| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,552,333 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,141 |
آسیب شناسی تربیت جنسی دانشآموزان بر مبنای فقه اسلامی و تطبیق آن با هدف پنجم سند 2030 | ||
| فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
| دوره 14، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 11-32 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| هادی آبان گاه ازگمی1؛ سیدعلی پور منوچهری* 2 | ||
| 1دانشجوی دکترای، فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. yasobuhyaghodus12@yahoo.com | ||
| 2استادیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی و عضو هیأت علمی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). ali_poormanuchehri@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| تربیت جنسی اسلامی به کارگیری شیوههایی مبتنی بر الزامات شرعی جهت ایجاد رفتارهای جنسی سالم است به گونهای که عفّت، خُلق و خوی انسان باشد. باید گفت که بحث تربیت جنسی و بایدها و نبایدهای شرعی که در این بین مطرح است با توجه به معضلات امروزی آن بویژه در محیطهای آموزشی، تفطّن و مداقه این امر را بسیار مبرّز مینماید. آنچه ضروری است توجه به شیوههای کاربردی تربیت جنسی و عوامل پیشگیری از انحراف بر مبنای احکام اسلامی است تا دانشآموز با پیروی از دستورات اسلامی که بر تربیت جنسی تأکید دارد و بر خلاف فرهنگ غرب که بر آموزش جنسی و آزادی تلذّذ استوار است، از آسیبهای فراوانی که او را تهدید میکند فاصله گیرد. به همین دلیل در این جستار به تربیت جنسی به جهت حسّاسیت و ارتباط تنگاتنگی که با ارتکاب گناه دارد پرداخته و راههای کاربردی هدایت آن در مسیر صواب را از طریق هشدارهایی که اسناد قرآنی، روایی، عقل و آرای فقهی را به عنوان پشتوانه ای مرصوص به دنبال دارد بیان نموده و خطراتی که سند 2030 یا همان برنامه آموزش فراگیر که از طرف یونسکو تعبیه شده و دولتها را ملزم به اجرای آن میکند، بر بدنه آموزش در مدارس وارد میشود، مبرّز نمودهایم؛ چرا که سند در هدف پنجم و اسناد پشت دستی خود، بر مواردی چون آموزش جنسی در کتب درسی، تساوی جنسیتی، و رسمیت شناسی حقوق دگرباشها، تاکید دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت؛ تربیت جنسی اسلامی؛ فقه؛ الزامات شرعی؛ سند 2030 | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 424 |
||