریکسون[32]، 2012؛ هال، مییر، و روس[33]،2012). همچنین، این یافته با یافتههای پژوهش مک کریک و لی[34](2007) و آگودو، ریکو، و سانچز (2015) که نشان دادند کامپیوتر و نرمافزارهای چندرسانهای از طریق درگیر ساختن کودکان در فعالیتها و تکالیف یادگیری متنوع و تدارک فرصتهای چندگانه برای موفق شدن در پاسخ به سؤالات و تکالیف یادگیری در محیط نرمافزار محرک و فرصت انگیزشی برای کسب مهارتهای زبانی کودکان فراهم میکند و کودکان را در محیط یادگیری و حین انجام تکالیف حفظ میکند و آنان از حضور در این محیطها احساس لذت و شادمانی میکنند، نیز همسو میباشد. در فرضیه دوم پژوهش، اثربخشی نرمافزار آموزشی کودک نابغه بر یادگیری مهارت زبانآموزی بررسی شد که نتایج پژوهش نشان داد که بین دو گروه از شرکتکنندگان در پژوهش (کنترل و آزمایش) در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معنیداری وجود دارد و یادگیری مهارت زبانآموزی در گروه آزمایش پس از آموزش بهبود یافته است. این نتیجه با یافتههای پژوهش مهدیزاده، فیضی و اسلامپناه (1390)، نیکولوپولو (2014)، صفر، ال جعفر، ال یوسف (2016)، سون و یین (2020)، آگودو، ریکو، و سانچز (2015)، لیو، لیو و تو (2020)، و رگواسکای و همکاران (2017) همسو میباشد. در تبیین یافته مربوط به فرضیه دوم میتوان گفت که در برنامه کودک نابغه، کودکان با استفاده از روش گشتالت (رسیدن از کل به جزء) به صورت ضمنی خواندن کلمات را فرا میگیرند. بدین معنی که کودک با به خاطر سپردن شکل کلمه و بازشناسی آن در حین بازی بدون درنظر گرفتن اجزای کلمه توانایی خواندن آن را پیدا میکند، بعلاوه این برنامه موجب تقویت حافظه بخصوص حافظه دیداری و شنیداری و ایجاد دقت و تمرکز در کودکان میشود. علاوه براین، نرمافزار کودک نابغه به دلیل برخورداری مناسب از قابلیتهایی از جمله؛ ارائه بازخورد اطلاعاتی، توضیحات روشن و واضح، ارائه مثالهای متنوع در آموزش هر یک موضوعات آموزش، بهرهمندی از بخش چی یاد گرفتی- ارزشیابی-، تدارک فرصتهای چندگانه برای موفقیت در یادگیری، ارائه فعالیتها و تکالیف یادگیری متنوع، و استفاده از تکیهگاه سازی برای پشتیبانی عملکرد کودکان، یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان را تسهیل کرده است. از دیدگاه مک مانیس و گونیویگ[35](2012) توجه به ارزش تربیتی، توانایی درگیر ساختن کودکان در یادگیری، تعامل بین کودک و نرمافزار، شخصیسازی و توانایی نرمافزار در نظارت بر پیشرفت کودکان از ملاکهایی است که اثربخشی نرمافزار پیشدبستانی را افزایش میدهد. چنانچه نرمافزارهای پیشدبستانی از ویژگیهایی از قبیل بازخورد اطلاعاتی، توضیحات روشن، و مثالهای متنوع برخوردار باشند، اثربخشی آنها بیشتر میشود (بارودی، ایلند، پورپورا، رید[36]،2012؛ سچنیدر[37]،2008). همچنین، براساس پژوهشهای انجام شده چنانچه تکلیفهای یادگیــری در نرمافزار بــا منطقة تقریبی یادگیری از دیدگاه نظریة یادگیری ویگوتسگی سازگار باشد، و مجموعهای از تکلیفهایی که میتوانند با کمک و یاری نرمافزار یا معلم انجام گیرند، در نرمافزار گنجانده شوند و از تکیهگاه سازی (ارائة پشتیبانی براساس نیازهای یادگیری کودکان) نیز در محیط انجام تکلیفها استفاده شود، اثربخشی نرمافزار افزایش مییابد (لورنکو، 2012). در کنار چگونگی طراحی نرمافزار کودک نابغه، شیوه اجرای آموزش در گروه آزمایش بر یادگیری کودکان مؤثر بود و کودکان در قالب گروههای دو الی سه نفره به یادگیری محتوای درس میپرداختند. فرصت گفتگو با معلم و سایر همتایان خود در حین استفاده از کامپیوتر، و تدارک بازخورد و تکیه گاه سازی عاطفی و شناختی امکان درگیری عمیق برای یادگیری بهتر را فراهم میسازد و گفتگوی بین کودکان در حین استفاده از کامپیوتر زبان گفتاری آنها را توسعه میدهد (بالانتینه[38]و همکاران،2008). در راستای یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش مبنی بر تأثیر نرمافزار آموزشی کودک نابغه بر نگرش و یادگیری مهارت زبانآموزی کودکان پیشدبستانی به والدین، و مربیان و مدیران مدارس پیشدبستانی پیشنهاد میشود که با توجه به هزینه- فایده اثربخشی بالای آن از این نرمافزار در پرورش و رشد مهارتهای زبانی استفاده کنند. عدم تفکیک جنسیتی در پژوهش حاضر جزو محدودیتهای پژوهش حاضر است که پیشنهاد میشود پژوهشی با این عنوان بر روی نمونه با جنسیت جداگانه انجام گیرد.
6- Safar, Al-Jafar, & Al-Yousefi, 4- Parette, Quesenberry, & Blum 1- Chiong, Ree, Takeuchi & Erickson | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تقیپور، کیومرث؛ محمودی، فیروز (1397). شناسایی نرمافزار آموزشی مناسب ویژگیهای رشدی یادگیرندگان دوره پیشدبستانی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 17(68)، 150-125.
صفایی، فرزاد (1394). بررسی مقایسه مشکلات آموزشی مهارتهای زبانآموزی در کودکان تکفرزند و چندفرزند در دوره پیش از دبستان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
کاظمزاده، جعفرصادق (1389). مقایسه تأثیر رویکرد تکیه گاه سازی و روش اکتشافی بر آگاهی واج شناختی کودکان پیش دبستانی شهرستان ماکو در سال تحصیلی 88-89. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
مفیدی، فرخنده و سبزه، بتول (1388). تأثیر فعالیتهای زبانآموزی دوره پیشدبستانی بر رشد زبان گفتاری دانشآموزان پایهی اول دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3(10)، 118-141.
مهدی زاده، حسین؛ فیضی، فرخ؛ اسلام پناه، مریم (1390). آموزش به شیوه «حرف-هجا-کلمه» با کمک چندرسانهای های دیجیتال و تأثیر آن در پیشرفت خواندن دانشآموزان پایه اول ابتدایی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،1(3)، 163-145.
Agudo, J. E., Rico, M., & Sánchez, H. (2015). Multimedia games for fun and learning English in preschool. Digital education review, 27: 183-205.
Ballantyne, K. G., Sanderman, A. R., & McLaughlin, N. (2008). Dual language learners in the early years: Getting ready to succeed in school. Washington, DC: National Clearinghouse for English Language Acquisition.
Baroody, A. J., Eiland, M. D., Purpura, D. J., & Reid, E. E. (2013). Can computer-assisted discovery learning foster first graders’ fluency with the most basic addition combinations? American Educational Research Journal, 50(3): 533-573.
Bax, S. (2003). CALL-Past, present and future. System, 31: 13-28.
Belias, D., Labros, S., Nikolaos, K., Maria, K., & Athanasios, K. (2018). Traditional Teaching Methods vs. Teaching Through the Application of Information and Communication Technologies in The Accounting Field: Quo Vadis? European Scientific Journal, 9(28): 73-101.
Chiong, C., Ree, J., Takeuchi, L., & Erickson, I. (2012). Print books vs. e-books: Comparing parent-child coreading on print, basic, and enhanced e-book platforms. New York: The Joan Ganz Cooney Center. Retrieved from
DeCurtis, L. L., & Ferrer, D. (2011). Toddlers and technology: Teaching the techniques. The ASHA Leader, 16(11): online-only.
Georgiev, V., & Nikolova, A. (2020). Tools for Creating and Presenting Online Learning Resources for Preschool Kids. TEM Journal, 9(4): 1692-1696.
Hall, T. E., Meyer, A., & Rose, D. H. (2012). Universal design for learning in the classroom. Practical applications. New York, NY: Guilford Press.
Hirsh-Pasek, K., Zosh, J. M., Golinkoff, R. M., Gray, J. H., Robb, M. B., & Kaufman, J. (2015). Putting education in “educational” apps: lessons from the science of learning. Psychological Science in the Public Interest, 16(1): 3-34.
Kazemzadeh, J. S. (2010). Comparison of the effect of scaffolding approach and exploratory method on phonological awareness of preschool children in Mako city in the academic year of 2009-2010. Master Thesis, Allameh Tabatabai University. [In Persian].
Li, X. (2018). Design and Application of Children's Entertainment Education Software in Preschool Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(7): 41-54.
Liu, X., Liu, Y., & Tu, J. F. (2020). Multimedia Technology and Learner Autonomy: An Experimental Study for Asymmetric Effects. Symmetry, 12(3): 462-476.
Margaret, J., Snowling, L., & Charles, H. (2012). The nature and classification of reading disorders a commentary on proposals for DSM-5, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(5): 593–607.
McCarrick, K., & Li, X. (2007). Buried Treasure: The Impact of Computer Use on Young Children’s Social, Cognitive, Language Development and Motivation. AACE Journal, 15(1): 73-95.
McManis, L. D., & Gunnewig, S. B. (2012). Finding the education in educational technology with early learners. YC Young Children, 67(3): 14-24.
McManis, L. D., & Parks, J. (2011). Evaluating technology for early learners. E-book and toolkit. Winston-Salem, NC: Hatch Early Learning.
McManis, M. H., & McManis, L. D. (2016). Using a Touch-Based, Computer-Assisted Learning System to Promote Literacy and Math Skills for Low-Income Preschoolers. Journal of Information Technology Education: Research, 15(1): 409-429. Retrieved from
Mehdizadeh, H., Faizi, F., & Islam Panah, M. (2011). "Letter-syllable-word" teaching with the help of digital multimedia and its effect on the reading progress of primary school of First level students. Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 1(3): 145-163 [In Persian].
Mofidi, F., & Sabzeh, B. (2009). The effect of preschool language learning activities on the development of spoken language of primary school of First level students. journal of Curriculum Studies, 3(10): 118-141 [In Persian].
Nikolopoulou, K. (2014). ICT integration in preschool classes: Examples of practices in Greece. Creative Education, 5(6): 402-410.
Parette, H., & Blum, C. (2013). Instructional Technology in Early Childhood: Teaching in the Digital Age. Baltimore, MD: Brookes.
Parette, H., Quesenberry, A., & Blum, C. (2010). Missing the Boat with Technology Usage in Early Childhood Settings: A 21st Century View of Developmentally Appropriate Practice. Early Childhood Education Journal, 37(5): 335-343.
Penuel, W. R., Pasnik, S., Bates, L., Townsend, E., Gallagher, L. P., Llorente, C., & Hupert, N. (2009). Preschool teachers can use a media-rich curriculum to prepare low-income children for school success: Results of a randomized controlled trial. Newton, MA: Education Development Center and SRI.
Radich, J. (2013). Technology and interactive media as tools in early childhood programs serving children from birth through age 8. Every Child, 19(4): 18-19.
Rogowsky, B. A., Terwilliger, C. C., Young, C. A., & Kribbs, E. E. (2018). Playful learning with technology: the effect of computer-assisted instruction on literacy and numeracy skills of preschoolers. International Journal of Play, 7(1): 60-80.
Safaei, F. (2015). A comparison of instructional problems of language learning skills in single and multi-child children in preschool. Master Thesis, Allameh Tabatabai University. [In Persian].
Safar, A. H., Al-Jafar, A. A., & Al-Yousefi, Z. H. (2016). The effectiveness of using augmented reality apps in teaching the English alphabet to kindergarten children: A case study in the State of Kuwait. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(2): 417-440.
Schneider, W. (2008). The development of metacognitive knowledge in children and adolescents: Major trends and implications for education. Mind, Brain, and Education, 2(3): 114-121.
Shah, I., & Khan, M. (2015). Impact of multimedia-aided teaching on students’ academic achievement and attitude at elementary level. US-China Education Review A, 5(5): 349-360.
Sharma, R. Ch. (2018). A Comparative Study of some Traditional and Modern Methods of Teaching Learning Process. International Journal on Arts, Management and Humanities. 7(1): 113-120.
Sligte, I. G., Scholte, H. S., & Lamme, V. A. (2009). V4 activity predicts the strength of visual short-term memory representations. Journal of Neuroscience, 29(23): 7432-7438.
Sun, H., & Yin, B. (2020). Multimedia input and bilingual children’s language learning. Frontiers in Psychology, 11:20-23.
Taghipour, K., Mahmoudi, F (2018). Identifying the instructional software in accordance with the developmental characteristics of pre-school learners. journal of Educational Innovations, 17(65):125-150 [In Persian].
Tezer, M., & Ozcan, D. (2015). A Study of the Validity and Reliability of a Mathematics Lesson Attitude Scale and Student Attitudes. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(2): 371-379.
Tezer, M., & Karasel, N. (2010). Attitudes of primary school 2nd and 3rd grade students towards mathematics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2): 5808–5812.
Toki, E. I., & Pange, J. (2010). E-learning activities for articulation in speech language therapy and learning for preschool children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2): 4274-4278.
Trehearne, M. J., Healy, L. H., Williams, M. C. & Moore, J. L. (2003). Comprehensive literacy resource for kindergarten teachers. Vernon Hills, IL: ETA/Cuisenaire.
Wong, K. M., & Neuman, S. B. (2016). Educational media supports for preschool-aged English language learners. Technology in Early Childhood Education, 19(4): 28-31.
Yu, L., & Nagai, Y. (2020). An Analysis of Characteristics of Children’s Growth through Practical Art. HealthCare. MDPI. 8(109): 1-16.
Zaldívar-Colado, A., Alvarado-Vázquez, R. I., & Rubio-Patrón, D. E. (2017). Evaluation of using mathematics educational software for the learning of first-year primary school students. Education Sciences, 7(4): 79-91. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 914 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |