تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,918 |
طراحی هرم مسؤولیت اجتماعی با استفاده از رویکرد کیفی:مورد مطالعه سازمان تأمین اجتماعی | ||
مدیریت بهرهوری | ||
دوره 15، 4(59)زمستان، دی 1400، صفحه 93-122 اصل مقاله (993.7 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qjopm.2021.1872658.2528 | ||
نویسندگان | ||
سجاد جعفری1؛ داریوش دموری* 2؛ سید مهدی الحسینی المدرسی3 | ||
1دانشجوی دکترای گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2استادیار گروه حسابداری و مالی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
در ایران که یکی از کشورهای درحالتوسعه است، آنچنان مفهوم مسؤولیت اجتماعی در فضای سازمان ها و شرکت ها جایگاه مناسبی پیدا نکردهاست. هدف این پژوهش طراحی هرم مسؤولیت اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی ایران از دید ذینفعان آن میباشد. این پژوهش مبتنی بر 20 مصاحبه با افراد خبره در سطوح مختلف بااستفاده از سوالات باز و تحلیل پاسخها از طریق روش تجزیهوتحلیل تماتیک در نرمافزار مکس کیو دا ورژن 12 که نرمافزار پیشرفته تحلیل متون است میباشد. همچنین روابط بین تمهای شناساییشده، به روش مدل سازی ساختاری تفسیری با استفاده از محاسبات دستی و نرمافزار اکسل شناساییگردید. در هرم طراحیشده متغیرهای سطح اول بهبود خدمات و فعالیتهای اختیاری و دواطلبانه، سطح دوم، فعالیتهای اقتصادی و مالی، سطح سوم متغیرهای فعالیتهای سیاسی و آموزش و پژوهش و در نهایت در سطح چهارم قوانین و مقررات، عناصر سازمان و فرهنگ سازمانی، شناساییگردیدند. این پژوهش تبیینمیکند که از طریق رویکرد سازنده پدیدار شناسانه، یک طرح پژوهش کیفی میتواند بینشهای جدیدی به پدیده مسؤولیت اجتماعی در یک بستر خاص ارائه دهد. این پژوهش مسائل کلیدی انجام مسؤولیت های اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نسبت به ذینفعانش و ارتباط و اهمیت آنها نسبت به یکدیگر را نشانداد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجزیه وتحلیل تماتیک؛ سازمان تامین اجتماعی؛ مدلسازی ساختاری تفسیری؛ مسئولیت اجتماعی | ||
مراجع | ||
Azar, A. & Bayat, K. (2008). Designing trade based on- process model by interpretive structural modeling. Journal of Information Technology Management, 1(1), 3–18, (in Persian). Braun, Virginia. & Victoria, Clarke. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. Brammer, S., Jackson, G. & Matten, D. (2012). Corporate social responsibility and institutional theory: new perspectives on private governance. Socio-Economic Review, 10(1), 3-28. Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497-505. Carroll, A.B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48. Carroll, A.B. (1999). Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295. Carroll, A. Tilt (2016). Corporate social responsibility research: the importance of context.International Journal of Corporate Social Responsibility,1(2),1-9. Chen, Chih Hung (2015). The major components of corporate social responsibility. Journal of Global Responsibility, 2(1), 95 – 99. Cortes, Pedro Luiz., Duarte, João Roberto Cordeiro., & Dias, Sylmara Lopes Gonçalves (2014). Development of corporate social responsibility projects in Angola. Social Responsibility Journal, 10(2), 269 – 291. Creswell, J. (2009). Research Design, Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods. Approaches (3rd Edition). Sage Thousand Oaks, 1-270. De George, R. T. (2005). A history of business ethics, Markkula Center for Applied Ethics. Santa Clara University. Deegan, C.; Unerman, J. (2006). Extended systems of accounting - the incorporation of social and environmental factors within external reporting In Financial accounting theory. Sydney: McGraw-Hill, 1-66. Esmaeilpour, M. & Barjoei, S (2016). The Impact of Social Responsibility and Corporate Image on Brand Equity. Journal of New Marketing Research, 6(1), 79-94, (in Persian). European Commission. (2003). Report on the Commission of European governance (1-45). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 1-51. Faisal, M.N., Banwet, D.K. & Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers. Bussiness Process Management Journal, 12(4), 535-552. Fontaine, C., Haarman, A., & Schmid, S. (2006). The Stakeholder Theory. Edlays education, 1, 1-33. Freeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston: Pitman. Friedman, M. (1962). Capitalism and freedom. Chicago, IL: University of Chicago Press. Galuppo, L., Gorli, M., Giuseppe Scaratti, G. & Kaneklin, C. (2014). Building social sustainability: multi-stakeholder processes and conflict management. Social Responsibility Journal, 10(4), 685 – 701. Ghasmi Nargesi, M. (2015). The effect of corporate social responsibility on product brand outcomes, according to the mediating role of brand social responsibility (Case study: food industry products of Guilan province). Master's Thesis. Islamic Azad University of Rasht Branch, (in Persian). Harrison, J., MacGibbon, L., & Morton, M. (2001). Regimes of trustworthiness in qualitative research: The rigors of reciprocity. Qualitative Inquiry, 7(3), 323-345. Jamali, D., Hallal, M., & Abdallah, H. (2010). Corporate governance and corporate social responsibility: Evidence from the healthcare sector. Corporate Governance, 10(5), 590-602. Kansal, Monika., Joshi, Mahesh., Babu, Shekar., & Sharma, Sharad. (2016). Reporting of Corporate Social Responsibility in Central Public Sector Enterprises: A Study of Post Mandatory Regime in India. J Bus Ethics, 151(3), 813-831. McGuire, J.W.(1963). Business and society, McGraw-Hill New York, 1-3,12. Porter & M. R. Kramer (2006). The link between competitive advantage and corporate social responsibility. Harvard Business Review, 84(12), 78-92. Rajabi Farjad, H. & Ghasemi Hamedani, I. (2013). The impact of social responsibility and perceived quality are the preferred brand in the export of bank branches Amol. Iranian Journal of Public Administration Mission, (11/12), 17-25, (in Persian). Runhaar, H., & Lafferty, H. (2009). Governing Corporate Social Responsibility: An Assessment of the Contribution of the UN Global Compact to CSR Strategies in the Telecommunications Industry. Journal of Business Ethics, 84, 479–495. Silvia, R., & Belen, F.-F. (2013). Effect of Hofstede’s cultural differences in corporate social responsibility disclosure. International Journal of Information Systems and Social Change (IJISSC), 4(1),68–84. Strauss, A.L. & Corbin, J.M. (1990). Basics of qualitative research: grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, 1-459. Sushil, S. (2012). Interpreting the Interpretive Structural Model. Global Journal of Flexible Systems Management, 13(2), 87-106. Sumiani, Y., Haslinda, Y., & Lehman, G. (2007). Environmental reporting in a developing country: a case study on status and implementation in Malaysia. Journal of Cleaner Production, 15(10), 995–901. Theodoulidis, Babis., Diaz, David., Crotto, Federica & Rancati, Elisa (2017). Exploring corporate social responsibility and financial performance through stakeholder theory in the tourism industries. Tourism Management, 62, 173-199. United Nations, D.o.E.a.S.A. Population Trends. (2013). United Nations: Department of Economic and Social Affairs. Accessed 12 Feb 2016.United Nations Global Compact. Visser, W. (2008). Corporate social responsibility in developing countries, in Crane, A., McWilliams, A., Matten, D., Moon, J.and Siegel, D.(Eds), The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, Oxford University Press, NewYork, NY, 473-479. Wang, L., & Juslin, H. (2009). The impact of Chinese culture on corporate social responsibility: the harmony approach. Journal of Business Ethics, 88(3), 433-451.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |