تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,378 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام Studying the cognitive bias in investors' behavior for stock price fluctuations | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 56، آبان 1400، صفحه 303-320 اصل مقاله (570.94 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2021.687880 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بهزاد سعادت زاده حصار1؛ رسول عبدی* 2؛ حیدر محمدزاده سالطه* 3؛ محمد نریمانی* 4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1، گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استاد ممتاز، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران انجام گردید. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه سرمایهگذاران شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری دردسترس- اتفاقی 384 نفر انتخاب شد. جهت تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر از جدول مورگان استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری نیز شامل پرسشنامههای محقق ساخته بودهاند که پس از طراحی و اعتبارسنجی روایی و پایایی آن توسط اساتید و روشهای آماری مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور شناسایی و مقایسه شدت و جهت تأثیر مؤلفههای سوگیری شناختی، ضرایب بتا نیز محاسبه شد. در بررسی روابط میانجی متغیرهای تحقیق نتایج نشان داد که بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان کم با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (35/0) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. و همچنین بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان زیاد با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (30/0-) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. بنابراین می توان ادعا نمود که سوگیری های شناخی تحت شرایط نوسان کم کاهش یافته و در نتیجه در رفتار سرمایه گذاران کمتر تحت تاثیر سوگیری های شناختی قرار می گیرد. از طرفی سوگیری در شرایط نوسان زیاد نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر منفی داشته و اشتباهات را بالا می برد. Studying the cognitive bias in investors' behavior for stock price fluctuations B. Saadatzadeh Hesar Rasool Abdi Heydar Mohammadzadeh Mohammad Narimani This research aims at studying the cognitive bias in investors' behavior for stock price fluctuations in Tehran Stock Exchange. The methodology of this research was descriptive-correlational and path-analysis. The statistical population of this research was all the listed investors in Tehran Stock Exchange out of which, 384 people were selected by the convenient sampling method. Morgan table was used in this research to determine the sample volume. The measurement tools were the researcher-made questionnaires whose validity and reliability was confirmed after design and evaluation by professors and statistical methods. In addition, the beta coefficient was calculated to identify and compare the intensity and effect of cognitive bias components. The results of studying the mediating relationships of research variables showed the positive and significant relationship in 0.001 level between the cognitive bias and investors' behavior under low fluctuations with path coefficient (indirect) (0.35). In addition, there was a positive and significant relationship between the cognitive bias and investors' behavior under the high fluctuations with path coefficient (indirect) (-0.30) in 0.001 level. Therefore, it can be claimed that the cognitive bias reduced under the low fluctuations. As a result, the investors' behaviors were less influenced by the cognitive bias. On the other hand, the high fluctuations negatively influenced the investors' behavior and increased the errors. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: سوگیری شناختی؛ رفتار؛ سرمایه گذاران؛ نوسانات قیمت؛ بورس اوراق بهادار. طبقه بندی JEL : G41؛ G40؛ E32؛ E44 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام
بهزاد سعادت زاده حصار
رسول عبدی[2] حیدر محمدزاده سالطه[3] محمد نریمانی[4]
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران انجام گردید. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه سرمایهگذاران شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری دردسترس- اتفاقی 384 نفر انتخاب شد. جهت تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر از جدول مورگان استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری نیز شامل پرسشنامههای محقق ساخته بودهاند که پس از طراحی و اعتبارسنجی روایی و پایایی آن توسط اساتید و روشهای آماری مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور شناسایی و مقایسه شدت و جهت تأثیر مؤلفههای سوگیری شناختی، ضرایب بتا نیز محاسبه شد. در بررسی روابط میانجی متغیرهای تحقیق نتایج نشان داد که بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان کم با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (35/0) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. و همچنین بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان زیاد با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (30/0-) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. بنابراین می توان ادعا نمود که سوگیری های شناخی تحت شرایط نوسان کم کاهش یافته و در نتیجه در رفتار سرمایه گذاران کمتر تحت تاثیر سوگیری های شناختی قرار می گیرد. از طرفی سوگیری در شرایط نوسان زیاد نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر منفی داشته و اشتباهات را بالا می برد.
واژههای کلیدی: سوگیری شناختی، رفتار، سرمایه گذاران، نوسانات قیمت، بورس اوراق بهادار. طبقه بندی JEL : G41، G40، E32، E44
1- مقدمه بورس اوراق بهادار عمدهترین راه تجهیز و تخصیص بهینه سرمایه در کشور است. شناخت این بازار و عناصر و ارتباطات موجود در آن یکی از عوامل مهم توسعه بازار سرمایه محسوب میگردد. یکی از عناصر مهم این بازار سرمایهگذاران هستند. از آنجا که جذب سرمایهها و پساندازهای کوچک و هدایت آنها به سمت توسعه شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است، شناخت رفتار تأمینکنندگان منابع مالی و عوامل مؤثر برتصمیمهای اقتصادی آنها همواره موضوعی چالش برانگیز برای محافل دانشگاهی و حتی خود مشارکتکنندگان در بازار بوده است. به طور کلی سرمایهگذاران هنگام تصمیمگیری در بورس اوراق بهادار با توجه به 2 عامل ریسک و بازده عمل میکنند (خادمی و قاضی زاده، 1386). در طول دهههای اخیر، حوزه مالی وارد دوران فکری جدیدی شده است که برخی مفروضات اقتصاد و مالی مدرن را مورد انتقاد قرار میدهد. یکی از این مفروضات منطقی بودن سرمایهگذاران است که به طور جدی به چالش کشیده شده و مطالعات متعددی به بررسی این موضوع اختصاص یافتهاند. امروزه این موضوع قوت گرفته که قیمتها بیشتر توسط نگرشها و فاکتورهای روانی تعیین میشوند تا متغیرهای بنیادی و بنابراین مطالعه روانشناسی بازار اهمیت بیشتری پیدا کرده است. بر این اساس شاید هیچ موضوعی در ادبیات مالی اخیر بحث برانگیزتر از این سوال نباشد که آیا سرمایهگذاران در تعیین قیمت سهام منطقی عمل میکنند یا خیر؟ در الگوی اقتصاد مالی سنتی فرض میشود که تصمیمگیرندگان کاملا "عقلایی عمل کرده و همیشه به دنبال بیشینه کردن مطلوبیت مورد انتظار هستند. به عبارت دیگر، دو پایه اصلی در پارادایم سنتی مالی، عقلانیت کامل عوامل و تصمیمگیریهای مبتنی بر بیشینهسازی مطلوبیت مورد انتظار است. در حالیکه در مالی رفتاری عنوان میشود که برخی پدیدههای مالی را میتوان با به کارگیری مدلهایی که در آنها برخی عوامل موجود در اقتصاد کاملا "عقلایی نیستند، درک کرد. بسیاری از پژوهشگران اعتقاد دارند که همه سرمایهگذاران از اطلاعات دریافت شده برداشت یکسان نداشته و نسبت به روندها واکنش یکسانی نشان نمیدهند. در نتیجه تصمیمات آنها همیشه مطابق با تئوریهای اقتصادی نمیباشد. مطالعات رفتاری به بررسی این مساله به شیو های واقعیتر میپردازد. شرایط مبهم آتی و اشتباهات شناختی که در روانشناسی انسان ریشه دارد، باعث میشود سرمایهگذاران در شکلگیری انتظارات، تصمیمگیری و قضاوت اشتباهات سیستماتیک داشته و با سوگیریهای شناختی مواجه شوند. سوگیریهای شناختی عبارتند از نوعی آسیبپذیری شناختی در پردازش اطلاعات. واژه سوگیری به معنی جانبداری و به عنوان منحنی نقص در ادراک، قضاوت و یا سایر فعالیتهای شناختی ناشی از ندیدن و غفلت از بعضی جوانب به سود بعضی جوانب دیگر تعریف شده است. (خرازی، 1383) از سوی دیگر اعضای بازار سرمایه هرروز مقادیر زیادی اخبار یا علائم اطلاعاتی، نظیر اعلام سود دریافت میکنند. پردازش این اطلاعات مستلزم قضاوت دربارة کیفیت آنها است. حال اگر سرمایهگذاران دربارة وضعیت آتی شرکتها و اقتصاد ابهام داشته باشند یا دربارة جریانهای نقد آتی شرکتها اطلاعات کافی نداشته باشند، پردازش این علائم اطلاعاتی و واکنش به آنها به دلیل وجود عدم اطمینان، با دشواری همراه خواهد بود. به طور کلی، سرمایهگذاران غیرمنطقی با افزایش قیمت ، سهام بیشتری را خریداری میکنند، در حالی که با کاهش قیمت ، سهام خود را میفروشند بر این اساس، چنین رفتاری باعث میشود قیمت سهام به دور از ارزش ذاتی بوده و قیمت بازار را بیثباتتر میکند. در این شرایط رفتار غیرمنطقی سرمایهگذاران و قیمت داراییها بر یکدیگر تأثیر خواهد گذاشت. رفتار غیرمنطقی سرمایهگذاران باعث تغییر در قیمت دارایی و تغییر قیمت نیز به نوبه خود اعتقادات و شناخت سرمایهگذاران را تحت تاثیر قرار میدهد به عبارت دیگر، تعامل بین قیمت دارایی و شناخت سرمایهگذاران یک فرآیند بازخورد مدور است ، که حباب قیمت دارایی را در چین ایجاد می کند ( چن[i]،2019). مطالعه فرایند تصمیمگیری و ارزشیابی سهام توسط سرمایهگذاران، ما را در تحلیل واقعیتهای بازارهای سرمایه و استثناهای تجربی موجود در نظریههای رایج مالی توانا میسازد. پژوهش حاضر نیز که در حوزه مالی رفتاری قرار دارد در تلاش است که بر مبنای نظریههای روانشناسی، رفتار سرمایهگذاران و واکنشهای افراطی آنان را در هنگام ارزشیابی سهام با توجه به سوگیریهای شناختی موجود مورد بررسی قرار دهد تا در صورت امکان بتوان دلایل قانع کنندهای را برای وجود بعضی از پدیدههای غیرعادی در بازار سهام یافت. بنابراین در مباحث سرمایهگذاری، نوع تصمیمگیری سرمایهگذاران و عوامل موثر بر تصمیمگیری آنها بسیار حائز اهمیت است. سرمایهگذاران به هنگام سرمایهگذاری تمامی جوانب را در نظر میگیرند و عقلاییترین تصمیم را اتخاذ میکنند. ولی در برخی مواقع عواملی باعث بروز رفتار غیرعقلایی میشود و نحوه تصمیمگیری آنها را تحت تأثیر قرار میدهد که ناشی از ناکارایی بازارهای مالی است و منجر به بروز سوگیری شناختی میگردد. سوگیریهای شناختی بر پایه فعالیتهای ناخودآگاه ذهنی پردازش اطلاعات هستند که به صورت ذاتی در هر انسانی وجود دارند و انحرافهای قابل پیش بینی از عقلانیت ایجاد میکنند. تصمیمات غیرمنطقی یا به طور کلی اشتباهاتی که در فرآیند تصمیمات سرمایهگذاری انجام میشود، منجر به شکاف بین بازده موردانتظار و بازده واقعی میگردد. عوامل روانشناختی در شناخت این اشتباهات و جلوگیری از تکرار آنها نقش بسزایی دارد. در این میان نتایج تحقیقات نشان میدهد که شش متغیر: سود سهام، رشد سریع قیمت و سود، هدف سرمایهگذاری مانند پسانداز، سود معاملات، مدیریت سرمایهگذاری و رشد بلندمدت در انتخاب سهام موثرند (پوتر[ii]، 1971). لذا با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بر روی تصمیمگیری سرمایهگذاران در این پژوهش به بررسی تاثیر مولفههای سوگیریشناختی در رفتار سرمایهگذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام پرداخته شده است.
ادبیات، مبانی نظری و پیشینه پژوهش سرمایهگذاری عبارت است از تبدیل وجوه عالی به یک یا چند نوع دارایی که برای مدتی در زمان آینده نگهداری خواهد شد (جونز[iii]، 1985). از دیدگاه کلی سرمایهگذاری به معنای مصرف پولهای در دسترس فعلی برای دستیابی به پولهای بیشتر در آینده است و این یعنی به تعویق انداختن مصرف فعلی برای دستیابی به امکان مصرف بیشتر در آینده (الکساندر[iv]، 1998). سرمایهگذاریها به دو شکل عمده واقعی و مالی تقسیم میشوند. سرمایهگذاری واقعی نوعی سرمایهگذاری است که فرد با فدا کردن ارزشی در زمان حاضر، نوعی دارایی واقعی به دست میآورد، خرید ملک یا آپارتمان نمونهای از این نوع سرمایهگذاری است. در سرمایهگذاری مالی، فرد در ازای فدا کردن ارزش حاضر، نوعی دارایی مالی که نتیجه آن معمولا جریانی از وجوه نقد است. به دست میآورد (عبداللهزاده، ۱۳۸۱). در اقتصادهای سنتی اکثر سرمایهگذاریها از نوع واقعی بودهاند، اما در اقتصادهای پیشرفته عمده سرمایهگذاریها بر روی داراییهای متمرکز صورت میگیرد و توسعه مؤسسات سرمایهگذاری مالی، راه را برای سرمایهگذاری واقعی امکان پذیرتر میکند. در واقع این دو شکل سرمایهگذاری نه تنها در مقابل یکدیگر نیست بلکه مکمل هم نیز هستند (هاگن[v]، ۱۹۹۰). در این تحقیق به طور معمول منظور از سرمایهگذاری، شکل مالی آن است. حوزه مالی با پیشفرضهای خاصی گرایش به فعالیت دارد. یکی از مفروضاتی که مالی سنتی را تحت تأثیر قرار میدهد منطق غالب است و موجب میشود فرد همیشه زمانی که با یک تصمیم مواجه شده است، انتخاب مناسبی داشته باشد. بنابراین، اینکه مردم عقلانی عمل کنند و به طور طبیعی به دنبال به حداکثر رساندن مطلوبیت اقتصادی خود باشند، یک ادراک عمومی است. با این حال، ورنر دبونت[vi]( 1995 ) در طرح پرداختن به قیمت اوراق بهادار و روانشناسی سرمایهگذاران، نشان داد که جنبههای روانی که افراد را هنگام تصمیمگیری برای سرمایهگذاری تحت تأثیر قرار میدهد، تقریباً به طور کامل توسط امور مالی سنتی مغفول مانده است. این امر نشانگر این است که امور مالی مدرن به طور کامل در پرداختن به همه عواملی که هنگام تصمیمگیری فرد نقش ایفا میکنند، خواه این تصمیمات در وضعیت سرمایهگذاری عملی باشد یا نه، شکست خورده است. کمدال و مونتگمری (1997) نشان دادند که فعالیت تصمیمگیری فرد متأثر از احساسات، و همچنین محیط داخلی و خارجی اوست. اسلوویک[vii] (2001) اظهار داشت: بسیاری از جنبههای تجزیه و تحلیل سرمایهگذاری ماهیتاً روانی خوانده میشوند، بدیهی است که ارزیابی تواناییهای انسان برای یکپارچهسازی اطلاعات به منظور قضاوت یا تصمیمگیری یکی از این جنبهها است. بایستی اشاره کرد الگوهای تصمیمگیری سرمایهگذار صرفاً تصمیمگیری شناختی نیستند، بلکه شامل مؤلفههای روانی یا احساسی هستند و بنابراین این فرض که تمام سرمایهگذاران منطقی هستند، صحیح نیست. به عنوان یک نتیجه، قابل قبول است که سرمایهگذاران گاهی اوقات ممکن است به یک روش غیرمنطقی رفتار کنند و یا اجازه دهند "احساساتشان"در توانایی آنها در تصمیمگیری تأثیر بگذارد. موضوع شناخت یکی از مباحثی است که در قرن اخیر مورد توجه محققین زیادی قرار گرفته و در شاخههای علمی مختلف نیز بر حسب نیاز مورد توجه بوده است. در فرایند تصمیمگیری، مهمترین مرحله، شناخت و دریافت صحیح اطلاعات از پیرامون یک موضوع است. هر چه این شناخت به شکل بهتری انجام شود و کاملتر باشد. بدیهی است در ادامه مراحل تصمیمگیری کار به نحو بهتری دنبال میشود و در غیر این صورت تصمیمگیری پیامد مناسبی نخواهد داشت. تحقیقات محققین روانشناسی نشان میدهد به علل مختلف، فرایند شناخت به درستی انجام نمیشود. به همین علت مجموعهای از سوگیریهای شناختی که به معنای انحراف از واقعیت موضوعی است که مورد بررسی قرار گرفته، برشمرده شدهاند. انسان به حکم مبانی روانشناختی در معرض و تیررس این سوگیریهاست که واکنشهای او در مواجهه با پدیدهها و تصمیماتی که باید اخذ شوند را تحت تأثیر قرار میدهد. البته در شرایط مختلف این سوگیریها میتوانند کمتر یا بیشتر بروز یابند. بحث بر این است که اگر فرد خود را خارج از ماجرا احساس میکرد، شناخت و قضاوت دیگری داشت و اکنون که در شرایط خاص و در معرض سوگیریها قرار گرفته، قضاوت و شناخت وی تحت تاثیر قرار گرفته است (سعیدی و فرهانیان، 1391). مطالعات مختلفی در زمینه انواع خطاهای ادراکی و چگونگی تأثیر این خطاها بر تصمیمگیری مالی سرمایهگذاران در بازارهای مالی انجام شده و به این نتیجه دست یافتهاند که تصمیمات سرمایهگذاران تحت تأثیر چندین خطا قرار میگیرد (ون[viii]، ۲۰۰۸). از شاخصترین محققان در این حوزه کانمن و تورسکی بودند که با مطرح نمودن تئوری انتظار، به بسط این دانش کمک چشمگیری نمودند. همچنین اشنایدر، ویس، بودسکو و توماس محققانی بودند که با ارائه مقالات در زمینه مالی رفتاری نقش مهمی در مدیریت مالی ایفا نموده و سهم عظیمی جهت کمک به سرمایهگذاران در اتخاذ تصمیمات مالی دارا میباشند (فلاح پور و عبداللهی، ۱390). تحقیقات گیلبوآ و اشمیدلر[ix]) 1989( بیانگر این مسئله میباشد که سرمایهگذاران هنگامی که با عدم اطمینان روبرو شوند به دنبال اقداماتی هستند که بتوانند تحت بدترین نتیجۀ ممکن، مطلوبیت مورد انتظار خود را حداکثر کنند. این حداکثرسازی مطلوبیت مورد انتظار به طور مؤثری تمایلی (سوگیری) بدبینانه در فرآیند قیمتگذاری ایجاد میکند که هر چه عدم اطمینان بیشتر شود، این سوگیری نیز افزایش مییابد (بِرد و یئونگ[x] ، 2012 ). این امکان وجود دارد که نه تنها عدم اطمینان، بلکه ماهیت آن نیز، بر واکنش سرمایهگذار تأثیر میگذارد؛ بنابراین تمایز قائل شدن بین انواع عدم اطمینان اهمیت دارد. برای مثال در شرایط نامساعد، زمانی که بازار سهام نوسان دارد (وجود عدم اطمینان در بازار) سرمایهگذاران ممکن است برای ارزیابی وضعیت شرکت یا پرتفوی سهامشان، در وضعیت دشواری قرار بگیرند. کاریوفایلاس و همکاران[xi] (2017) پژوهشی تحت عنوان تعصبهای شناختی در رفتار سرمایهگذاران تحت استرس در بورس اوراق بهادار لندن انجام دادند. در این پژوهش، پیامدهای ناشی از دو گونه تعصب شناختی نمایندگی و محافظهکاری برای رفتار قیمت اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار لندن بررسی شده است. در یک چارچوب تک و چندعاملی، جنبههای روند و سازگاری در نسبتهای عملکرد شرکتهای انگلستان بر اساس نظریه های مالی رفتاری با توجه به تعصبات شناختی مورد بررسی قرار میگیرد. یافتههای بدست آمده از مدل چند عاملی تاثیر دو تعصب شناختی و روندی که سرمایهگذاران در طول افق بلندمدت مشاهده میکنند تایید شده است اما در مدل تک عاملی این اثر وجود ندارد. بکر و چوی[xii] (2016) در پژوهشی به بررسی تاثیر عوامل روانی در تصمیمگیری سرمایهگذاران در بازار سهام مالزی پرداختند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود و بین 200 سرمایهگذار در مناطق دره کلانگ و پاهانگ بین سنین 60-18 سال که در معاملات بازار سهام مالزی مشارکت داشتند توزیع گردید. یافتهها نشان داد خطاهای پیش اطمینانی، در دسترس بودن و محافظهکاری اثرات قابل توجهی در تصمیم سرمایهگذاران دارد. در حالی که رفتار تودهوار تاثیری در تصمیمگیری سرمایهگذاران ندارد. رابین و همکاران[xiii] (2011) در تحقیقی تحت عنوان مدلسازی رفتار سرمایهگذاران، فاکتورهای معلومات، عواطف و احساسات سرمایهگذار و تکنیک سرمایهگذار، ارزش و قیمت سهام را بر رفتار سرمایهگذار موثر شناخته شدهاند. هایلی[xiv] (2007) در مقالهای بیان کرد هیچ عامل دیگری بیشتر از بیزاری از زیان (ریسک) بر رفتار سرمایهگذار اثر نمیگذارد و شناخت زیان که به رفتار بهتر سرمایهگذار منجر میشود و بر مقدار بازدهی که بعدا سرمایهگذار با آن روبرو میشود اثر میگذارد. مایورال و وایلادو[xv] )2012 ( در پژوهشی تحقیقات پیش از خود در زمینه تصمیمهای سرمایهگذاری و بهویژه در زمینه درک سرمایهگذاران از ریسک را گسترش دادند. مطالعه آنها توضیح میدهد که چگونه درک سرمایهگذاران از ریسک بر پویایی بازارهای مالی اثرگذار بوده و تصمیمات مالی با فاکتورهای غیرمالی به هم گره خورده است. به طور کلی، سرمایهگذاران غیرمنطقی با افزایش قیمت، سهام بیشتری را خریداری میکنند، در حالی که با کاهش قیمت، سهام خود را میفروشند بر این اساس، چنین رفتاری باعث میشود قیمت سهام به دور از ارزش ذاتی بوده و قیمت بازار را بیثباتتر میکند. در این شرایط رفتار غیرمنطقی سرمایهگذاران و قیمت داراییها بر یکدیگر تأثیر خواهد گذاشت. رفتار غیرمنطقی سرمایهگذاران باعث تغییر در قیمت دارایی و تغییر قیمت نیز به نوبه خود اعتقادات و شناخت سرمایهگذاران را تحت تاثیر قرار میدهد به عبارت دیگر، تعامل بین قیمت دارایی و شناخت سرمایهگذاران یک فرآیند بازخورد مدور است، که حباب قیمت دارایی را در چین ایجاد میکند (شن[xvi]، 2019). روش تحقیق پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش گردآوری اطلاعات، از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه سرمایه گذاران شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در نظر گرفته شد که به روش نمونه گیری دردسترس-اتفاقی 384 نفر انتخاب شد. جهت تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر از جدول مورگان استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری نیز شامل پرسشنامههای محقق ساخته بودهاند که پس از طراحی و اعتبارسنجی روایی و پایایی آن توسط اساتید و روشهای آماری مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از آماره های توصیفی و همچنین تحلیل مسیر استفاده به عمل آمد. نرم افزار مورد استفاده در تحقیق نیز SPSS 22 و LISREL 8.8 بوده است.
یافته های تحقیق به منظور آشنایی با پاسخدهندگان، متغیرهای جمعیت شناختی آنان از قبیل: تحصیلات، سابقه فعالیت در بورس، جنسیت، و سن به تفصیل ارایه گردیده است. با توجه به نتایج 260 نفر(7/67 درصد) از افراد موجود در پژوهش مرد و 124 نفر(3/32 درصد) زن هستند. همچنین 9 نفر(3/2 درصد) از پاسخگویان دارای تحصیلات کاردانی و کمتر، 90 نفر (5/23 درصد) دارای تحصیلات کارشناسی، 233 نفر(8/60 درصد)0 دارای تحصیلات کارشناسی ارشد و 52 نفر(4/13 درصد) دارای تحصیلات دکتری هستند. از طرفی 53 نفر(8/13 درصد) در بازه سنی زیر 30 سال قرار دارند. همچنین 281 نفر(3/73 درصد) در بازه سنی 30 تا 40 سال، 32 نفر(3/8 درصد) در بازه سنی 40 تا 50 سال و 18 نفر(6/4 درصد) بیشتر از 50 سال سن دارند. به لحاظ بررسی های سابقه فعالیت در بورس نیز از 384 نمونه انتخاب شده 122 نفر از پاسخ دهندگان (معادل 2/56 درصد) زیر 5سال، 70 نفر از پاسخ دهندگان بین 10-5 سال (معادل3/32 درصد)، 10 نفر از پاسخ دهندگان بین 15-11 سال(معادل6/4 درصد)، 5 نفر از پاسخ دهندگان بین 15-20 سال(معادل 3/2 درصد) و 10 نفر از پاسخ دهندگان بیشتر از 20سال(معادل 6/4) دارای سابقه فعالیت در بورس در حوزه کاری خود میباشند. نتایج آمار توصیفی مربوط به سابقه فعالیت در بورس نشان می دهد بیشترین سابقه کار مربوط به زیر 5 سال در بین پاسخگویان است. قبل از هر اقدامی بایستی آزمون نرمال بودن برای داده های جمع آوری شده را انجام داد تا در بررسی فرضیات از آزمون مناسب استفاده نمود. توزیع نرمال بدین معناست که توزیع متغیرها در دو طرف میانگین یکسان باشد به طوری که نمودار توزیع شکل زنگوله ای داشته باشد، اگر توزیع متغیرها نرمال نباشد، توزیع از حالت زنگوله ای خارج خواهد شد و به سمت چپ و یا راست میانگین متمایل می شود، زمانی که توزیع متغیرها نرمال است جهت آزمون فرضیات از آزمونهای پارامتریک استفاده میشود و در غیر این صورت آزمونهای ناپارامتریک مورد استفاده قرار می گیرد. جهت بررسی نرمال بودن از آزمون کلمو گروف اسمیرنف استفاده می شود.
جدول 1: نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنوف توزیع نرمال بودن متغیرها
منبع: یافتههای پژوهشگر
همانطور که در جدول 1 مشخص است، سطح معناداری متغیرهای تحقیق بیشتر از 05/0 محاسبه شده و نرمال بودن توزیع داده های متغیر ها را نشان می دهد. میتوان گفت که متغیرها از توزیع آماری نرمال پیروی می کنند.
جدول 2: بررسی رابطه بین سوگیری شناختی با نوسان قیمت و رفتار سرمایه گذاران در بورس با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون
* در سطح 05/0 معنادار است. ** در سطح 01/0 معنادار است. تعداد= 384 منبع: یافتههای پژوهشگر
نتایج آزمون همبستگی پیرسون در جدول(2) نشان داد که سوگیری شناختی با رفتار سرمایه گذاران رابطه منفی و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین بین سوگیری شناختی با نوسان کم رابطه مثبت و با نوسان زیاد رابطه منفی و معکوسی در سطح 01/0 وجود دارد. برای پیشبینی رفتار سرمایه گذاران بر اساس سوگیری شناختی در شرایط نوسان کم و زیاد از تحلیل مسیر استفاده شد. آزمون الگوی نظری پژوهش و برازش آن با داده های گردآوری شده، با روش بیشینه احتمال و با استفاده از نرم افزار Lisrel 8.8 در نمودار 2 الگوی آزمون شده پژوهش حاضر ارائه شده است.
نمودار 1: الگوی آزمون شده پژوهش (مقادیر استاندارد شده) منبع: یافتههای پژوهشگر
نمودار 2: الگوی آزمون شده پژوهش (مقادیر معناداری) منبع: یافتههای پژوهشگر
طبق اطلاعات مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر مندرج در نمودار 1 و 2، بین سوگیری شناختی و نوسان کم با ضریب مسیر (63/0) رایطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. بین سوگیری شناختی و نوسان زیاد با ضریب مسیر (49/0-) رایطه معکوس و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. همچنین بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران با ضریب مسیر (53/0-) رایطه معکوس و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. همچنین بین نوسان کم و رفتار سرمایه گذاران با ضریب مسیر (56/0) رایطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. بین نوسان زیاد و رفتار سرمایه گذاران با ضریب مسیر (61/0-) رایطه معکوس و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. از طرفی در بررسی روابط میانجی متغیرهای تحقیق نیز نتایج نشان داد که بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان کم با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (35/0) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. و همچنین بین سوگیری شناختی و رفتار سرمایه گذاران تحت شرایط نوسان زیاد با ضریب مسیر (غیر مستقیم) (30/0-) رابطه مثبت و معنی داری در سطح 001/0 وجود دارد. بنابراین می توان ادعا نمود که سوگیری تحت شرایط نوسان کم کاهش یافته و در نتیجه در رفتار سرمایه گذاران کمتر تحت تاثیر سوگیری های شناختی قرار می گیرد. از طرفی سوگیری در شرایط نوسان سهام زیاد باشد اعث افزایش سوگیری های شناختی شده و این مسئله نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر منفی داشته و اشتباهات را بالا می برد.
جدول 3: شاخص های برازش الگوی آزمون شده پژوهش
منبع: یافتههای پژوهشگر
برای بررسی میزان برازش مدل آزمون شده از شاخص های معرفی شده توسط کلاین (2011) استفاده شد. این شاخص ها شامل X2/d.f که مقادیر کمتر از 9 قابل پذیرش هستند، شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص برازش تطبیقی (CFI) که مقادیر بیشتر از 9/0 نشانگر برازش مناسب الگو هستند، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI) که مقادیر بیشتر از 8/0 قابل قبول هستند، شاخص برازش ایجاز (PNFI) که مقادیر بیشتر از 6/0 نشانگر برازش مناسب الگوی هستند و مجذور میانگین مربعات خطای تقریب که مقادیر کمتر از 08/0 نشانگر برازش مناسب الگوی هستند. در جددول 3 شاخص های برازش الگوی آزمون شده گزارش شده اند که با توجه به معیارهای مطرح شده، الگوی آزمون شده برازش مناسبی با داده های گردآوری شده دارد.
بحث و نتیجه گیری مالی رفتاری، مطالعه چگونگی تفسیر افراد از اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات سرمایهگذاری آگاهانه می باشد. به عبارت دیگر مالی رفتاری به دنبال تاثیر فرآیندهای روانشناختی در تصمیمگیری است. هدف از پروراندن مفهوم مالی رفتاری، رفع و دفع سوگیریهای حاصل از تمایلات رفتاری سرمایهگذاران است. سوگیریهای رفتاری سرمایهگذاران به عنوان یک اشتباه سیتماتیک در قضاوت تعریف شده است که در مدلهای مالی رفتاری قابل حل و رفع میباشد. تمایلات رفتاری حاصل از عواطف و خوی سرمایهگذاران در قالب مدلهای رفتاری تعدیل و در نهایت زمینه انتخاب عقلانی در فرآیند اقتصادی را فراهم میکند. در پژوهش حاضر به بررسی سوگیریهای شناختی در رفتارسرمایهگذاران پرداخته شده است. با توجه به نتایج بخش آمار توصیفی پژوهش، بیشتر نمونه مورد مطالعه و پاسخ دهنده به پرسشنامه تحقیق مردان بودهاند، گروه سنی بین 30 تا 40 سال بیشترین فراوانی سنی پاسخدهندگان را داشتهاند و بیشتر پاسخگویان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد داشتهاند و از لحاظ سابقه فعالیت در بورس ، اکثریت نمونه آماری زیر 5 سال را تجربه کرده اند. همچنین میانگین نمرات تمامی متغیرهای موجود در پژوهش از مقدار عددی 3 ( حد وسط طیف لیکرت 1 تا 5) بیشتر محاسبه شده و این یعنی متغیرهای موجود در تحقیق دارای میانگین نمرات بالای حد متوسط 3 می باشد. نتایج نشان داد که سوگیریشناختی تحت شرایط نوسانکم در رفتار سرمایهگذاران تأثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهدکه فرضیه پژوهش مبنی بر اثرگذاری سوگیری شناختی تحت شرایط نوسان کم در رفتار سرمایهگذاران تایید می شود. در نقطه مقابل سوگیری شناختی تحت شرایط نوسان زیاد نیز در رفتار سرمایه گذاران تأثیر منفی و معناداری دارد نتایج نشان داد که سوگیری شناختی تحت شرایط نوسان زیاد در رفتار سرمایه گذاران تأثیر معناداری دارد. بنابر یافتههای حاصل از تحقیق میتوان استنباط نمود که هر چه بر میزان نوسانات قیمت افزوده میشود سوگیریهای شناختی نیز تحت تاثیر نوسانات تغییر مییابد. که این مسئله به نوبه خود باعث افزایش رفتارهای غیرمنطقی و اشتباهات سرمایهگذاران میشود. در تفسیر نتایج فرضیههای تحقیق باید گفت سرمایهگذارانی که سهام با نوسان بالا را جهت سرمایهگذاری انتخاب مینمایند، نوسانات سهام باعث افزایش سوگیری های شناختی میگردد که این مسئله به نوبه خود باعث تاثیر در رفتار سرمایهگذاران و درنتیجه کل بازار میگردد. در تبیین این فرضیات میتوان استدلال نمود که با افزایش میزان نوسانات سهام یا حتی نوسانات کل بازار برخی مولفههای سوگیری از جمله مولفههای فوق افزایش یافته و باعث بروز رفتارهای دور از انتظار و غیرقابل پیشبینی از طرف سرمایهگذاران میگردد. یافتههای حاصل از تحقیق نشان میدهدکه فرضیه پژوهش مبنی بر اثر گذاری سوگیری شناختی تحت شرایط نوسان زیاد در رفتار سرمایه گذاران تایید میشود. نتیجه به دست آمده از این فرضیه با تحقیقات برد و یئونگ (2012)، کیم و نافسینگر ( 2008) و شن (2019) مبنی بر اینکه، سرمایهگذاران غیرمنطقی با افزایش قیمت ، سهام بیشتری را خریداری میکنند ، در حالی که با کاهش قیمت، سهام خود را می فروشند بر این اساس، چنین رفتاری باعث می شود قیمت سهام به دور از ارزش ذاتی بوده و قیمت بازار را بی ثبات تر می کند. در این شرایط رفتار غیرمنطقی سرمایه گذاران و قیمت داراییها بر یکدیگر تأثیر خواهد گذاشت. رفتار غیرمنطقی سرمایه گذاران باعث تغییر در قیمت دارایی و تغییر قیمت نیز به نوبه خود اعتقادات و شناخت سرمایه گذاران را نحت تاثیر قرار می دهد به عبارت دیگر ، تعامل بین قیمت دارایی و شناخت سرمایه گذاران یک فرآیند بازخورد مدور است ، که حباب قیمت دارایی را در چین ایجاد میکند، سازگاری دارد. براساس نتایج یافتههای تحقیق با توجه به تأیید فرضیات تحقیق و اینکه اکثر سرمایهگذاران، مشغولیتهای مختلفی دارند و بیشتر آنها کارشناسان مالی نیستند، زمان کافی برای یادگیری دقیق ارزیابی علمی روندها و نمودارها نداشته و به این علت، با توجه به نظرات و اطلاعات دیگران و یا به صورت کاملاً مبتنی بر اقبال، اقدام به سرمایهگذاری میکنند؛ حتی گاهی برخی سرمایهگذاران که دانش و تجربه مالی دارند، نیز دچار تورشهای رفتاری میشوند و درست تصمیمگیری نمیکنند. بنابراین سرمایهگذاران پس از مواجهه با زیان به تدریج میل به سرمایهگذاری در چرخه اقتصادی را از دست میدهند و سرمایه به سوی مجاری غیر مولد با سود ظاهراً بیشتر سوق مییابند که حداقل نکته منفی آن رکود اقتصادی است. در این راستا پیشنهاد میشود شرایط و محدودیتهایی جهت ورود به بازار سرمایه اعمال شود به طور مثال کلیه افراد ملزم به گذراندن دوره های آموزشی مخصوصی قبل از ورود به بورس اوراق بهادار شوند که پیشنهاد میشود این دوره ها مختصر و مفید باشد و علاوه بر آشنایی با انواع تحلیلهای بنیادی و فنی، مباحث مالی رفتاری و تورشهای رفتاری سرمایهگذاران نیز جهت افزایش سطح دانش و آگاهی افراد، ارائه شود. اشراف بر تورشهای رفتاری و شناخت روش های صحیح سرمایهگذاری موجب میشود تا سرمایهگذاران با آگاهی بیشتری فرایند تصمیمگیری خود را بررسی نمایند و عملکرد بهتری داشته باشند. لازم به ذکر است که با شرایط اقتصادی کنونی، نیاز به شناخت روشهای صحیح و کابردی سرمایهگذاری، بیش از پیش احساس میشود و مطالبی از این قبیل میتواند به جامعه سرمایهگذاران کمک کند تا با تصمیمگیری و عملکرد درست بدون وارد آوردن آسیبی به اقتصاد کشور سود برده و به رشد و توسعه کشور نیز، کمک نماید.
1- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. saadatzadehbehzad@gmail.com 2- گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. نویسنده مسئول. abdi_rasool@yahoo.com 3- گروه حسابداری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. salteh2008@gmail.com 4- استاد ممتاز گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. m_narimani@uma.ac.ir
[i] Chen [ii] Potter [iii] Jones [iv] Alexander [v] Hagen [vi] Werner DeBondt [vii] Slovic [viii] Van [ix] Gilboa & Schmeidler [x] Bird & Yeung [xi] Kariofyllas et al [xii] Baker & Chui yi [xiii] Robin et al [xiv] Hayley [xv] Mayoral and Wilado [xvi] Chen | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یادداشتها
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 908 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 360 |