تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی انتقادی نسخه های خطی و چاپی مونس العشاق عربشاه یزدی | ||
پژوهشنامه نسخه شناسی متون نظم و نثر فارسی | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 14، اسفند 1399، صفحه 65-93 اصل مقاله (518.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/noskheh.2021.686792 | ||
نویسنده | ||
محمد شهبازی* | ||
دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
با پژوهش در متون ناشناختة ادبی، ضروری است نسخ خطی از کتابخانهها استخراج و بررسی شود. منظومههای عرفانی از دیرباز گسترة مطالعاتی بیشتری نسبتبه دیگر انواع ادبی داشتند و به همین سبب اغلبِ نسخههای خطی موجود، در حوزة ادب عرفانی است. یکی از همین منظومههای ماندگار، مونسالعشاق عربشاه یزدی است که شرحی منظوم بر رسالة عرفانی ـ تمثیلی فی حقیقة العشق سهروردی است. این منظومه در بحر هزج مسدس اخرب مقبوض محذوف (مفعول مفاعلن فعولن) و در حدود 1968 الی 1985 بیت سروده شده است. هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است: «کدامیک از نسخههای مونسالعشاق برای منابع پژوهشی معتبر و کامل است؟». از رهگذر بررسی «حروف اضافه»، «آغاز و عنوان فصلها»،«جابهجایی ابیات» و «واژگان»، صحیحترین نسخه (دو نسخة خطی، دو نسخه چاپی) را به پژوهشگران معرفی میکنیم. روش مطالعه مبتنی بر ابزار کتابخانهای و شیوة تحلیلی ـ توصیفی است؛ محدودة مطالعهشده، نسخههای خطی و چاپی منظومة مونسالعشاق است که در کتابخانة ایران و پاکستان موجود است. یافتهها چنین نشان میدهد که منظومه در عهد شاه یحیی مظفری (حک. 764‑795 ق.) سروده شده است. زبان شعری عربشاه سنجیده بوده و در کاربرد واژگان عرفانی بسیار مهارت داشته است؛ ازلحاظ فکری مخالف فلسفه بوده؛ اما در شرح رساله تحت تأثیر تفکر حاکم بر نگرش فلسفی سهروردی قرار گرفته و منظومه را با «خردگرایی» آغاز کرده است. نتایج پژوهش چنین نشان میدهد که از میان نسخههای یادشده، نسخة چاپی «هاشمی» معتبرتر از سایر نسخههاست؛ زیرا ازنظر ضبط واژگان و محتوا به رسالة سهروردی نزدیکتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
نسخة خطی؛ مونس العشاق؛ عربشاه یزدی؛ گنج بخش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 73 |