تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,435 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,001 |
کارکرد عرفانی آیرونی موقعیت و نمایشی در مثنوی مولوی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 70، دی 1400، صفحه 71-84 اصل مقاله (283.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا حاجی آقا بابایی* 1؛ امیرحسین پهلوان2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران. نویسنده مسئولhajibaba@atu.ac.ir | ||
2دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی. | ||
چکیده | ||
یکی از شیوههای بیانی که در آثار شاعران و نویسندگان دیدهمیشود، استفاده از آیرونی است. منظور از آیرونی کلام یا موقعیتی است که بهموجب بروز ناسازگاری میان مخاطب و گوینده میشود. در این حالت گوینده مطلبی را بیانمیکند یا موقعیتی را بهنمایشمیگذارد که برداشت مخاطب با آنچه گوینده انتظاردارد، متفاوت است. در آیرونی با دو عنصر اساسی روبهرو هستیم: نخست عنصر معصومیت و دیگر عنصر خندهآور. معصومیت یا اعتماد بیخبرانه بیشتر به قربانی آیرونی برمیگردد که معمولاً به آیرونیست اعتمادمیکند و قربانی فریبکاری یا وانمودکردن وی میشود. عنصر خندهآور ار دیگر ویژگیهای اساسی آیرونی است. در داستانهای آیرونیکال، شخصیتهای داستان بهگونهای با هم مقایسه میشوند که موجب ایجاد طنز میشود. در این مقاله چگونگی استفاده مولانا از آیرونیهای موقعیت و نمایشی در مثنوی بررسیشدهاست. مولانا با بهرهگیری از آیرونی موقعیت و نمایشی سعیدارد تا مخاطب را در وضعیتی قراردهد که در عین آگاهی از آیرونیکبودن شرایط، با غافلگیرشدن، مفاهیم عمیق را بهتر درککند. کلام آیرونیک این امکان را برای مولانا فراهممیکند تا در نقطۀ اوج داستان با پیشگرفتن روندی که مخاطب انتظار ندارد، ضربۀ نهایی را بر او واردکند و مولانا از این فرصت بهترین استفاده را میکند و به بیان مفاهیم عمیق عرفانی و تعلیمی خود میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیرونی؛ آیرونی موقعیت؛ آیرونی نمایشی؛ مثنوی مولوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |