تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,276 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,818 |
تطبیق داستان نوجوان درخت و بچه مردم با اسطوره مدوسا بر اساس نظریه اضطراب اختگی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 6، دوره 17، شماره 65، دی 1400، صفحه 161-192 اصل مقاله (603.33 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2021.686823 | ||
نویسنده | ||
امیرحسین زنجانبر* | ||
کارشناسیارشد، ادبیات کودک و نوجوان، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
فروید اسطورهها را نیز همچون رؤیاها وجه نمادینشدۀ آرزوهای جنسیِ سرکوبشده و نتیجۀ اضطراب اختگی میداند و در همین راستا، خوانشی رواناسطورهشناختی از کهنالگوی «سر مدوسا» ارائه میدهد. او آثار هنری مختلف را بر اساس نظریۀ اضطراب اختگی واکاوی میکند و معتقد است: داستانِ روانشناختی، همچون سایکوبیوگرافی (شرح حال بیمار روانرنجور)، قابل خوانش روانکاوانه است. از آنجا که داستان کوتاه «بچّۀ مردم و درخت»، در تعریف داستان روانشناختی صدق میکند؛ لذا خوانش روانکاوانۀ درونمایۀ این داستان با خوانش روانکاوانۀ اسطورۀ مدوسا، مقایسه شده است. هدف از مقایسۀ مذکور نشان دادن آن است که هم اسطورهها و هم داستانهای کودک و نوجوان معاصر، چیزی جز فرافکنی رواناسطورههای درونی انسان نیستند. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به چگونگی بازنمایی اضطراب اختگی در داستان مذکور و اسطورۀ مدوسا است. در همین راستا، پژوهش پیشرو با روش تحلیلیـ توصیفی نخست داستان مذکور را رمزگشایی، سپس با بازتفسیری فرویدی، درونمایۀ آن داستان را با ویژگیهای رواناسطورهای مدوسا مقایسه میکند. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که تصویرِ دورۀ روانی ـ جنسیِ فالیک (به عنوان یکی از چهار پندار خیالیِ نخستین) در طول تاریخ، از اسطورههای برساختۀ انسانهای بدوی تا داستانهای معاصر کودک و نوجوان، همواره بازنمودی مستمر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
داستان نوجوان؛ رواناسطورهشناسی؛ مدوسا؛ فروید؛ عقدۀ اودیپ | ||
مراجع | ||
اسنودن، روت. 1397. خودآموز فروید. ترجمۀ نورالدین رحمانیان. تهران: آشیان.
بیگدلو، غزاله.1391. مداد بنفش. تصویرگر: پگاه کاظمی. تهران: علمی و فرهنگی.
زنجانبر، امیرحسین. 1400. «خوانشی نشانهشناختی از پیرنگ داستان کودکانۀ مداد بنفش با رویکرد نوشتار زنانه». ادبیات پارسی معاصر. دوره11. ش1. صص 137- 160.
طاهری، صدرالدین. 1394. «باژگونی مفهوم یک نماد: بررسی کهنالگوی مار در ایران و سرزمینهای همجوار». هنرهای زیبا هنرهای تجسمی. دوره20. ش3. 25- 34.
عوضپور، بهروز؛ محمدی خبازان، سینا و سهند. 1399. رواناسطورهشناسیهای هنری. تهران: سخن.
فروید، زیگموند. 1398. سه رساله دربارۀ نظریۀ جنسی. ترجمۀ ابراهیم ملکاسماعیلی. تهران: نگاه.
فروید، زیگموند. 1399. کاربرد روانکاوی در نقد ادبی. ترجمۀ حسین پاینده. تهران: مروارید.
فروید، زیگموند. 1400. نظریۀ روانکاوی. ترجمۀ حسین پاینده. تهران: مروارید.
کارور، ریموند. 1387. «آشغالجمعکنها» در مجموعۀ پاکتها و چند داستان دیگر. ترجمۀ مصطفی مستور. تهران: رسش. 59- 67.
کینودُز، ژان میشل. 1398. درآمدی بر زیگموند فروید. ترجمۀ مهرداد پارسا. تهران: شَوند.
نوئل، ژان بلمن. 1394. تحلیل روانکاوانۀ متون ادبی. ترجمۀ وحید نژادمحمد. تهران: افراز.
نجفی، عبدالمجید. 1399. «درخت و بچۀ مردم» از مجموعۀ سلامِ آقای همینگوی. تهران: سروش. صص 2- 7.
همیلتون، ادیت. 1376. سیری در اساطیر یونان و رم. ترجمۀ عبدالحسین شریفیان. تهران: اساطیر.
English sources Andersen, H. Ch. 2020. Storks. (J. Hershold; Trans.). Copenhagen: SAGA Egmond. Bebina, M. & Jelena, A. G. 2017. "Female Power that Protects: Examples of the Aptropaic and Decortative Functions of the Medusa in Roman Visual Culture from the Territory of the Central Balkans". Starinar. (Issue. 67). Pp 167- 182. https://doi.org/10.2298/STA1767167M Cixous, H. 1976. The Laugh of the Medusa. Trans: Keith Cohen, and Paula Cohen. Signs: Journal of Women in Culture and Society. Vol. 1 (No. 4). Pp 875-893. Dexter, M. R. 2010. "The Ferocious and the Erotic: Beautifule Medusa and the Neolithic and Snake". Journal of Feminist Studies in Reilgion. 26 (1). 25- 41. https://muse.jhu.edu/article/381897 Ekmekçi, Ç. 2019. Female body politics: “The Powerful Female Body” in mythological stories. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (Ö5), 209-214. DOI: 10.29000/rumelide.606125 Freud, S. 1953- 1964. Complete Psychological Works. (Strachey, J. et al; Trans.). London: The Hogarth press and the Institute of Psychoanalysis. 24 vols. Garber, M & Vickers, N. 2003. The Medusa Reader. NY: Routledge. Grimal, P. 1996. The Dictionary of Classical Mythology. New Jersey: Wiley Blackwell. Kerenyi, K. 1959. The Heroes of the Greeks. London: Thames & Hudson. Morford, M. P. O. & Lenardon, R. J. 2007. Classical Mythology. NY: Oxford University. Ruthven, K. K. 2018. Myth. NY: Routledge. Tāherī, S. 2016. The Inversion of a Symbol Concept. Honar-hā-ye Zībā Honar-hā-ye Tajassomī. 20 (3). Pp 25- 34. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 213 |