تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
ارزیابی کتابخانههای دانشگاهی بر اساس مؤلفههایکتابخانه سبز و استاندارد لید | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 54، آذر 1400، صفحه 67-82 اصل مقاله (538.02 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رضایی منش1؛ محسن حاجی زین العابدینی1؛ امیررضا اصنافی* 2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2عضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی،دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش روشن ساختن نقش کتابخانه ها در جامعه و اجرای فرایند توسعه پایدار، روشن ساختن نقش کتابخانه های دانشگاهی و ارزیابی آن ها بر اساس مولفه ها، شاخصهای کتابخانه سبز و استاندارد لید و ارایه راهبرد هایی برای ایجاد کتابخانه های سبز بر اساس مرور متون است. روش پژوهش: پژوهش حاضر با بهره گیری از روش کتابخانه ای و به صورت مرور متون انجام شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد برای داشتن کتابخانه دانشگاهی سبز باید ابتدا این مسئله توسط جامعه و دولتمردان مورد توجه قرار گیرد و برای پیاده سازی آن از ترویج تفکر و فرهنگ سبز در جامعه شروع کرد. زیرا بسیاری از مشکلات در این زمینه ریشه در فرهنگ و استفاده نادرست از منابع طبیعی و تجدید ناپذیر دارد. کتابخانههای دانشگاهی با توجه به رسالت خود در زمینه آموزش فرهنگ و ایجاد تمدن جهانی، در این زمینه نقش آفرینی زیادی دارند . نتیجه گیری: برای داشتن کتابخانه سبز دانشگاهی لزوماً نباید با ساختمان سبز شروع کرد. بلکه این کتابخانه ها مأموریتهای سبز دارند. بسیاری از کتابخانه با پیاده سازی چند مولفه سبز در کتابخانه خود از جمله ترویج فرهنگ زیست محیطی در کتابخانه و آموزش به جامعه، پیاده سازی الگوهای مصرف بهینه آب و انرژی های تجدید ناپذیر، استفاده از روش های بازیافت و مدیریت پسماند به عنوان کتابخانه سبز شناخته شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سبز؛ ارزیابی کتابخانه دانشگاهی؛ کتابخانه سبز؛ توسعه پایدار؛ استاندارد لید | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |