تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,317 |
تحلیل گفتمان ایدئولوژیک آموزش و پرورش ایران پس از انقلاب اسلامی مطالعه موردی گفتمان دولت اصولگرایی (1392- 1384) | ||
علوم اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 54، آذر 1400، صفحه 50-24 اصل مقاله (866.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید بهروز موسوی بهبید1؛ احمدعلی حسابی* 2؛ نبی اله ایدر3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | ||
2جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
3استادیار گروه جامعه شناسی سیاسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش؛ تحلیل گفتمان- ایدئولوژی دولت اصولگرایی در نظام آموزشوپرورش ایران و همچنین بررسی رویکرد این دولت در راستای بازنمایی گفتمان خود از طریق نظام آموزشوپرورش میباشد. تحقیق حاضر یک مطالعه کیفی است که با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و روش- نظریه لاکلائو و موفه، به توصیف، تفسیر و تبیین ماهیت و عناصر گفتمانی آموزشوپرورش در این دوره تاریخی پرداخته است. بر اساس نتایج حاصله از این پژوهش، میتوان اذعان نمود که؛ دولت اصولگرایی در طی مدیریت اجرایی خود، برای کنترل، نظارت و اعمال دخالتهایی در نظام آموزشوپرورش تلاش نموده و در موارد بسیاری با تأثیرگذاری بر فرایند تصویب قوانین و همچنین تولید محتوا و اصلاح متون کتب درسی در پی تحول گفتمان فرهنگی- آموزشی موجود و بازنمایی نشانگان گفتمان مسلط از طریق نظام آموزشوپرورش بوده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد آموزش و پرورش دولت اصولگرا از بعد گفتمانی از نشانگان سوسیال دموکرات اسلامی فاصله گرفته و به عناصر گفتمانی سنتگرایی ایدئولوژیک اسلامی نزدیک شده است. لذا بر خدامحوری،گسترش عدالت، استقلال و نفی وابستگی، حمایت از محرومان، ایثارگری، بومیگرایی، مهرورزی، استکبارستیزی، تکلیف گرایی و... در اسناد خود تأکید دارد. عناصر گفتمانی فوق در چهارچوب گفتمان غالب و در راستای نفی کامل ارزشهای فرهنگی غرب با به چالش کشیدن سامان چیره در نظام بینالملل، سوژههای دینی و انقلابی را بازآفرینی میکند. همچنین یافتهها نشان میدهد سوژه مدنظر دولت اصولگرا، سوژه سیاسی است که با عناصر و دقیقههای گفتمانی نظام سنتگرای ایدئولوژیک انطباق دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشوپرورش؛ گفتمان؛ ایدئولوژی؛ انقلاب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 434 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 176 |