تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,877 |
بررسی عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران با تاکید بر عوامل کمی درون و برون سازمانی Investigating of Factors Affecting on Life Insurance Demand in Iran with Emphasis on Organizational Internal and External Quantitative Factors | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 56، آبان 1400، صفحه 371-397 اصل مقاله (555.47 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2021.687883 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سید محمد مهدی احمدی* 1؛ الهام غلامی2؛ احسان تفاخر3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه اقتصاد، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران، | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای در ایران است. در این راستا هشت عامل شامل چهار عامل کمی درون سازمانی (تعداد شعب و نمایندگان، توانگری مالی، متوسط نرخ حق بیمه و خسارت پرداختی) و چهار عامل کمی برون سازمانی (تولید ناخالص داخلی، متوسط نرخ بهره، نرخ تورم، و بازده بازار سهام) شناسایی و تاثیر آنها بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره بررسی شده است. این مدل رگرسیونی با استفاده از اطلاعات 20 شرکت بیمه طی سالهای 1389 الی 1395 به روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت برآورد شد. نتایج برآورد مدل بیانگر آن است که از بین عوامل کمی درون سازمانی تمامی عوامل به جزء تعداد شعب و نمایندگان تاثیر معنیدار بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارد، بدین ترتیب که خسارت پرداختی و توانگری مالی تاثیر مثبت و متوسط نرخ حق بیمه اثری منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارند. علاوه بر این، تمامی عوامل کمی برون سازمانی تاثیر معنیداری بر تقاضای بیمه عمر شرکتها داشتهاند، بدین ترتیب که تولید ناخالص داخلی تاثیر مثبت و متغیرهای نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ بازده بازار سهام اثر منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارند. Investigating of Factors Affecting on Life Insurance Demand in Iran with Emphasis on Organizational Internal and External Quantitative Factors S. Mohammad Mehdi Ahmadi Elham Gholami Ehsan Tafakhor The main purpose of this paper is to investigate factors affecting the life insurance demand of insurance companies in Iran. In this regard, eight factors include four intra-organizational quantitative factors (number of branches and agents, financial enrichment, average premium rate and payback loss), and four external factors (GDP, average interest rate, inflation rate, and stock market returns) Has been identified and investigated their effect on the insurance demand of insurance companies using multivariate regression model. This regression model was estimated using the data of 20 insurance companies during the year’s 2010 to 2016 using panel data with constant effects. The results of the model estimation indicate that among of internal organization factors, all factors, except the number of branches and agents, have a significant effect on the life insurance demands of insurance companies, so that the payback loss and financial empowerment have a positive and average premium rate has a negative effect on life insurance demand of insurance companies. In addition, all of the external organization quantitative factors have a significant effect on the life insurance demand of companies, so that GDP has a positive effect and interest rate, inflation rate and stock return rate have a negative effect on the life insurance demand of insurance companies. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: تقاضا؛ بیمه عمر؛ عوامل درون سازمانی؛ عوامل برون سازمانی؛ دادههای تابلویی. طبقه بندی JEL : G22؛ C23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران با تاکید بر عوامل کمی درون و برون سازمانی
سید مهدی احمدی[1] الهام غلامی[2] احسان تفاخر[3]
چکیده هدف اصلی مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای در ایران است. در این راستا هشت عامل شامل چهار عامل کمی درون سازمانی (تعداد شعب و نمایندگان، توانگری مالی، متوسط نرخ حق بیمه و خسارت پرداختی) و چهار عامل کمی برون سازمانی (تولید ناخالص داخلی، متوسط نرخ بهره، نرخ تورم، و بازده بازار سهام) شناسایی و تاثیر آنها بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای با استفاده از مدل رگرسیون چندمتغیره بررسی شده است. این مدل رگرسیونی با استفاده از اطلاعات 20 شرکت بیمه طی سالهای 1389 الی 1395 به روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت برآورد شد. نتایج برآورد مدل بیانگر آن است که از بین عوامل کمی درون سازمانی تمامی عوامل به جزء تعداد شعب و نمایندگان تاثیر معنیدار بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارد، بدین ترتیب که خسارت پرداختی و توانگری مالی تاثیر مثبت و متوسط نرخ حق بیمه اثری منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارند. علاوه بر این، تمامی عوامل کمی برون سازمانی تاثیر معنیداری بر تقاضای بیمه عمر شرکتها داشتهاند، بدین ترتیب که تولید ناخالص داخلی تاثیر مثبت و متغیرهای نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ بازده بازار سهام اثر منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارند.
واژههای کلیدی: تقاضا، بیمه عمر، عوامل درون سازمانی، عوامل برون سازمانی، دادههای تابلویی. طبقه بندی JEL : G22,C23 1- مقدمه بیمههای عمر آرامش اجتماعی را برای جامعه و امنیت اقتصادی و رونق بازارهای مالی را برای اقتصاد یک کشور به همراه دارند. بیمه عمر به افراد اطمینان خاطر می بخشد تا در آینده بتوانند از زندگی بهتری برخوردار باشند؛ بنابراین هم از جنبه رفاه مادی و هم آسایش فکری و روحی بسیار مؤثر است. همچنین می تواند به صورت یک وسیله پس انداز برای افراد عمل نماید. مردم از بیمه عمر به عنوان ابزاری برای سرمایهگذاری، غلبه بر مشکلات ناشی از مرگ سرپرست خانواده، پیری و کهولت سود می برند. لذا سهمی قابل توجه از درآمد خود را به آن اختصاص می دهند. گسترش بیمه عمر از شکاف طبقاتی و فقر جلوگیری می کند؛ زیرا، مانع سقوط مالی یک خانواده می شود. همچنین، گسترش این نوع بیمههای اختیاری از وظایف دولت در بخش بیمههای اجباری و تأمین اجتماعی می کاهد و قسمتی از هزینههای مربوط به مستمری، ازکارافتادگی و غیره را تأمین می کند، پس به دولت اجازه می دهد تا منابع مالی و انسانی خود را برای گسترش بخشهای دیگر به کارگیرد (عزیز زاده نیاری، 1378). درباره عامل تقاضای خرید می توان گفت بیمهی عمر کالایی است که باید تقاضای بالفعل خرید دربارهی آن وجود داشته باشد، به طوریکه در شرایط وجود تقاضای کافی میتوان خدمات مناسب بیمهای نیز عرضه کرد. عرضه بیمه عمر شامل سه رکن اساسی شرکتهای بیمه، نظام فروش و بازاریابی و بیمههای صادره است که وجود همه آنها ضروری است. تشکیل و فعالیت یک شرکت بیمه نیازمند سرمایهی کافی و نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص است تا بتواند تولیدات خود را با نیازهای جامعه هماهنگ کند (مظلومی، 1368). صنعت بیمه عمر، نقش مهمی در ارائهی خدمات اجتماعی و فرایند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و برخی کشورهای در حال توسعه ایفا می کند. توسعه بیمهی عمر در این جوامع، از یک طرف با هدایت سرمایههای کوچک خانوارها به سمت ایجاد ظرفیتهای اقتصادی مناسب و از طرف دیگر با گسترش زمینههای سرمایهگذاری، اثرات مثبت و هدفمند در رشد بازار سرمایه و تامین مالی بنگاههای اقتصادی برجای میگذارد. در این جوامع، ذخایر ریاضی تجمیع شده در شرکتهای بیمه عمر به فعالیتهای اقتصادی سودآور هدایت می شوند و به دلیل آنکه در نظام فعالیتی بیمهی عمر، فاصلهی زمانی منطقی بین دریافت حق بیمه از سوی شرکتهای بیمهی عمر و پرداخت خسارت وجود دارد، بنابراین شرکتهای بیمهای با استفادهی بهینه از تشکیل ذخایر قابل ملاحظه طی هر قرارداد بازار سرمایه را فعال کرده و موجبات افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را فراهم می آورند (کلیشمی و ماجد،1390). از طرف دیگر، توسعهی بیمهی عمر به عنوان یک بیمهی اختیاری، با کاهش بخشی از مسئولیتهای اجباری دولت و انتقال سهم قابل توجهی از هزینههای مستمری و از کارافتادگی به خود افراد ذینفع امکان انجام سرمایهگذاری موثر در سایر بخشهای اقتصادی کشور را به وجود میآورد. در این رابطه بسیاری عقیده دارند که دولت با هدایت سرمایههای ناشی از بیمهی عمر به سوی سرمایهگذاریهای مورد نیاز کشور از بیمهی عمر به عنوان ابزاری در جهت رشد و توسعهی اقتصادی استفاده میکند (جعفری صمیمی و کاردگر، 1385). بنابراین، با توجه به اهمیت بیمه عمر در این مقاله، بررسی تأثیر عوامل کمی درون سازمانی و برون سازمانی بر تقاضای بیمه عمر در ایران مدنظر است. از اینرو، ساماندهی مقاله حاضر بدین صورت است که بعد از بیان مقدمه، در بخش دوم مبانی نظری و در بخش سوم پیشنه تحقیق ارائه شده است. در بخش چهارم نیز مدل تحقیق و معرفی متغیرهای آن و در بخش پنجم نتایج حاصل از برآورد مدل و آزمون فرضیه ها و در آخر پیشنهادات بیان شده است.
2- مبانی نظری 2-1- تعریف بیمه، انواع بیمه و بیمههای عمر بیمه عقدی است که طی آن خطر قریبالوقوعی که ممکن است برای دارائی، فعالیت یا جان فردی پیش آید را به شرکت بیمه منتقل میکند تا طی آن زیان مادی ناشی از خطر را جبران نماید. (کریمی،1392). با توجه به انواع ریسک، قراردادهای بیمه نیز انواع متعددی دارد. ماهیت حقوقی بیمهنامهها در کلیه موارد یکسان نیست و گهگاه می توان تفاوتهایی بین آنها تشخیص داد. برای تقسیمبندی انواع بیمهها روشهای مختلفی ارائه شده است. طبقهبندیهای مورد استفاده در زیر بر مبنای کاربرد بیمه در زمینههای مختلف انجام گرفته و در عین حال مبین وجود تفاوتهای حقوقی بین آنها نیز هست. به طور کلی بیمه در دو زمینه کلی زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
بیمههای اجتماعی که «بیمههای اجباری» یا «بیمههای ناشی از قانون» نیز خوانده میشود، بیشتر در مورد کارگران و طبقات کم درآمد جامعه کاربرد دارد؛ یعنی افرادی که از یک سو نیروی تولیدی جامعه محسوب میشوند و از دیگر سو، خود کمتر به فکر تأمین آینده و معیشت خویش هستند. در نتیجه، دولت در جهت حمایت از این قشر، به موجب قانون، ایشان را زیر چتر حمایت بیمههای اجتماعی قرار میدهد. ویژگی بیمههای اجتماعی این است که اولاً شخص دیگری (کارفرما) در پرداخت قسمت اعظم حقبیمه مشارکت دارد و درصد کمتری را بیمه شده میپردازد ؛ ثانیاً بر خلاف بیمههای بازرگانی که حق بیمه متناسب با ریسک تعیین میشود، در بیمههای اجتماعی حق بیمه درصدی از حقوق یا دستمزد بیمه شده است و ارتباطی با ریسک ندارد (کریمی، 1392).
بیمههای بازرگانی به «بیمههای اختیاری» هم معروف هستند و در آن بیمهگذار به میل خود و آزادانه به تهیه انواع پوششهای بیمهای بازرگانی اقدام میکند. در بیمههای بازرگانی، بیمهگذار و بیمهگر در مقابل هم متعهد هستند. بیمههای بازرگانی، با توجه به نوع و طبیعت خطر، به دو دسته بزرگ بیمههایی دریایی و غیر دریایی تقسیم میشود. تقسیمبندی دیگری که تقریبا منسوخ شده و مورد استفاده نیست، تقسیم به بیمههای اموال و اشخاص است .بازارهایی نیز وجود دارند که به موجب آنها بیمههای بازرگانی به دو دسته بیمه زندگی(عمر) و غیرزندگی تقسیم میشوند. اصولاً بازارهای بیمهای با توجه به قوانین و مقررات بیمهای و ساختار بازار از تقسیمبندیهای مختلف استفاده میکنند (کریمی، 1392).
2-2- بیمه عمر و تاریخچه آن در ایران بیمه زندگی(عمر)، قراردادی دو طرفه است که به موجب آن یکی از طرفین تعهد میکند که در ازای دریافت وجه یا وجوهی ازطرف دیگر سرمایهای را یکجا یا به اقساط در صورت زندگی یا فوت شخص معینی بپردازد. فوت شخص یا حیات شخص در یک زمان معین، خطری است که در این نوع بیمه تضمین میشود. بنابراین موضوع تعهد بیمهگر، شخص بیمه شده است. میزان تعهد بیمهگر، یعنی مبلغ بیمه شده، ارتباطی با غرامت ناشی از بروز واقعه بیمه شده ندارد و به پیشنهاد بیمهگذار تعیین می شود(حسن زاده و کاظم نژاد، 1389). بیمهعمر در ایران در سال 1314 توسط نمایندگی یک شرکت بیمه آلمانی به نام ویکتوریا، وارد بازار ایران شد. این نمایندگی پس از یک سال فعالیت، منحل شد و پرتفوی آن به شرکت تازه تاسیس بیمه ایران انتقال یافت. شرکت بیمه ایران تا سال 1336 تنها شرکتی بود که در بازار داخلی و در این رشته بیمه فعالیت داشت. در این سال شرکت بیمه ملی و در سال 1340، شرکت بیمه امید نیز در بیمه عمر به فعالیت پرداختند. با افزایش فعالیت بیمهای در کشور در سال 1350 به منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت از بیمهگذاران و بیمهشدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین اعمال نظارت دولت بر شرکتهای بیمه و انجام بیمه اتکائی اجباری برای موسسات بیمه، بیمه مرکزی ایران تاسیس شد. تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1357 به جز شرکت بیمه ایران که شرکت دولتی بود، شرکتهای بیمه خصوصی آریا، ملی، آسیا، البرز، امید، ساختمان و کار، حافظ، تهران، دانا و توانا در زمینه بیمههایعمر فعالیت داشتند، در این بین، شرکت بیمه توانا که یک شرکت بیمه ایرانی- آمریکایی بود و فقط در زمینه بیمههای اشخاص فعالیت میکرد، بهترین عملکرد را داشت. در سال 1358، با تصمیم شورای انقلاب، تمام شرکتهای بیمه خصوصی، ملی شدند و پروانه فعالیت موسسات بیمه خارجی نیز لغو شد. در سال 1360 به جز شرکتهای بیمه آسیا و البرز، فعالیت سایر شرکتهای بیمه ملی شده، متوقف شد و پرتفوی بیمههای عمر به همراه اندوخته این شرکتها، به شرکت بیمه آسیا منتقل شد. در دهه 60، بیمههای عمر مختلط، به دلیل جنبه پس اندازی، دچار مشکلات فقهی شدند. افزون بر این، شرایط اقتصادی ناشی از جنگ و وجود تورم فزاینده در کشور سبب توقف فروش این نوع بیمهها شد. البته، از سال 1373 مجدداً این نوع بیمه با عنوان بیمه عمر و پس انداز، وارد بازار ایران شد. شرکت بیمه آسیا برای اولین بار این نوع بیمه نامه را صادر کرد. درسال 1383 شمسی، نوع روزآمدی از بیمهعمر را که مزایای بیشتری داشت و مورد استقبال جهانی قرار گرفته بود، شرکت بیمه کارآفرین به بازار عرضه کرد. در حال حاضر نیز بیشتر شرکتهای بیمه با عناوین مختلفی مانند بیمهعمر و سرمایهگذاری، بیمه جامع زندگی، بیمهعمر و تامین اتیه، بیمهعمر و تشکیل سرمایه و بیمه ارمغان زندگی، این بیمه را در بازار عرضه میکنند (دنان و باسوکردشامی، 1394).
2-3- عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر الف) عوامل کمی برون سازمانی
از عوامل تاثیرگذار بر سرمایهگذاریهای بلندمدت ازجمله سرمایهگذاری در بیمهعمر، حفظ ارزش پول و سرمایه در پایان مدت قرارداد از نظر سرمایهگذار است. تورم و کاهش ارزش پول، قدرت خرید سرمایهی بیمهی عمر را برای بیمه گذار کاهش میدهد و باعث دلسردی مصرفکنندهها برای برنامهریزی آینده با خدمات بیمهای میشود. لذا، قابل انتظار است که تورم تاثیر منفی بر تقاضای بیمهیعمر داشته باشد. یافتههای اوت رویل[i]، براوان و کیم[ii] نشان میدهد که تورم با تقاضای بیمهعمر رابطه منفی معناداری دارد. تورم سبب تاثیر منفی بر بیمه عمر می شود. تورم بالا سبب میشود که خرید بیمه عمر جذاب بودن خود را به لحاظ بالا رفتن هزینه زندگی از دست بدهد. با این وجود نتایج به دست آمده از تحقیقات کارگیل و تروکسل[iii]، روبایا و زیدی[iv] با یافتههای آنها سازگار و هماهنگ نیست. در مطالعات این محققان رابطه ضعیفی میان بیمهعمر و انتظارهای قیمتی وجود دارد. افزون بر آن، نتایج تحقیق روبایا و زیدی رابطه مثبت، اما فاقد معناداری آماری میان نرخ تورم و تقاضا برای بیمه عمر نشان میدهد.
تولید ناخالص داخلی، ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در کشور در یک بازه زمانی معین است که با واحد پول جاری کشور اندازه گیری می شود. به هر اندازه که درآمد سرانه در کشوری بالاتر رود، قدرت خرید مردم بهبود یافته و سهم بیشتری از درآمدهای خود را پس انداز میکنند تا به بیمه عمر اختصاص دهند. زیرا، انسان با بالا رفتن درآمد خود، مصرفش را نیز تغییر داده و به آن سطح از مصرف عادت میکند و با خرید بیمهی عمر، مصرف خود را در برابر تغییرات احتمالی درآمد در آینده تضمین میکند. یافتههای چوی و کوک[v] (2009)، بک و بوت[vi] (2003) و عباسی و درخشیده (1391) نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی سرانه اثر مثبت و معنادار بر ضریب نفوذ بیمهی عمر دارد.
بیمه عمر یک سرمایه گذاری بلندمدت است که نرخ سودآوری آن برای متقاضی اهمیت زیادی دارد. یکی از پارامترهای ارزیابی برای سنجش میزان سودآوری، نرخ بهره واقعی بازار است. به دلیل وجود تورم، نرخ بهره اسمی نمیتواند ملاک ارزیابی قرار گیرد. بنابراین بایستی از نرخ بهره واقعی در محاسبات استفاده کرد که می تواند بر روی پس انداز افراد جامعه تأثیر داشته باشد. در این تحقیق نرخ بهره واقعی که از تفاضل نرخ سپردهای بانکی و تورم به دست آمده است، به عنوان شاخصی برای این متغیر استفاده شده است(پیکارجو، غفاری و شاهانی، 1390). در ادبیات تجربی، یافتههای بدست آمده از رابطه میان نرخ بهره و تقاضای بیمهعمر بر حسب پراکسی های در نظر گرفته شده برای نرخ بهره بسیار متفاوت میباشد. برای مثال، کارگیل و تروکسل در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که بازده انواع پسانداز رابطه منفی با تقاضای بیمهعمر دارد؛ یعنی نرخ بهره بالاتر انواع پساندازها سبب میشود که بیمهها به عنوان یک ابراز مالی برای پس انداز کمتر مورد توجه قرار گیرند. اوت رویل نیز به این نتیجه رسید که نرخ بهره واقعی(مابه التفاوت نرخ جاری تنزیل بانکی از تورم انتظاری) و نرخ بهره وام، عوامل تعیینکننده و موثر بر تقاضای بیمه عمر نیستند. از سوی دیگر روبایا و زیدی در تحقیقات خود سه نوع نرخ بهره شامل نرخ بهره پس انداز شخصی(بهره پرداختی بانکها به پساندازهای معمولی)، نرخ بهره کوتاهمدت (نرخ بهره اوراق قرضه خزانه سه ماهه) و نرخ بهره جاری(نرخ وامدهی بانکها) معرفی کردند و دریافتند نرخ پس انداز شخصی و نرخ بهره کوتاه مدت تاثیر منفی و معناداری بر تقاضای بیمه عمر ندارند.
معمولاً مهمترین معیار ارزیابی عملکرد موسسات، در حال حاضر نرخ بازده بازار سهام است. این معیار به تنهایی دارای محتوی اطلاعاتی برای سرمایهگذران بوده و برای ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار میگیرد. وقتی این معیار کاهش یابد زنگ خطری برای شرکت است و عملکرد شرکت را مناسب نشان نمیدهد. این معیار دارای محتوی اطلاعاتی زیادی میباشد، زیرا ارزیابی عملکرد برمبنای ارزش بازار، اطلاعات سرمایهگذران را به خوبی منعکس میکند. یافتههای بدست آمده از مطالعه عزیزی(1384)، نشان میدهد که بازده بازار سهام رابطه مثبت و معناداری با تقاضای بیمهعمر دارد.
ب) عوامل کمی درون سازمانی
توانگری مالی به سرمایه ای اطلاق می شود که نهاد بیمه ای ناظر، شرکت های بیمه را ملزم می دارد تا آن را در اختیار داشته باشند. به بیان ساده تر، توانگری مالی نشان دهنده میزان آمادگی شرکت های بیمه از لحاظ مالی در مواجهه با حوادث غیرقابل پیش بینی است. از اینرو، می توان انتظار داشت هر چقدر م شرکتهای بیمه ای از حیث توانگری مالی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشند، از جانب مشتریان اعتماد بیشتری به دست آورند و امکان افزایش تقاضای بیمه های عمر افزایش خواهد یافت.
تعداد شعب و نمایندگان مربوط به هر شرکت بیمهای سطح دسترسی افراد جامعه به آن شرکتها را نشان می دهد و مطئنا چنانچه تعداد آنها بهینه باشد، می تواند تاثیر معنی دار بر تقاضای بیمه عمر داشته باشد.
خسارت پرداختی توسط شرکت های بیمه عبارتست از زیان وارده به مورد بیمه که در نتیجه فوت بیمه شده ناشی از کهولت و بیماری و یا وقوع حادثه ایجاد می شود وجبران آن در تعهد بیمه گر می باشد. براین اساس، هر چقدر افراد جامعه در خصوص توانمندی شرکتهای بیمه و همچنین خوش حسابی آنها برای پرداخت خسارتها اطمینان بیشتری داشته باشند، می توان انتظار داشت تقاضای بیمه عمر این شرکتها در نتیجه پایبندی آنها به تعهداتشان افزایش یابد.
نسبت حق بیمههای عمر به میزان و تعداد بیمهها وابسته است و در واقع هزینه هر ریال(یا هر واحد پولی) پوشش حق بیمه است. به طوریکه، هزینه بالای بیمه سبب عدم ترغیب خرید بیمه عمر میشود. براساس ادبیات تجربی قیمت (متوسط نرخ حق بیمه) رابطه منفی و معناداری با تقاضای بیمهعمر دارد (براون و کیم[ix]،1993).
3- پیشینه تحقیق اکثر مطالعات نظری جدید در زمینه تقاضای بیمه عمر مطالعه یاری[x] را به عنوان نقطة شروع کار خود قرار داده اند. تقاضای سرپرست خانواده برای بیمه عمر، به تعداد افراد خانواده بستگی دارد. لوئیس[xi]، این ارتباط را، با توسعه ساختار نظری بیمه عمر، و یاری با در نظر گرفتن ترجیحات دیگر اعضای خانواده، مورد بررسی قرارداد. در این حالت، بیمه عمر، توسط افراد تحت تکفل شخص که در طول عمر نیز با درآمد نامطمئنی مواجه اند، تقاضا میشود. تقاضای آنها برای بیمه عمر، براساس طول عمر سرپرست خانواده، بر پایه مدل چرخه زندگی استوار است که در آن به دلیل نااطمینانی درباره طول عمر سرپرست خانواده، درآمد نیز نامطمئن است. یاری، در مفهوم مدل چرخه زندگی با طول عمر نامطمئن، نشان میدهد که یک شخص مطلوب بودن انتظاری خود را با خرید بیمه عمر و دریافت مستمری سالانه، افزایش میدهد. روش لوئیس، به این دلیل متمایز است که او، تقاضای بیمه عمر را از دید وارثان مورد بحث قرار میدهد. به عبارت دیگر، بیمةعمر، به منظور حداکثرکردن مطلوبیت انتظاری وارثان، تقاضا میشود (مهرآرا و دیگری، 1384). شروع مطالعات قبلی در زمینه تقاضای بیمههای عمر به بررسی یاری در سال 1965 باز میگردد که تقاضای بیمه عمر را در قالب الگوی مطلوبیت انتظاری مورد مطالعه قرار داد. بررسیهای پیشین، اثر عوامل مختلف را بر تقاضای بیمههای عمر بررسی کردهاند. نتایج مطالعات نشان میدهد، بیمههای عمر برای جبران سرمایه انسانی از دست رفته یا تامین آینده مالی بازماندگان بعد ازفوت سرپرست خانوار مورد تقاضای افراد قرار میگیرند. عواملی مانند سطح درآمد و میزان تحصیلات اثر مثبت و مستقیم بر روی خرید بیمههای عمر از سوی افراد دارند. بار تکفل نیز میتواند با خرید بیمههای عمر رابطه مستقیم داشته باشد. همچنین تقاضای بیمههای عمر از عاملی مانند تورم انتظاری به صورت منفی ومعکوس اثر میپذیرد. به علاوه، تقاضای این نوع بیمه میتواند براساس سرمایه انسانی از دست رفته در هنگام فوت سرپرست خانوار باشد (پژویان و دیگری، 1382). بک و وب[xii] (2003) در مطالعه خود تحت عنوان «تعیین عوامل اقتصادی و جمعیتی مصرف بیمه عمر در سراسر کشورها »، رابطه بین بیمه زندگی با برخی متغیرهای اقتصادی و جمعیتی را برای 66 کشور با استفاده از روش پانل (با اثرات ثابت) طی دوره 2000-1961 بررسی کردند. یافتههای بک و وب مؤید این مطلب است که نفوذ هرچه بیشتر بیمه عمر، رشد اقتصادی بیشتر را موجب میشود، اما در جوامع مسلمان رابطه مذکور منفی است. بک و وب نشان دادند که وقتی بیمه عمر و بانکداری بطور مکمل خدمات خود را ارائه میدهند، اثر به مراتب بیشتری را بر رشد اقتصادی خواهند داشت تا زمانی که اثر تنها یکی از آنها را بر رشد اقتصادی تخمین میزنیم. آن ها یک رابطه محکم و قوی را بین بیمه های زندگی و تولید ناخالص داخلی کشورها، بار تکفل افراد پیر، تورم، توسعه بخش بانکی و نرخ بهره واقعی پیدا کردند و اعلام کردند که کشورهایی با سیستم بانکی توسعه یافته، درآمد بالا، جمعیت سالخورده و تورم پایینتر، مصرف بیمه عمر بالاتری دارند و معتقدند که درشرایطی که تورم کنترل شده است، بین نرخ بهره واقعی و تقاضای بیمه عمر رابطه مثبت وجود دارد. بک و وب هم چنین نشان دادند که متغیرهای امید به زندگی، بار تکفل افراد جوان و تحصیلات اثر معناداری بر خرید بیمه عمر ندارند. کجوسوسکی(2012)[xiii] ، به بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه عمر در 14 کشور اروپای مرکزی و جنوب شرقی با استفاده از روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت طی دوره 1998 تا 2010 پرداخت. نتایج این تحقیقات نشان داد که تولید ناخالص داخلی سرانه، تورم، مخارج سلامت، سطح تحصیلات و نقش قانون قویترین پیش بینی برای استفاده از بیمه عمر را دارند و به نظر نمیرسد که نرخ بهره واقعی، کنترل فساد و اثربخشی دولت چندان بر تقاضای بیمه عمر در کشورهای اروپای مرکزی وجنوب شرقی اثرگذار باشد. سلیمان، میگیرو ویشیهارگ[xiv] (2015)، به بررسی عوامل موثر بر تقاضای بازار بیمههای عمر در کشور اتیوپی با استفاده از دادههای سری زمانی طی یک دوره 28 ساله طی سال های 1979 تا 2008 پرداخته است. این تحقیق به بررسی11 عامل تاثیر گذار که از این میان پنج مورد شامل متغیرهای اقتصادی (تولید ناخالص داخلی، پس انداز، توسعه مالی، نرخ بهره، تورم) و شش مورد شامل متغیرهای جمعیتشناختی (جمعیت، نسبت وابستگیجوان، نسبت وابستگیپیری، قیمت بیمه، نرخ مرگ و میر، امید به زندگی) بر تقاضای بیمه در کشور اتیوپی میباشد. نتایج گویای وجود ارتباطی متعادل در دراز مدت میان متغیرهای نامبرده است. تورم در این میان دارای اثر قابل توجه و منفی بر عرضه و تقاضای در بازار بیمه عمر می باشد. علاوه بر این نتایج آماری گویای یک اثر منفی بر نسبت وابستگی جوانان بر تقاضای بازار بیمه عمر می باشد در حالیکه نسبت وابستگی پیری دارای یک اثر معنادار و مثبت با بخش عرضه بیمه عمر بود. عزیزی (1385)، به بررسی رابطه میان متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضا برای بیمه 1369-1383پرداخت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نرخ سپردههای بلند مدت، قیمت بیمه، درآمد، بازده سهام بورس اوراق بهادار وامید به زندگی از جمله مهم ترین عوامل مؤثر بر تقاضای بیمه عمر در ایران است .در این راستا قیمت بیمه، رابطه معکوس قوی و مهمی با تقاضای بیمه عمر دارد. این یافته کاربرد بسیار زیادی برای سیاستگذاری دارد، زیرا که از این نتیجه می توان استراتژیهای قیمت گذاری برای بیمه عمر را تنظیم کرد. سجادی و غلامی (1386)، با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی به " بررسی رابطه میان متغیرهای کلان اقتصادی و تقاضا برای بیمه عمر در ایران" پرداختند .اساسی ترین یافتههای این مطالعه نشان میدهد که تولید ناخالص داخلی و همچنین تورم پیشبینیشده، رابطه مؤثری با تقاضای بیمه عمر دارند. نتیجه جالب، رابطه مثبت تقاضا با نرخ بیمه است که متناقض به نظرمیرسد. ضمن آنکه متغیر امید به زندگی کاملاً مؤثر بر تقاضا و با ضریب مثبت ارزیابی شده است. مهرآرا و رجبیان (1387)، در پژوهش خود تحت عنوان "تقاضا برای بیمههای عمر در ایران و کشورهای صادر کننده نفت" به بررسی تابع تقاضای بیمه عمر پرداختند، آنها نشان دادند که عمدهترین عوامل تعیینکننده تقاضای بیمههای عمر در ایران، درآمد، میزان تحصیلات و بارتکفل میباشد و درآمد، احتمال مرگ سرپرست خانواده، تحصیلات از مهمترین عوامل موثر بر تقاضای بیمههای عمر در کشورهای نفت خیز با درآمد متوسط میباشند. همچنین کششهای درآمدی تابع تقاضای بیمه عمر نشان میدهند که این محصول در کشورهای نفتخیز با درآمد متوسط لوکس و در ایران ضروری است. مهدوی و ماجد (1393)، در پژوهش خود با عنوان "اثر عوامل کمی و کیفی موثر بر تقاضای بیمه عمر در کشور" با استفاده از تحلیل دسته بندی چندگانه، نتایج حاکی از آن است که اعتقاد به اینکه فرد تا 65 سالگی دچار بیماری حادی شود بیشترین تأثیر را بر تقاضای بیمهعمر دارد. سن فرد دومین عامل تأثیرگذار است. سایر متغیرهای تأثیرگذار به ترتیب اثرگذاری شامل اعتقاد بهارثگذاشتن برای فرزندان، قیمت بیمهنامه، رعایت اصول اعتقادی و مذهبی و عضویت در صندوق بازنشستگی و در نهایت اشتغال همسر است. همانطور که از مطالعات تجربی داخلی مشهود است، در این مطالعات صرفا عوامل کمی برون سازمانی مدنظر قرار گرفتند، با این وجود در این مطالعه علاوه بر عوامل کمی برون سازمانی، عوامل کمی درون سازمانی نیز درارتباط با تقاضای بیمه عمر در نظر گرفته شدهاند که جنبه نوآوری مقاله حاضر می باشد.
4- مدل تحقیق و معرفی متغیرهای آن هدف اصلی در تحقیق حاضر بررسی عوامل کمی درون و برون سازمانی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای کشور است. برای این منظور، با تعقیب مطالعات تجربی انجام شده در این زمینه یکسری عوامل شناسایی و برای بررسی تاثیر آن بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای از یک مدل رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است که تصریح آن به صورت زیر میباشد:
در مدل فوق، تقاضای بیمه عمر شرکت بیمه در سال به عنوان متغیر وابسته میباشد. دو گروه متغیرهای مستقل مدنظر در این مدل عبارتند از: نرخ تورم ( )، نرخ بازدهی بازار سهام ( )، تولید ناخالص داخلی ( ) و نرخ بهره به صورت متوسط نرخ سپردههای بلندمدت بانکی ( ) به عنوان عوامل کمی برون سازمانی و خسارت پرداختی شرکت در سال ، توانگری مالی(نسبت سرمایه موجود به سرمایه الزامی) [xv] شرکت بیمه در سال ، تعداد شعب و نمایندگان شرکت بیمه در سال ، متوسط نرخ حق بیمه (نسبت کل حق بیمه عمر سالیانه به کل تعداد بیمه های عمر) شرکت بیمه در سال به عنوان عوامل کمی درون سازمانی می باشند. به علاوه در این مدل جمله اختلال و ها ضرائب میباشند. و نماد نشاندهنده زمان یعنی سالهای 1389 الی 1395 و نماد نیز در مدل مذکور بیانگر شرکتهای بیمه مورد نظر شامل ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، امید، حافظ، دی، سامان، ایران معین، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر می باشد.
5- برآورد مدل تحقیق 5-1- انتخاب روش مناسب برآورد مدل براساس متدلوژی دادههای تابلویی، قبل از برآورد مدل لازم است از میان سه روش اثر مشترک، اثر ثابت و اثر تصادفی روش مقتضی انتخاب شود. برای انتخاب بین دو روش اثرات مشترک و اثرات ثابت از آزمون F استفاده شده که نتایج در جدول شماره (1) ارائه شده است. با توجه به نتایج آماره آزمون F معادل 5/9 و ارزش احتمال آن صفر است، لذا می توان نتیجه گرفت فرضیه صفر این آزمون یعنی برابری عرض از مبدأ در تمام شرکتها (مقاطع) در سطح معنی داری 5 درصد مورد تایید نمیباشد. بنابراین، تخمین مدل با روش دادههای تابلویی نسبت به روش اثرات مشترک(دادههای تلفیقی) اولویت دارد. با توجه به این نتیجه در گام بعدی، باید از میان روشهای اثرات ثابت و تصادفی، روش مناسب انتخاب گردد که در این ارتباط از آزمون هاسمن استفاده شد. با توجه به نتایج جدول شماره (1) از آنجا که آماره معادل 14/7 و احتمال متناظر با آن برابر با 003/0 است، لذا، در سطح معنی داری 5 درصد فرضیه صفر آزمون مذکور مبنی بر اینکه اثرات تصادفی را میتوان به جای الگوی اثرات ثابت به کار برد، پذیرفته نمیشود و آزمون هاسمن برآورد مدل به صورت اثرات ثابت را پیشنهاد میکند.
جدول (1). آزمون راستنمایی اثرات ثابت و آزمون هاسمن مربوط به مدل
ماخذ: یافتههای پژوهشگر
5-2- نتایج برآورد مدل باتوجه به آزمونهای تعیین روش مناسب، روش دادههای تابلویی با اثرات ثابت برای برآورد مدل مدنظر انتخاب گردید. لذا مدل تحقیق با استفاده از روش اثرات ثابت و اطلاعات 20 شرکت بیمهای طی سالهای 1389 الی 1395 برآورد شد. لازم به ذکر است، ناهمسانی واریانس در مدل مذکور با بکارگیری روش GLS برطرف شده است. نتایچ برآرود مدل در جدول شماره (2) ارائه شده است.
جدول (2). نتایج برآورد مدل به روش اثرات ثابت
ماخذ: یافتههای پژوهشگر با توجه به نتایج جدول (2) ضریب تعیین برآوردی معادل 89/0 است که بیانگر قدرت توضیحی بالای مدل تصریح شده در این تحقیق است. از آنجا که احتمال آماره F معادل صفر است، معنی داری کل رگرسیون نیز در سطح معنیداری 5 درصد پذیرفته شده است. نتایج مربوط به ضرائب متغیرهای مستقل نیز به شرح زیر می باشد:
6- جمعبندی و پیشنهادات هدف اصلی در این مقاله بررسی میزان اثرگذاری عوامل موثر بر تقاضای بیمه عمر 20 شرکت در صنعت بیمه ایران طی سالهای 1389 الی 1395 است. برای این منظور، یک مدل رگرسیون چند متغیره که متغیر وابسته آن تقاضای بیمه عمر و متغیرهای مستقل آن عوامل کمی برون سازمانی (تولید ناخالص داخلی، نرخ بهره، بازدهی بازار سهام و نرخ تورم) و عوامل کمی درون سازمانی(خسارت پرداختی و توانگری مالی) است، تصریح و با استفاده از متدولوژی دادههای تابلویی به روش اثرات ثابت و روش GLS برآورد گردید. نتایج بیانگر آن است که از بین چهار عامل کمی درون سازمانی فقط تعداد شعب و نمایندگان تاثیر معنی داری بر تقاضای بیمه عمر در شرکتهای بیمهای ندارد. این در حالی است که خسارت پرداختی و توانگری مالی تاثیری معنی دار و مثبت و متوسط نرخ حق بیمه تاثیری معنی دار و منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمه ای دارد. در ارتباط با عوامل کمی برون سازمانی نیز تمامی آنها تاثیر معنی دار بر تقاضای بیمه عمر در شرکتهای بیمهای دارند، به طوریکه، تولید ناخالص داخلی تاثیری معنیدار و مثبت و نرخ بهره، نرخ تورم و نرخ بازدهی بازار سهام تاثیری معنی دار و منفی بر تقاضای بیمه عمر شرکتهای بیمهای دارد. با توجه به نتایج حاصل از برآورد مدل پیشنهاداتی به منظور اخذ تصمیمات بهتر توسط شرکت های بیمه ای به شرح زیر ارائه می شود:
1- گروه اقتصاد، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران، نویسنده مسئول. ahmadi_smm@yahoo.com 2- گروه اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران. elham_gholami4@yahoo.com 3- گروه مدیریت دولتی، واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Tafakhor@gmail.com
[i] Outreville [ii] Browne & Kim [iii] Cargill & Troxel [iv] Rubayah & Zaidi [v] Beck & web [vi] Chui & Kwok [vii]. Solvency Margin [viii]. Premium rate [ix]. Browne & kim [x]. Yaari [xi]. Lewis [xii]. Beck & webb, 2003 [xiii] Kjosevski, 2012 [xiv]. Sulaiman,Migiro,Yeshihareg [xiv]. Ordinary Least Squares [xv] . سرمایه موجود شامل داراییهای قابل قبول به اضافه مازاد ارزش روز نسبت به ارزش دفتری داراییها منهای بدهیهای موسسه بیمه است. سرمایه الزامی نیز حداقل سرمایهای است که موسسه بیمه باید برای پوشش ریسکهایی که در معرض آن قرار میگیرد، در اختیار داشته باشد.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
یادداشتها
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 630 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 455 |