تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,527 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,339 |
تأملی در حلقۀ ارتباط عرفان و جامعهشناسی دینی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 18، شماره 70، دی 1400، صفحه 173-190 اصل مقاله (357.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرام باسیتی* 1؛ منیره مرادینسب2؛ رنگین نگار کرمزاده2 | ||
1استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. نویسنده مسئول: Shahram.basity@gmail.com | ||
2مربی و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دین، مقولۀ جداییناپذیر جامعه است. هر دینی دستورهایی دارد که بنابه سطوح و ردههای گوناگون جامعه، تفسیر و تحلیل میشود. جامعه همنوا با دین پیشمیرود و بیشتر نیازهای خود را از آموزههای دینی میجوید. دراینخصوص، جامعهشناسی رفتاری همنوا و موازی با دین دارد، یعنی نظریات جامعهشناختی را تافتۀ جدابافتهای از دین فرضنمیکند. ازطرفدیگر، در تاریخ ایران (و بیشتر سرزمینها)، پدیدهای بهنام «عرفان» داریم. با اینکه در دیدگاه اول، ممکناست اینگونه بهنظررسد که عـــرفان یا تصوف، خلاف خواستههای جامعه حرکتکردهاست و نظریات آنارشیستی دارد؛ اما با تحلیل تمام دیدگاههای عرفانی در تمام ردههای تاریخ، میتوان اینادعا را ردکرد و گفت که: عرفان (تصوف)، دین و جامعهشناسی در یکراستا حرکتکردهاند. یافتههای پژوهش حاضر که بهروش تحلیلی ـ توصیفی انجامیافته، نشانمیدهد عارفانی مانند سنایی غزنوی، عطار نیشابوری، مولوی و همفکران آنان، نظریههای عرفانی دارند که میتوان آنها را در ذیل جامعهشناسی مطالعهکرد. مهمترینفرضیهای که میتوان در ایننقد و بررسی عنوانکرد این است که عرفان و تصوف اسلامی ایران، برپایۀ نیازهای جامعه شکلگرفته و سعی دارد نظریات خود را براساس موازین اجتماعی ارائهدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
دین؛ جامعهشناسی؛ جامعهشناسی دینی؛ عرفان؛ تصوف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |