تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,124 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,859 |
شناسایی و تبیین ابعاد و مولفههای مدارس برند دوره ابتدایی | ||
فصلنامه مدیریت توسعه و تحول | ||
مقاله 11، دوره 13، شماره 46، آذر 1400، صفحه 133-142 اصل مقاله (455.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه مومنیزاده پنداسی1؛ فرهاد شفیع پور مطلق* 2؛ تقی آقاحسینی3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت برندسازی در خدمات آموزشی، هدف تحقیق حاضر شناسایی و تبیین ابعاد و مؤلفههای مدارس برند دوره ابتدایی به شیوه الگوی تفسیری و مدل معادلات ساختاری بوده است. روش این تحقیق، آمیخته (کیفی و کمی) بوده است. در بخش کیفی، شیوه نمونهگیری هدفمند تا حد اشباع به تعداد 23 نفر از مدیران و معلمان با تجربه دوره ابتدایی شهرستان دلیجان بوده و در بخش کمی، شیوه نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای بوده که به طور تصادفی تعداد 116 نفر از مدیران و معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلیجان بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از معادلات ساختاری و مدل تحلیل عاملی تاییدی استفاده به عمل آمده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، بر اساس کدهای به دست داده شده، هفت بعد و مولفه استخراج شد؛ بدین ترتیب که در بعد انسانی، کارکنان با تجربه و ویژگیهای روانشناختی آنها؛ در بعد اجتماعی، اعتبار اجتماعی؛ در بعد آموزشی، برنامه درسی، در بعد کالبدی، امکانات فیزیکی و رفاهی مدرسه؛ در بعد تربیتی، برنامههای فرهنگی و تربیتی؛ در بعد بهداشتی، مراقبتهای بهداشتی و در بعد فنآوری، برخورداری از سیستم الکترونیکی، روی برند ادراک شده مدارس ابتدایی تاثیرگذار هستند. مدل کمی نیز برازش داده شد و در مجموع این مولفه ها 15/84 درصد از برند ادراک شده را تبیین مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
برند آموزشی؛ مولفه انسانی؛ مولفه فناوری؛ مولفه آموزشی؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |