تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بازنمایی هویت «پیر مغان» و«صوفی» در دیوان غزلیات حافظ با رویکرد نشانهشناسی گفتمانی و نظریه گفتمان لاکلا و موف | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 14، دوره 18، شماره 70، دی 1400، صفحه 283-308 اصل مقاله (561.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میترا داودی1؛ محمدجواد حجازی* 2؛ سیدعلیاصغر سلطانی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبانشناسی همگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
2استادیار گروه زبانشناسی همگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. نویسنده مسئول: hejazi@qom.iau.ac.ir | ||
3استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم (ع)، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
در شعر حافظ شخصیتهای بسیاری مانند زاهد، صوفی، محتسب، پیر مغان و غیره وجوددارند. هویت این افراد از نگاه و اندیشه حافظ در شعر او بازنماییشدهاند. سؤال پژوهش حاضر این است که دریابد شعر حافظ چگونه هویتی برای صوفی و پیر مغان قائلاست و در تقابل هویت این دو شخصیت کدامیک برجسته گردیدهاست و شخصیت خودی تلقیمیشود و کدامیک حاشیهرانی شدهاست و شخصیت غیرخودی محسوبمیشود. پیکره تحقیق دیوان غزلیات حافظ میباشد. چهارچوب نظری مبتنیبر نظریه گفتمان لاکلا و موف و روش کار برمبنای روش نشانهشناسی گفتمانی سلطانی (1393) است. براساس این الگو تمام دالهای ارزشی مربوط به «پیر مغان» و «صوفی» و مدلولهای آنها بهدستآمدهاند و موردتحلیل قرارگرفتند دالهای ارزشی تمام بیتهایی هستند که این دو دال کلیدی در آنها بهکاررفتهاند. نتیجهگیری حاکی از این بودهاست که درتقابل هویت این دو شخصیت، هویت صوفی مجموعهای از ویژگیهای منفی است و با انتساب مدلولهای منفی به دال صوفی، او موردحاشیهرانی قرارگرفته و شخصیت منفی و غیرخودی بهشمارآمدهاست. درمقابل با انتساب مدلولهای بسیار مثبت به هویت پیرمغان، حافظ او را برجستهساخته و قطب خودی بهحسابآوردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظ؛ لاکلا و موف؛ نشانهشناسی گفتمانی؛ برجستهسازی و حاشیهرانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |