| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,570,560 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,220 |
امامشناسی از منظر منصور براعتی، مفسّر و اندیشمند معاصر شیعه | ||
| نامه الهیات | ||
| مقاله 1، دوره 14، شماره 54، اردیبهشت 1400 اصل مقاله (323.83 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ودود هدائی* 1؛ حسین مرادی زنجانی2؛ محمد حسین صائینی2؛ فرهاد ادریسی2 | ||
| 1دانشجوی دکترای گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان | ||
| 2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد زنجان | ||
| چکیده | ||
| در مکتب تشیّع، امامت، از اصول بنیادین و اعتقادی به شمار میرود. در طول تاریخ اسلام، علما و اندیشمندان بزرگ شیعه کوشیدهاند تا ابواب و ابعاد گستردة این محور عقیدتی را اثبات وتبیین نمایند. در همین راستا، منصور براعتی، اندیشمند و مفسّرشیعی معاصر با تألیف لطایف تفسیری قرآن و توجه ویژه به مبحث امامشناسی تلاش نموده تا سیمایی روشن از آن ارائه بدهد. نگارندگان این نوشتار برآن هستند تا به شیوة توصیفی و تحلیلی به این سؤال بنیادی پاسخ دهند که مؤلفههای اندیشة براعتی در معرفی و ارائة نسخهای همگون یا جدید در امام شناسی چیست؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد براعتی در وجوه تشابه با سایر اندیشمندان شیعه، امام را قرآن ناطق میداند و ارتباط با امام در اندیشة او، ارتباط با قرآن تلقی میشود. اما مقام شناخت امام در اندیشة او، شهودی است نه حصولی و برای تکوّن آن، طهارت درونی لازم است. براعتی معتقد است خداوند با واسطه در تجلی است و واسطة اصلی و مهم، وجود امام است. اگرحجّت الهی نباشد، زمین به خاطر گناه آدمیان، سخط میکند؛ زمانی که آخرین حجت الهی گامش را از زمین برداشت، عالم بههم خواهد خورد و تجلی خداوند بلاواسط شده و قیامت آغاز میشود. از طرفی دیگر، در نظرگاه براعتی، مصداق اتمّ انسان کامل در وجود انبیای الهی و امامان معصوم تجلی مییابد؛ زیرا پیامبر به مثابة صادر اول و امامان تحت زعامت این مخلوقِ اول و منشعب از نور علوی او، دلیل خلقت تمامی عالم و موجودات قلمداد میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امام؛ ولایت؛ براعتی؛ شیعه؛ انسانکامل | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |
||